Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera för nästa steg

Produkter
(logga in för att koppla)

iammirangurses

Ny medlem
Hej,

Jag har fotat i ungefär 2 år nu med en lånad Nikon D3100 och känner att jag lärt mig alla basics osv.

Nu vill jag ta nästa steg i mitt fotande genom att köpa en ny (egen) kamera, men allting känns som en djungel och jag vet inte vad jag borde köpa. Jag har en budget på max 10.000KR och det spelar ingen roll om det är en begagnad eller ny kamera, köper nästa hellre en begagnad för att försöka fynda.

Det jag främst använder kameran för är att fota, alltså bra filmningsegenskaper är bara ett plus, inget måste. Jag fotar mest landskap och porträtt. Har fått tips om Lumix GH5 samt Canon D80 och D90, är dessa bra? Jag vill gärna köpa en kamera där andrahandsmarknaden för objektiv är stor då jag skulle vilja köpa och testa olika objektiv för att fortsätta lära mig.

Otroligt tacksam om någon läser detta och ger rekommendationer/tips.
 
För att svara på din fråga kring de Canon kameror du frågar om så är båda bra kameror. Åldersmässigt är D90 den yngsta och inte så vanligt förekommande på begagnat marknaden. D80 finns med inte heller den så vanligt förekommande. När det gäller tillgång på begagnade objektiv så är det sannolikt så att det är Canon och Nikon det finns störst utbud.
Om du bor i trakten av Stockholm så har Rajala på Herculesgatan ett ganska stort sortiment av begagnad utrustning. Lycka till
 
För att svara på din fråga kring de Canon kameror du frågar om så är båda bra kameror. Åldersmässigt är D90 den yngsta och inte så vanligt förekommande på begagnat marknaden. D80 finns med inte heller den så vanligt förekommande. När det gäller tillgång på begagnade objektiv så är det sannolikt så att det är Canon och Nikon det finns störst utbud.
Om du bor i trakten av Stockholm så har Rajala på Herculesgatan ett ganska stort sortiment av begagnad utrustning. Lycka till
D80 och D90 är Nikons benämning på kameror. Canon använder 80D och 90D.
 
Hej,

Jag har fotat i ungefär 2 år nu med en lånad Nikon D3100 och känner att jag lärt mig alla basics osv.

Nu vill jag ta nästa steg i mitt fotande genom att köpa en ny (egen) kamera, men allting känns som en djungel och jag vet inte vad jag borde köpa. Jag har en budget på max 10.000KR och det spelar ingen roll om det är en begagnad eller ny kamera, köper nästa hellre en begagnad för att försöka fynda.

Det jag främst använder kameran för är att fota, alltså bra filmningsegenskaper är bara ett plus, inget måste. Jag fotar mest landskap och porträtt. Har fått tips om Lumix GH5 samt Canon D80 och D90, är dessa bra? Jag vill gärna köpa en kamera där andrahandsmarknaden för objektiv är stor då jag skulle vilja köpa och testa olika objektiv för att fortsätta lära mig.

Otroligt tacksam om någon läser detta och ger rekommendationer/tips.

Tänkte du 10k bara för kamerahuset då eller med nåt objektiv också?

Det finns inga direkt dåliga kameror utan det handlar ju främst om att välja efter egna krav och preferenser. En av de viktigaste sakerna är att ha ett kamerahus som man gillar att använda. Sett till bildkvalité är objektivet viktigare. Sen är ju landskap och porträtt två vitt skilda typer av motiv som man ofta inte vill ha samma slags objektiv till.

När det gäller objektiv-utbud så är ju Canon och Nikon klart störst.
 
Tänkte du 10k bara för kamerahuset då eller med nåt objektiv också?

Det finns inga direkt dåliga kameror utan det handlar ju främst om att välja efter egna krav och preferenser. En av de viktigaste sakerna är att ha ett kamerahus som man gillar att använda. Sett till bildkvalité är objektivet viktigare. Sen är ju landskap och porträtt två vitt skilda typer av motiv som man ofta inte vill ha samma slags objektiv till.

När det gäller objektiv-utbud så är ju Canon och Nikon klart störst.

Tänkte nu till en början 10k för både kamerahus och objektiv.

Ja precis, tanken är väl att köpa ett kamerahus nu som jag kan ha i några år framöver utan att teknologin blir "outdated", framöver vill jag nog hitta ett fast 50mm objektiv och sedan se vad jag blir sugen på. Problemet med mig är att jag kan så pass lite känner jag att jag inte riktigt vet vad mina preferenser är haha. Det jag läst mig till som jag gärna skulle vilja ha i en ny kamera är stabilisator i själva kamerahuset, mirrorless hade vart skönt att ha och en dröm hade ju vart att hitta begagnad fullformatskamera till max 10k. Kanske orimliga krav jag har?

Tack för tipsen!
 
Sony A6xxx serien hade jag kikat på om jag vore du. Bra både för stillbild och film. Mycket brett utbud av objektiv. Bra begagnad marknad. Kolla på A6400/A6600 t ex. Kanske t om A6000 som fortfarande är mycket bra. Väldigt billig nu.

Sony är på uppgång och är väl om jag inte minns fel störst efter Canon just nu och ska verkligen inte fnysas bort.

Kika på YouTube och jämförelse tester mellan Sony A6xxx serien mot motsvarande Nikon och Canon.
 
Senast ändrad:
Det finns inga dåliga kameror i den prisklassen men alla kameror är kompromisser och har sina styrkor och svagheter.

Utifrån de användningsområden du anger, landskap och porträtt, så finns det dock kanske egenskaper som är mer eller mindre viktiga för dig.

