Annons

Ny fotoväska

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseLarsson

Aktiv medlem
Hej

Jag ska inhandla min första fotoutrustning innom en snar framtid.
Det blir antagligen en Nikon D40 eller en Pentax K100D Super, har inte riktigt bestämmt mig än.
Men en väska måste jag ha.
Jag ska iväg till österrike och åka skidor och då ska ju kameran självklart med.
Mina krav är:
Ska vara allvädertätad
Rymma kameran + min andra utrustning(filter,batteri,minneskort,mm)
Rymligt fack där jag kan ha en tröja, strumpor, vantar m.m
Vara bekväm och man ska kunna få upp kameran hyffat snabbt.
Ligga runt 500-800 kr klassen.

Jag blev rekomenderad LowePro SlingShot 100 AW, av Cyberphoto, men den känns lite liten.
Har även kollat lite på LowePro Orion Trekker II och LowePro Mini Trekker AW.

Men LowePro Mini Trekker AW verkar ju helt klart bäst, någon som har något annat förslag?

//Fredrik
 
Jag har en mini trekker AW som är väldigt trevlig. Det går inte lika snabbt att komma åt kameran som med en slingshot men man kan ju tyvärr inte få allt. Det yttre facket rymmer lätt en tunnare jack eller tröja plus lite skolböcker. Jag tycker att den sitter väldigt bra på ryggen och dom breda remmarna är väldigt trevliga. AW skyddet fick jag testat lite för någon månad sen när jag hade ryggsäcken på mig under en hel dags spöregn. Tänk bara på att det blir lite bökigt att få upp kameran ur väskan med skyddet på.
 
Okej, tack för svaret.
Men om vi säger att jag kör och välter i snön med väskan på, utan AW skyddet på. Klarar sig utrustningen då?
Annars verkar den vara ganska rätt för mina behov.
 
Kolla även Dakine Mission Photo, kostar runt 800kr.
Jag har dock inte provat den med brädan än...
 
LasseLarsson skrev:
Okej, tack för svaret.
Men om vi säger att jag kör och välter i snön med väskan på, utan AW skyddet på. Klarar sig utrustningen då?
Annars verkar den vara ganska rätt för mina behov.
Jadå. Lowepro gör alla sina väskor av tyg som tål vatten bra men med skydd blir dom extremt tåliga mot vatten. Snö är ju dessutom mycket trevligare än vatten då det inte tränger in utan bara lägger sig utanpå väskan så länge det är kallt.
 
Zotamedu skrev:
Jadå. Lowepro gör alla sina väskor av tyg som tål vatten bra men med skydd blir dom extremt tåliga mot vatten. Snö är ju dessutom mycket trevligare än vatten då det inte tränger in utan bara lägger sig utanpå väskan så länge det är kallt.

Okej, det låter ju bra!

henq skrev:
Kolla även Dakine Mission Photo, kostar runt 800kr.
Jag har dock inte provat den med brädan än...

Den verkar vara riktigt bra faktiskt, smart att man kan förvara kameran i en "del" och föra in den i ryggsäcken.
Helt klart ett alternativ.
Synd att inte cyberphoto har den bara, hade tänkt att beställa den övriga utrustningen där.
Ni vet inte hur denna är emot väta?
 
Senast ändrad:
Rekomenderar inte slingshots som skall användas fullpackade. Ont i axeln! Hade en Lowepro Slingshot 200 och det gick bara inte.


Mvh Sara
 
Kalk skrev:
Rekomenderar inte slingshots som skall användas fullpackade. Ont i axeln! Hade en Lowepro Slingshot 200 och det gick bara inte.


Mvh Sara

Okej, tack för infon!, men har i stort sätt uteslutet slingshot, eftersom jag vill hellre ha en "ryggsäck" som man hänger över axlarna.
 
LasseLarsson skrev:
Den verkar vara riktigt bra faktiskt, smart att man kan förvara kameran i en "del" och föra in den i ryggsäcken.
Helt klart ett alternativ.
Synd att inte cyberphoto har den bara, hade tänkt att beställa den övriga utrustningen där.
Ni vet inte hur denna är emot väta?

Scandinavian har den iaf, jag handlade där.

Väta har jag inte heller testat "live" än men materialet känns helt OK. Bärsystemet är kanon, det kan Dakine. Den inre fotoväskan öppnas automatiskt när man öppnar baksidan av väskan så det är bara att slänga ner den i snön och plocka ut vad man behöver!
 
Ja den verkar helt klart trevligast av dom jag har kollat på.
Så det blir antagligen en sån.
Då är det kanske lika bra att beställa allt ifrån Scandinavianphoto ändå.
Har inte så mycket erfarenhet av dessa, snabba leveranser, bra support osv?

//Fredrik
 
LasseLarsson skrev:
Okej, tack för svaret.
Men om vi säger att jag kör och välter i snön med väskan på, utan AW skyddet på. Klarar sig utrustningen då?
Annars verkar den vara ganska rätt för mina behov.
Utrustningen....
Personligen är jag mer bekymrad över ryggkotorna. Har du ryggskena?
 
Erik Schalin skrev:
Utrustningen....
Personligen är jag mer bekymrad över ryggkotorna. Har du ryggskena?

hehe självklart tänker jag inte på utrustningen i förta hand, men nu menade jag inte en riktig "crash" utan kanske om man kör i puder och gräver ner skidorna och "ramlar" på vanligt sätt =)
Jag åker inte bräda utan skidor och har faktiskt aldrig använt ryggskena, känner faktiskt ingen som har gjort det heller, utan dom som har skena åker bräda. Åker heller inte så "extremt" för att ha skena tycker jag, men man vet ju aldrig när olyckan är framme på riktigt. Så man kanske skulle fixa sig en sådan iallafall.
Men tack för din omtanke!

Edit: Nu såg jag vad du menade med ryggskydd, det kan ju göra rätt ont att landa på kameran.
Får nog kolla efter ett skydd iallafall.

//Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.