Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny i kameravärlden

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan
Jag är en grabb på 15 år som gillar att knäppa kort och filma.
Jag har haft en kompaktkamera men är sugen på att köpa en systemkamera nu.

Jag kommer mest att använda kameran till att filma och göra youtube klipp och jag har inte använt någon systemkamera förr.

Jag har kollat lite på canon 600d och 60d men jag vet inte vilken som är bäst för en nybörjare som aldrig använt en systemkamera förr.

Anledningen till att jag vill ha en 60d är för att då har man ju en lite bättre kamera som har lite mer funktioner, så behöver man inte byta kamera på många år.
Men om jag köper en 600d så är ju den sämre än 60d men den är några tusenlappar billigare och jag har inte så jätte mycket pengar.

Så jag undrar vilken av dom jag ska köpa och varför?

Sen så undrar jag också: båda kamerorna har några år på nacken så jag undrar om dom inte kommer bli typ "ute" som det blir med telefoner nu för tiden.

Tack iallafall :)
 
Det går nog att sammanfatta det som så att 60D kan allt som 600D, fast dessutom har fler funktioner som dubbla inmatningsrattar, LCD på toppen, fler AF punkter av korstyp, riktigt sökarprisma istället för speglar, snabbare serietagning, snabbknappar för ISO, vitbalans, AF-läge, med mera.

Det som gör absolut störst skillnad mellan bilder tagna med systemkameror är vilket objektiv man använder. Om du kör samma objektiv på 60D eller 600D så går det med stor sannolikhet inte att se någon skillnad på bilderna, utan det är mer handhavandet som påverkas beroende på vilket kamerahus man använder.

Tänk på att det AF vid filmning inte är något vidare, långsamt och klarar dåligt rörliga objekt, därför brukar köra manuell fokusering. (Vill du ha bra AF vid filmning är det nog en riktig videokamera som passar bättre).

Om kamerahusen blir "ute" som du nämner beror bara på dig som fotograf, de blir inte sämre med tiden, däremot så kan kamerahus 2-3 generationer senare säkert prestera viss del bättre att man kan fundera på att uppgradera sig om de har funktioner man saknar på nuvarande kamerahus. Kamerahusen tappar i värde däremot precis som all annan elektronik.
 
Det går nog att sammanfatta det som så att 60D kan allt som 600D, fast dessutom har fler funktioner som dubbla inmatningsrattar, LCD på toppen, fler AF punkter av korstyp, riktigt sökarprisma istället för speglar, snabbare serietagning, snabbknappar för ISO, vitbalans, AF-läge, med mera.

Det som gör absolut störst skillnad mellan bilder tagna med systemkameror är vilket objektiv man använder. Om du kör samma objektiv på 60D eller 600D så går det med stor sannolikhet inte att se någon skillnad på bilderna, utan det är mer handhavandet som påverkas beroende på vilket kamerahus man använder.

Tänk på att det AF vid filmning inte är något vidare, långsamt och klarar dåligt rörliga objekt, därför brukar köra manuell fokusering. (Vill du ha bra AF vid filmning är det nog en riktig videokamera som passar bättre).

Om kamerahusen blir "ute" som du nämner beror bara på dig som fotograf, de blir inte sämre med tiden, däremot så kan kamerahus 2-3 generationer senare säkert prestera viss del bättre att man kan fundera på att uppgradera sig om de har funktioner man saknar på nuvarande kamerahus. Kamerahusen tappar i värde däremot precis som all annan elektronik.

Så vilken skulle du tipsa till en nybörjare?
 
Så vilken skulle du tipsa till en nybörjare?

Hade alla dagar valt 60D av dessa två, har man väl kört semi-proffs modell tidigare vill man aldrig gå nedåt då man tappar många fördelar. Däremot kan det vara vettigt att känna på dem i affären vilken av dem som passar bäst i handen, 600D är mindre/lättare än 60D.
 
Hade alla dagar valt 60D av dessa två, har man väl kört semi-proffs modell tidigare vill man aldrig gå nedåt då man tappar många fördelar. Däremot kan det vara vettigt att känna på dem i affären vilken av dem som passar bäst i handen, 600D är mindre/lättare än 60D.

Tack så mycket :) Får se vilken det blir
 
Om du främst ska använda kameran till att filma hade jag nog snarare kollat på exempelvis Panasonic GH2, vilken är erkänt bra på just video.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.