Personligen t.ex. tycker jag en vikbar skärm är väldigt viktigt för landskap, för att det så kraftigt underlättar när man vill ta bilder från t.ex. en låg position.

För porträtt är för många möjligheten till litet skärpedjup viktigt. Även om det i hög grad sitter i objektivet så är utbudet på (billiga) objektiv större för fullformat.

En annan, i mitt tycke, oerhört stor tillgång för porträtt är ögon-autofokus.

Vill man då ha alla dessa tre saker, vikskärm, fullformat och ögon-AF och samtidigt hamna under 10.000 så är det väl i princip en begagnad Canon EOS RP eller Sony A7 Ii,

Kan du klara dig utan ögon-AF, men vill ha fullformat och vikskärm så finns t.ex. Canon 6D mkt Ii, eller Nikon D750

Vill du ha ögon-AF och vikskärm, men klarar dig utan fullformat så finns t.ex. Canon 200/250D, Canon M50*, Sony A6400, Nikon Z50, flera Fuji-modeller.

Med andra ord, allt är en fråga om vilka egenskaper som är viktiga för just dig
 
Skall man ha max stillbildsprestanda till minsta pris inkl objektiv anser jag att en Canon eller Nikon DSLR ger mest. Varför: 1. Ingen verkar satsa stora resurser på DSLR idag utan spegellöst är det nya och det gör DSLR husen billiga. 2. Det är enbart micro 4/3 och Sony som hållit på tillräckligt länge med spegellöst för att ha stora utbud av begagnat, men till Sony är det överlag ganska höga priser ännu och m43 har en sensor enbart 1/4 av FF arean så kan möjligen anses begränsande för t ex porträtt och tunnt skärpedjup 3. Visserligen satsar C/N på spegellöst men för Canons del och alla Nikon AF-S/AF-I/AF-P funkar de fullt ut med adapter till deras spegellösa.

Mina tips: Nikon D800/800E för max 6000kr eller för Canon 5D mark III för max 7000kr, annars 6D för inte mer än 4000kr - allt beg.

Objektiv: Nikon 24-70/2,8 för max 6000kr, Tamron 24-70/2,8 VC gen 1 för max 4000kr. Tamron 70-200/2,8 VC gen 1 för max 4500kr eller Sigmas ditto för liknande pris. Annars Nikkor AF-S 80-200/2,8 för max 6000kr eller Nikkor 70-200/2,8 VR (vet 1) för max 6500kr.

Canon: Canon 24-70/2,8 (ver 1) för max 5000kr eller samma Tamron som ovan fast till Canon EF. Canon 70-200/2,8 L USM för max 5000kr, Canon 70-200/2,8 L IS USM ver 1 för max 7500kr eller samma Sigma och Tamron som ovan fast till Canon EF. Skall du inte fota porträtt med telen titta på Canon 70-200/4 L USM beg för max 3000kr eller 70-200/4 L IS USM (ver 1) för max 5000kr.

Porträtttele: Nikon: Nikkor AF-S 85/1,8, Tamron 85/1,8 VC, Sigma 85/1,4 Art. Canon: Canon 85/1,8 eller samma Tamron och Sigma som ovan.

Ett prisvärt alternativ hittar jag också för APS-C som funkar bra för porträtt med total budget för två ljusstarka zoomar och kamerahus för ca 11.000kr: Nikon D7100 eller Canon 70D med Sigma 18-35/1,8 och Sigma 50-100/1,8. Givetvis kan telezoomen ersättas med någon av de ovan nämnda 70-200 om man vill ha mer tele och sämre ljusstyrka.

Dock verkar N/C liksom Sony främst satsa på FF så framtiden för APS-C där är mer osäker
 
Tack så mycket för alla svar och all hjälp! Uppskattas jättemycket.

Tog mig till Rajala Pro Shop i stan och fick jättebra hjälp. Spräckte budget med 2000kr till slut men resultatet blev en begagnad Canon EOS RP + ett 50mm f1.8 (och adapter/omvandlare).
 
Tack så mycket för alla svar och all hjälp! Uppskattas jättemycket.

Tog mig till Rajala Pro Shop i stan och fick jättebra hjälp. Spräckte budget med 2000kr till slut men resultatet blev en begagnad Canon EOS RP + ett 50mm f1.8 (och adapter/omvandlare).
Får gratulera till ett som jag tror är ett bra köp. Kamerahuset är framtidssäkrat med sin RF-fattning som är den Canon satsar på nu, och ett EF 50mm/f1.8 (som jag antar att det är) är bland det bästa objektiv man kan få i förhållande till priset. Det finns i några olika varianter, som är lite bättre eller sämre, men den senaste versionen med STM-motor ska vara bland de bättre. Prisskillnaden till en ännu lite bättre 50mm-glugg med något större bländaröppning och USM-motor är dock enorm (f1.4 = ~5.000Kr, f1.2 = ~15.000Kr, RF50/f1.2 ~25.000Kr) och det är tveksamt ifall den är motiverad för en amatörfotograf. En fast brännvidd kontra zoom kan diskuteras, men det man inte har i zoomringen får man ha i benen.
Rajala har jag bara haft bra erfarenheter av. Även om de inte alltid är billigast så har de ett stor utbud av både nytt och begagnat och mycket kunnig och trevlig personal.Att vända sig dit tror jag var det bästa rådet som getts i den här tråden.
 
Jag älskade min Nikon d7100. Prisvärd dx kamera.
För några år sedan bytte till fx d810 men handlar ändå mest om ljussättning och objektiv.
Skulle varmt rek Nikon d7100 =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.