Annons

Ny kamera behöver hjälp.

Produkter
(logga in för att koppla)

KaPow

Ny medlem
Hej på er!

Funderar på att sälja min nuvarande kamera som är en Canon EOS 1100D och eventuellt köpa en Canon EOS 40D. Fotar 80% actionsport/motorsport och 20% naturbilder. Kommer den funka bra för mig? Håller dom länge? Var ligger andrahandsvärdet på en EOS 1100D med 18-55mm objektiv med autofokus och bildstabilisering? Jag är extremt tacksam för tips!

//Micke

EOS 40D är en ganska gammal kamera vid det här laget, men den har ett bra autofokussystem och bildfrekvensen vid serietagning kan mäta sig med många av dagens bästa APS-C-kameror. 10 megapixel kan man kanske tycka är lite, men det räcker rätt långt. Ett bra och välskött exemplar som inte har gjort extremt många exponeringar bör hålla i många år till.

Man bör använda RAW på en EOS 40D. JPEG:ar blir inte speciellt bra med standardinställningar, men man kan få till dem lite bättre genom att justera lite. Lika bra som RAW blir det dock inte.

Vad en EOS 1100D kan säljas för i dagsläget har jag ingen aning, men jag föreslår att du dammsuger Blocket och Fotosidan på annonser för att se vad folk tror att de kan sälja sina för. Notera dock att det finns en hel del optimister.

Det bästa sättet att ta reda på marknadsvärdet är att titta på avslutade Traderaannonser. Då ser man vad priset faktiskt blev när kameran blev såld.

Jag sålde min 1100D för två år sedan och köpte en 50D ist vilket i stort sett är samma kamera som 40D. Vissa påstår även att 40d ger finare filer än 50D. Men jag har inte ångrat mig en sekund. XxD-serien är byggda för tuffare användning och de är större än instegsmodellerna. Riktiga arbetshästar.

Autofokusen är ett stort kliv uppåt. Även sökaren är större och ljusare vilket jag uppskattade väldigt mycket.

En fin 40D ligger runt 2000kr i dagsläget. Kombinera med något fint objektiv så har du en fin kamera i många år till.

Jag ångrar dock att jag sålde mitt 18-55 IS ||. Trots att det var ett kitobjektiv så var det otroligt skarpt.

Lycka till med köpet.

Jag sålde min 1100D för två år sedan och köpte en 50D ist vilket i stort sett är samma kamera som 40D. Vissa påstår även att 40d ger finare filer än 50D.
Der sista tror jag är ett tveksamt påstående. EOS 50D har ungefär 50% fler pixlar än EOS 40D, vilket bör ge potential till bättre bilder i de flesta avseenden. EOS 40D har en liten fördel mot EOS 50D: aningen högre bildfrekvens. I allt övrigt tror jag EOS 50D är bättre, även om skillnaden oftast är liten.

Der sista tror jag är ett tveksamt påstående. EOS 50D har ungefär 50% fler pixlar än EOS 40D, vilket bör ge potential till bättre bilder i de flesta avseenden. EOS 40D har en liten fördel mot EOS 50D: aningen högre bildfrekvens. I allt övrigt tror jag EOS 50D är bättre, även om skillnaden oftast är liten.

Det stämmer som du säger. Jag har inte jämnfört dessa kameror själv utan det är bara vad jag har hört. Har läst ett par påståenden om att 40D ska ge ett finare brus vid högre iso tex men jag har aldrig sett någon direkt fakta som visar detta.

Visst är 50D bättre än 40D. Annat vore konstigt även om som du säger skillnaden är relativt liten. Skärmen är dock ett stort plus få den har en högre upplösning än 40D. Autofokusen ska även vara lite påbättrad.

Med 40D verkar vare en superbra kamera. Mycket kamera för pengarna. Kolla bara på Måns Löfgrens bilder här på fotosidan på alla fåglar han har fotat med sin 40D. Toppklass.

Vad jag förstått är bruset per bild lika mellan 40D och 50D - det är bruset per pixel som är högre på 50D. Så 50D har ingen nackdel. Jag skulle sats på 50D om det skulle vara huvudkameran då 40D har många år på nacken avseende fysiskt åldrande och "stuck pixels" som kan inträffa över tid även om slutaren är färsk. Lägg därtill den bättre TFTn på 50D. Vad jag förstått är den faktiska bps prestandan samma det är bara det att 40D har en mer optimistisk secifikation.

Även om specifikationen för bildfrekvensen för EOS 40D hade stämt med verkligheten så är det en skillnad som är svår att mäta, och som definitivt inte märks i praktiken. Att notera är också att de höga bildfrekvenserna på spegelreflexkameror bara går att uppnå vid korta slutartider. Bildfrekvensen brukar gå ner om man använder slutartider under 1/500 sekund.

EOS 50D kom ganska exakt ett år efter EOS 40D, så jag tror inte att åldersskillnaden generellt spelar så stor roll i valet mellan 40D och 50D.
Då är det bättre att se på den enskilda kamerans ålder innan man väljer den.

Mest är det nog en prisfråga. Vill man komma undan så billigt som möjligt väljer man EOS 40D. Vill man ha en lite bättre (men troligen lite dyrare) kamera så väljer man EOS 50D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar