Annons

Ny fiskefilm som jag medverkat i, ännu bättre?

Produkter
(logga in för att koppla)

Casal

Aktiv medlem
Hej alla underbara människor!

Jag har en granne som genom åren har gjort några fiskefilmer, men vi har på senare tid börjat samarbeta lite och kompletterar varandra bra och försöker pressa upp nivån lite.

Jag har filat på klippning, några idéer om musiken, dynamik i bilden och all color correction. Grannen har filmat rubbet med 7D, gjort musiken från grunden. Nästan alltid uppskattar folk musikfria filmer till fiske i kommentarer, men det är väl när man inte når hela vägen fram. Nytt bättre försök denna gång, funkar det? Dela upp i perioder eller vad tycker ni?

Hade gärna lagt ett par timmar till på korrigera färg och ett par ljudmissar. Men han var sugen på ta tag i nästa projekt istället, mja någonstans får man ju dra gränsen. Vore kul att höra vid ni trycker om ni bedömer den så hårt ni bara kan.

Nu är den ganska nyuppladdad och tog lite tid för mig att få full kvalité i 1080p på webben, ha gärna lite tålamod ni som tittar först innan Youtube optimerat eller vad det nu är.

http://youtu.be/cTw46Wr-yos

Jag tycker du har gjort ett kanonjobb med filmen, bra att du hade med ljud i scenerna när dom pratar fast jag måste säga att jag gillar musiken ni gjort!!

Inte mycket till vettig kritik, ville bara säga... BRA JOBBAT!! =)

Alltid tacksamt att filma i sådan miljö.
Skulle väl önskat mer generellt lite mer personlighet i klippet.
Några fler prator/citat motsv. Musiken var okej. Nästa gång försöker variera lite mer.
Bildmässigt skulle jag vilja se mer när- och detaljbilder. Utrustning, ansikten, uttryck mosv.
Bra bild överlag annars. UV-bilder ger en trevlig extra dimension och passar ju bra i denna typ av film. Slow-mo'n satt okej, och användes inte för ofta.

Annars bra, fortsätt så.

Jag hade gillat en voiceover då och då, få reda på lite mer kring turen, platsen och dom som fiskar. Som den är nu är den lite för artsy för min smak, men det är personligt.
Filmning och klipp tycker jag ser jävligt bra ut.

Jösses vilken respons! Tackar alla till att börja med, väljer ut några jag kommenterar speciellt.

Alltid tacksamt att filma i sådan miljö.
Skulle väl önskat mer generellt lite mer personlighet i klippet.
Några fler prator/citat motsv. Musiken var okej. Nästa gång försöker variera lite mer.
Bildmässigt skulle jag vilja se mer när- och detaljbilder. Utrustning, ansikten, uttryck mosv.
Bra bild överlag annars. UV-bilder ger en trevlig extra dimension och passar ju bra i denna typ av film. Slow-mo'n satt okej, och användes inte för ofta.

Annars bra, fortsätt så.
Det här var grym respons, precis som man vill höra. Så svårt att själv sätta fingret på vad man vill se och saknar. Vi har klurat på om man inte skulle rigga lite prat bara för filmen. Spännande att man vill ha mer personlig kontakt med betraktaren, vi var nära på klippa bort ansiktsvändningar men bra att vi inte gjorde det.

Han som filmade i somras var besviken över materialet överlag hemma, därför har vi inte släppt något tidigare. Vi har fyra omgångar liknande material, men en har utmärkande ännu bättre miljö. Ska se till att plocka med allt som gör upplevelsen lite mer personlig.

Jag har själv tryckt på hålla bort slowmotion, blir tjötigt annars att visa tusen gånger "bara för att man kan". Rätt betraktare missar ju inte vakningar osv ändå. Men har inte fått ordning på twixtor ännu, ser ut som ett fadekalas så vi får se hur det blir med det. Vore kul att använda det close up om det går.

Har du mer information att delge om UV-foto? Tänker du på likt som man moddar kameror för stillbilder?

Jag ska försöka vara med någon gång så vi kan köra dubbla kameror, jag har lätt för att hitta på kreativa detaljer i foto så det går att förbättra lite till. Tack igen!

Var är ni, varför tar ni inte vara på fisken och hur står ni ut med myggen? Några kommentarer kunde man fått.
Finnmark, Norge. Många napp under dagarna gör att man inte kan ta med sig allt även om några får stå för lunchen såklart ju. Myggen är jobbiga i början, man man vänjer bort det efter ett tag.

Det känns som att det är pålagt color correction partiellt i bilden, är det så?
Mycket snyggt gjort.
Spännande med upplevda avslöjanden som tyder på att man inte lyckats riktigt, kan du definiera hur du menar lite? Mycket är maskat och separat color grade'at för att få ut mer av materialet. Finns en gloria som jag kan se, annars tycker jag att vi fuskat snyggt. Men i helhet på min skärm ser det ut som man borde ha pressat upp allmänna ljusheten lite till i filmen. Men med kamerans information så kraschar informationen direkt. Hade varit kul att prova råaste formen från 5D MKIII.

