Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Desmodromic

Aktiv medlem
Jag har under lunchen varit och hämtat fyra kartonger som det står Pentax på (K10D, 18-55, 50-200 samt BG-2) och kommer precis ihåg hur jag som 5-åring kände mig på julafton, nåväl.

Ett par frågor innan jag i kväll river upp pryttlarna:

1.
Gör man nu som man gjorde på "analogtiden" och gängar på UV-filter på gluggarna? (inte minst för att skydda linsen)

2.
Jag följer (bl.a.) alla trådar som rör K10D och har noterat de firmware-uppdateringar som Pentax erbjuder. Är det att rekommendera att datera upp kameran och räcker det då med 1.20 som är den senaste? D.v.s. inkluderar den förbättringarna i 1.1 och 1.11?

3.
Kan det verkligen vara så smart att samma batteri passar både i kameran och i greppet? Det medföljande batteriet heter D-LI50, hos "Kaffebrus" kan man köpa ett batteri till Pentax som heter D-Li8, passar detta till K10D?

4.
Avslutningsvis (för denna gång) så hittade jag en tråd som behandlade lämpliga blixtagg. till just K10D men jag fick inga direkta tips och är därför tacksam om någon vill hjälpa mig härvidlag.

Nu är kvällsläsningen räddad för en vecka (manualen) sedan skall här plåtas. Fotosidan.se är den i särklass bästa sajten jag har träffat på och jag kommer inom kort att gradera upp mitt gratismedlemskap.

Hälsningar/Lasse

1. Därom tvista de lärde, men de flesta (tror jag) sätter fortfarande på ett filter just för att skydda frontlinsen.

2. 1.20 innehåller alla tidigare förbättringar.

3. och 4. lämnar jag över till någon annan.

Grattis!

Svar fråga 3 (första halvan): Det är faktiskt samma (likadant) batteri i kamerhus och BG-2.

//Lars ;-)

Hej och välkommen!

Det finns idag fyra lämpliga blixtar för K10D.
Pentax har AF540FGZ och AF360FGZ (kommer snart en billigare, men den saknar finesser)
Sigma EF500DG Super
Soligor 420 (säjs av Cyberphoto).

Senaste infon är att Metz jobbar på att anpassa sina blixtar till Pentax blixtsystem P-TTL, de kanske kan erbjuda produkter till hösten...

Hälsar
R

Får väl vara lite motvalls...

1. Har inte K10D men väl K100D och jag har inga filter på varken 18-55 eller 50-200, de nya motljusskydden som finns skyddar väl så mycket, dessutom tycker jag bilderna blir bättre utan filter...

4. Har en Sigma EF500DG Super till min K100D. Jag skulle idag köpa en Pentax AF540FGZ.

Dels var tvungen att uppgradera Sigman då jag bytte från *ist DL, dels så är jag inte helt överrens med blixten då jag använder "bounser" utan måste ha vidvinkel-skivan nerfälld på blixten för att det skall bli rätt exponerad...

Motljusskydden skyddar dock inte mot allt. Tex sand/grus/gummi-sprut från diverse motorsporter, eller saltavlagringar från havet.

3. tycker det verkar osmart att ha olika batterier om det nu ær så. Mer kostnader før alla. Någon som vet hur det ligger till?

Batteriet D-Li8 låter som ett till en kompaktkamera. Pentax blixt AF540FGZ är givet om du vill arbeta "mycket" eller avancerat(billigare alternativ Sigma), AF360FGZ som är klenare och funkar därför bäst med direktblixt även om det går att slå blixten i taket på 10-15meter på bländare 2,8, det finns även finesser på den.

Chewbacca skrev:
3. tycker det verkar osmart att ha olika batterier om det nu ær så. Mer kostnader før alla. Någon som vet hur det ligger till?

Det är samma batterier som jag skrev i inlägget en bit upp!

//Lars ;-)

Mera tack!

Jag imponeras över den service som alla fotointresserade erbjuder här. Jag slänger ut några frågor en förmiddag och vid 18-tiden har jag fått ett 10-tal engagerade svar. Det är väl bara att bjuda igen antar jag. Nää, nu skall jag fördjupa mig i ett st. manual.

/Lasse

Efter ytterligare en dålig upplevelse tänkte jag kommentera punkt 1.

Förra helgen åkte mitt sista filter av efter att ha sabbat en bild. Jag har även tidigare fått en serie bilder sabbade av ett anat filter. Filtert var ett superrent Hoya HMC, men ändå fick jag ycket starka jusfenomen. OK, myckwet speciell motljussituation, men ändå inte kul.

Altså UV eller Skylight är helt ok, om de är av bra kavlitet, i de flesta ljussituationer. Men i vissa luriga situationer är riskerna för att få konstiga reflexer eller andra ljusfenomen större.

Jag är tveksam till att sätta filter på så pass relativt billiga objetiv som du nämner, såvida du inte fotar i reiktigt tuffa miljöer. Börjar vi prata obektiv i 10000-kronorsklassen är det mer motiverat kanske...

De Sigma blixtar som tillverkas nu har det nya chippet installerat från fabrik. Jag får rätt exponering med Omnibounce på Sigman, men visst beror det en del på hur rummet ser ut också. Omnibouncen sprider ju ut ljuset så det kan studa hej vilt.
Inte helt lätt att förutse.

Hälsar
R

En kommentar om Sigma och omnibouncer - vid P-TTL körs väl alltid en förblixt på något lägre effekt, eller?

Hur kan det då ge 3 stegs underexponering, som jag får, om jag inte fäller ut blixtens vidvinkel-skiva när jag använder omnibouncer??
Ljuset studsar väl inte olika vid olika effekt?

P-TTL innebär förblixt, och den måste vara svag om den inte ska verka försvagande på huvudblixten.
Det låter logiskt att vidvinkelskivan känns av av blixten eftersom den förkortar räckvidden. Kraftig underexponering utan skivan låter som ett fel på blixten. Om det hade varit tvärt om...
Roland kanske har nån idé?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar