Chano
Aktiv medlem
Jag arbetar inom biltestindustrin….det är vad jag kan säga om det.
Där har man utvecklat en ”kamera” .
Den fungerar så att den ”scannar” av det den ser genom objektivet.
Problemet är väl att skärpan blir på hela bilden oavsett vad man vill eller ej.
Däremot kan man förstora till ca jämförbart med ett tele 1200 mm utan skärpeförlust på en utskrift av ett A4:a. Upplösningen är inte mätbar med dagens tärmer.
Kameran är utvecklad i komponentindustrin kopplad till biltestindustrin, arbetet med att göra GPS-systemet med kartor..navigering osv.
Kameran är nu något stor förstås. Som en mellanformat av större format, ca 3 kilo.
”slutartiden” är som mest ca en 1000 dels sekund.
Vad det innebär i den kameran jämfört med en vanlig kamera vet jag inte.
Men för skärpan torde det vara samma sak:
Det jag föstått, har ljusstyrka, skärpa och oskärpa spelat ut sin roll här. Ljusstyrkan kan tydligen inte mätas med tradisionella termer. Den är bara perfekt. Blixtens era är över.
Cannons och Nikons utvecklare kommer nog att fälla en tår.
Men som sagt jag har bara sett det inom bilindustrin…men funderar varför inte kameraindustrin gör något liknande.
-Anders 2013-09-20
Där har man utvecklat en ”kamera” .
Den fungerar så att den ”scannar” av det den ser genom objektivet.
Problemet är väl att skärpan blir på hela bilden oavsett vad man vill eller ej.
Däremot kan man förstora till ca jämförbart med ett tele 1200 mm utan skärpeförlust på en utskrift av ett A4:a. Upplösningen är inte mätbar med dagens tärmer.
Kameran är utvecklad i komponentindustrin kopplad till biltestindustrin, arbetet med att göra GPS-systemet med kartor..navigering osv.
Kameran är nu något stor förstås. Som en mellanformat av större format, ca 3 kilo.
”slutartiden” är som mest ca en 1000 dels sekund.
Vad det innebär i den kameran jämfört med en vanlig kamera vet jag inte.
Men för skärpan torde det vara samma sak:
Det jag föstått, har ljusstyrka, skärpa och oskärpa spelat ut sin roll här. Ljusstyrkan kan tydligen inte mätas med tradisionella termer. Den är bara perfekt. Blixtens era är över.
Cannons och Nikons utvecklare kommer nog att fälla en tår.
Men som sagt jag har bara sett det inom bilindustrin…men funderar varför inte kameraindustrin gör något liknande.
-Anders 2013-09-20