Annons

Ny kamera: Canon 750/760D eller liknande

Produkter
(logga in för att koppla)

Susanna1

Medlem
Ja som rubriken säger letar jag efter ny kamera. Jag var väldigt inne på det för några månader sen, då jag var inne på en 700D. Nu har jag haft en 1100D i flera år, var helt nybörjare och supernöjd. Nu vill jag dock framförallt kunna använda en fjärrkontroll samt en vridbar skärm. Dessutom skulle jag inte tacka nej till "bättre kvalitet" angående brushantering o.s.v. men insåg att 700D ändå hade samma sensor. Fick då tipset att 750/760D som är efterträdaren skulle ha en annan sensor som ger mindre brus! Minns inte om det var bättre brushantering vid högre ISO eller om den skulle släppa in mer ljus eller så. Men vad jag ser har båda en CMOS-sensor? Sen är det väl inte så stor skillnad i pris jämfört med en 70D. Kommer visserligen inte ha så stor användning för att den filmar bra eller tar många FPS.

Vill som sagt gärna byta upp mig men jag vill ändå veta vad jag lägger pengarna på, om det finns nån vänlig själ som vill hjälpa haha :)

(OBS har flera objektiv till canon, så vill inte byta märke)
 
Eos 750D/760D är en helt ny konsttruktion jämfört med 700D/650D. Till det yttre är 750D lik 700D/650D och 760D är lik 70D.

750D/760D har fått en mer avancerad autofokus än 700D/650D, inbyggd wifi, flimmerreducering (bra vid lysrörsbelysning), ny sensor med mera.

Bildkvaliteten från den nya 24mp-sensorn är ett lyft från den tidigare 18mp-sensorn. Hur mycket du märker av förbättringen beror på motiv och din kunskap om att optimera en bild tekniska kvalitet (optimera tonomfång, uppskärpning, brusreducering osv).

Jag tycker att det finns all anledning att satsa på 760D istället för 700D.
 
Okej vad kul! Har varit inne så länge men sen ångrat mig, men nu känns det rätt med någon av de nya. Är dock inte helt säker på vilken av dem. Använder ju gärna kamerans inställningar själv (mer eller mindre beroende på situation) så det kanske vore smart att köpa 760 för att utvecklas lite?

Hoppas även att den säljs "normalt" snart, har bara sett den på Netonnet så länge... :/ undrar också ifall pris brukar svänga när den inte är helt ny...
 
Det skiljer bara 500 kr, så satsa på 760D. Förutom hanteringen har 760D även bättre förmåga att följa rörliga motiv med skärpan i live view-läge, plus att 760D har mer sökarinformation.

Det verkar som att 750D och 760D är på väg ut till handlare nu igen. Jag har i alla fall fått en ny omgång kameror till test. Det blev ett stopp i produktionen då ett steg i tillverkningen inte fungerade som det skulle. Filterkakan framför sensorn kunde få bubblor. Det är åtgärdat nu.
 
Personligen skulle jag gå upp ett steg till 70d, ångrar mej själv att jag köpte 700d för två år sedan... den extra displayen gör stor skillnad om du vill köra manuella inställningar och utvecklas på den fronten, vet dock ej hur mycket det skiljer i pris, men väl värt det
 
En sak som finns på 760 men inte på 750 är en display på ovansidan, finns även på 70D, och den tycker jag är bättre att kolla inställningar på än i skärmen.

EDIT: Imonfire var inne på detta i föregående inlägg.
 
Tack för alla svar :) det var nog det jag var inne på, men skönt att få bekräftat när man själv inte har superkoll på kamerans inre. Tycker prisklassen känns lagom för mig också. Visserligen inte superlångt ifrån 70D (som canon klassar som entusiast- istället för instegsmodell), men den modellen är väl äldre och har samma sensor som de billigare om jag inte minns fel? Bryr mig inte om nån fin märkning, vill veta vad jag köper :p
 
I cyberphotos produktbeskrivning står det att 750/760 ger bättre detaljer och även bättre brusegenskaper än 70D. Där går dom också igenom skillnaderna mellan 750/760.
 
I cyberphotos produktbeskrivning står det att 750/760 ger bättre detaljer och även bättre brusegenskaper än 70D. Där går dom också igenom skillnaderna mellan 750/760.

Jag ska göra lite mer jämförelser, men jag tror att man blir besviken om man väntar sig tydliga skillnader. En ökning från 20 till 24 megapixel borde lite grovt räknat ge cirka 6 procents ökad verklig upplösning.

Min erfarenhet hittills är att 750D/760D är en rejäl uppdatering från 700D funktionsnässigt, men förbättringen i bildkvalitet är inte är så slående.
 
Tack för alla svar :) det var nog det jag var inne på, men skönt att få bekräftat när man själv inte har superkoll på kamerans inre. Tycker prisklassen känns lagom för mig också. Visserligen inte superlångt ifrån 70D (som canon klassar som entusiast- istället för instegsmodell), men den modellen är väl äldre och har samma sensor som de billigare om jag inte minns fel? Bryr mig inte om nån fin märkning, vill veta vad jag köper :p

Nej. 70D har inte den gamla 18mp sensorn som funnits med länge. Den har också dual pixel AF för följande AF under filmning och live view - ett lite mer avancerat system än i 760D. Vad som inte syns i stora rubriker är också en större och ljusare sökarbild med glasprisma. Lite bättre grepp och ergonomi. Skillnaden i bildkvalitet lär vara närmast försumbar.

Sedan är det allt som inte syns: 70D tillhör ett högre segment som en rejälare chassi, spegelmotor, spegellåda och slutare. Lyssna på slutarljudet då du tar en bild - det är inte samma.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.