Jag hade gillat en voiceover då och då, få reda på lite mer kring turen, platsen och dom som fiskar. Som den är nu är den lite för artsy för min smak, men det är personligt.
Filmning och klipp tycker jag ser jävligt bra ut.
Vi har funderat på planera in lite story och snack för att få det mer personligt, lite mer "häng med nu :)" Jättekul att få höra detta igen, ska verkligen se till att få igenom detta. Det är ju därför den blir för mycket vägd åt hållet art. :)

Proffsigt snyggt. Vilken optik användes?
Undervattensscenen, hur är den filmad?
24-105L IS är riktigt populär på handhållet. Gamla 100-400L är en stor favorit för skön tele. Tokina 10-16 för stora vyer. Misstänker att Sigma 30 1.4 har varit med ibland också.

GoPro Hero 3 under vattnet på enbensstativ. Synd att wifi till bild i mobilen pajar under vattnet direkt..

Tack till alla igen, så otroligt tacksamt med feedback!

Senast ändrad:
Spännande med upplevda avslöjanden som tyder på att man inte lyckats riktigt, kan du definiera hur du menar lite? Mycket är maskat och separat color grade'at för att få ut mer av materialet. Finns en gloria som jag kan se, annars tycker jag att vi fuskat snyggt. Men i helhet på min skärm ser det ut som man borde ha pressat upp allmänna ljusheten lite till i filmen. Men med kamerans information så kraschar informationen direkt. Hade varit kul att prova råaste formen från 5D MKIII.
Nä jag kan inte sätta fingret på det.
Jag visste inte att det gick att göra, fast om man tänker efter så finns det väl egentligen inga begränsningar.
Jag måste börja lite med color correction i Premiere Pro för nästa konsertfilm.Vore hjälpsamt att få veta mer om hur man gör. Dessutom känns alla andras GoProfilmer så väldigt skarpa o klara i färgerna. Hur får man till det?

Nä jag kan inte sätta fingret på det.
Jag visste inte att det gick att göra, fast om man tänker efter så finns det väl egentligen inga begränsningar.
Jag måste börja lite med color correction i Premiere Pro för nästa konsertfilm.Vore hjälpsamt att få veta mer om hur man gör. Dessutom känns alla andras GoProfilmer så väldigt skarpa o klara i färgerna. Hur får man till det?
Lägg över projeket i After effects (Adobe) och kika igenom alla funtioner under color correction. Det är nästan samma svar på GoPro, efterkorrigera.

Skärpan kan du lägga på i redigeringsprogrammet i lagom nivå så ser det bättre ut.

Är det ngn skillnad på att göra detta i After effects jämfört med Premiere Pro?
Jag försökte i förrgår att minska effekten av glödlampsljus vid en konsert.
Det var väldigt lätt att trolla fram lila eller gröna troll på scen.
Testade med Premiere Pros fast color correction, tycker att detta var jättesvårt att få till ngt vettigt alls.

Snyggt

Mycket snyggt men om jag själv skulle hålla på med detta (sportfiskar ibland men naturfotar mest) så skulle jag:

1. Ha samma övergångar i alla klipp. Ni har ibland toningar och ibland direkt byte av scen. Jag skulle ha tonade övergångar fast väldigt korta toningar när det är olika scener ur samma händelse. Blir lite mjukare och inte så actionartat samt passar bättre till musiken.

2. Jag skulle väva in några fler landskapsscener i fiskescenerna. t.ex. en vy med strandväxter i förgrunden eller scen med tele där bakgrunden framhävs och kullar/berg reser sig och man får ett lite hoptryckt perspektiv. När man ändå ska filma flera händelser (fiskescenerna) som är ganska lika kan man göra det med olika perspektiv och därigenom få variation på det som annars är ganska likt varandra.

PS.
Jag skulle aldrig själv ha tålamod att göra det bättre än ni har gjort! Skitbra!

Mycket snyggt men om jag själv skulle hålla på med detta (sportfiskar ibland men naturfotar mest) så skulle jag:

1. Ha samma övergångar i alla klipp. Ni har ibland toningar och ibland direkt byte av scen. Jag skulle ha tonade övergångar fast väldigt korta toningar när det är olika scener ur samma händelse. Blir lite mjukare och inte så actionartat samt passar bättre till musiken.

2. Jag skulle väva in några fler landskapsscener i fiskescenerna. t.ex. en vy med strandväxter i förgrunden eller scen med tele där bakgrunden framhävs och kullar/berg reser sig och man får ett lite hoptryckt perspektiv. När man ändå ska filma flera händelser (fiskescenerna) som är ganska lika kan man göra det med olika perspektiv och därigenom få variation på det som annars är ganska likt varandra.

PS.
Jag skulle aldrig själv ha tålamod att göra det bättre än ni har gjort! Skitbra!
1. Man har tvära klipp där det inte är något tidsbyte och mjuka där det är tidsbyte/scenbyte. Något sådant tror jag regelboken säger. På den riktiga amatörtiden körde man ju mjukt överallt bara för att det gick. Men det kan absolut vara något bra att fundera mer över där det känns konstigt.

2. Detta har vi tänkt ordentligt på, när jag ska vara med ska mycket tid bara läggas på detta, s.k. "B-roll". För det fattas, för att krydda allt så betraktaren får full uppfattning om miljön och stämningen.

Byta brännvidd just för att få en variation har hänt av ren slump på andra filmer, men vi har satt fingret på det riktigt mer än bara gilla det. Kanon! Tack ska du ha!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar