Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny firmware

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hade missat att det kommit, men ska testa i morrn.

Edit: såg att det enda som är nytt för NEX-7 är bättre stöd för den nya kitzoomen, vilken jag är fullständigt ointresserad av. Hoppar nog över denna uppgradering :(

Hmmm
stod på svenska sidan

Det här verktyget uppdaterar den inbyggda programvaran i NEX-7 till version 1.02 och ger följande fördelar:
•Applies automatic compensation to “SELP1650”
•Makes “SELP1650” retract immediately after turning off the camera
•En funktion för att aktivera eller inaktivera knappen MOVIE har lagts till
•En funktion för exponeringsinställningar för seriebildtagning (tre rutor /1.0EV,2.0EV, 3.0EV) har lagts till
•Förbättrad svarshastighet för visning av Auto review-bild.
•Förbättrad bildkvalitet vid användning av vidvinkelobjektiv
•Förbättrad indikering när du ställer in "Flexible Spot".

var de andra med i 1.01 ?? Tycker jag känner igen dem. Jag såg ingen skillnad i movie knappen
Hade hoppats på en movie ikon i på PSAM ratten i menyn :(

Suck. Kunde väl gjort lite mer....

såg att A77 hade som objektiv krigeringar bara :(

This utility updates the SLT-A65 firmware to version 1.07 , and provides the following benefits:
•Provides support for the following automatic compensation compliant lenses: SAL100M28, SAL50M28, SAL85F28, SAL18200, SAL20F28, SAL28F28

Samma på nex-6 och a99 verkar vara objektiv och hybrid AF i focus ;)

Mm, jag tycker Sony borde vara mer som Fuji när det gäller FW-uppdateringar. Fujis X-kameror har löpande fått en hel del av användarna efterfrågade förbättringar, medans Sony mest verkar lösa det mest akuta.

Jag uppdaterade in A77 idag. Har hittills inte märkt några förändringar, så det är mycket möjligt att det endast var objektivlistan som fylldes på. Hade självklart varit trevligt med lite mer såklart.

Igår uppdaterade jag min NEX-5N och där noterade jag en tydlig förbättring av respons i menyer och reglage efteråt. Klart trevligt.

Firmware update

Någon annan som har lagt märke till om autofokusen har blivit snabbare,
sedan man gjorde firmware uppdatering?
Jag själv hade missat de två senaste i så jag fixade detta för 14 dagar sen.

Märkte direkt att 70-200 G SSM blev mycket rappare och mer nogrann mot innan.
Likaså 70-300 G SSM...

Får en känsla av att det inte behövs eller att det inte kommer någon nyare version av de
objektiven, eller vad tror ni?

Dessa båda objektiv är visserligen i och för sig så pass bra att någon uppdatering knappast förefaller att vara alldeles oundgänglig. Dock har ju nyligen en ny och uppdaterad 70-400/4-5,6 G SSM II aviserats

http://www.fotosidan.se/cldoc/tre-nya-objektiv-till-sony-alpha.htm
Tre nya objektiv till Sony Alpha

Som du kan se aviseras även det länge efterlängtade Zeiss Planar 50/1,4 SSM-objektivet. För den som har stålar över... Intressant är att detta är det första Zeiss-objektivet med SSM (även Zeiss E 24/1,8 har i och för sig AF-ringmotor).

Enligt ryktena ska det också komma en 70-200/2,8 SSM G II.
.

Suck. Kunde väl gjort lite mer....

såg att A77 hade som objektiv krigeringar bara :(
---
Det finns flera rapporter om att FW 1.07 ger även betydligt mera konsistent exponering med extern blixt än de tidigare versionerna.

Det hittas ofta fler förbättringar i Sonys FW-uppdateringar än vad som står i den text som åtföljer dessa. Verkar som att kommunikationen mellan utvecklare och PR-materialskrivare tyvärr är lite dålig, eller att de senare inte riktigt förstår innebörden av det ingenjörerna beskriver för dem. Tycker för egen del inte att Sony behöver vara fullt så "ödmjuka" i detta sammanhang - det normala för alla kameratillverkare är väl annars en god portion av överdrifter och skryt...
.

Mm, jag tycker Sony borde vara mer som Fuji när det gäller FW-uppdateringar. Fujis X-kameror har löpande fått en hel del av användarna efterfrågade förbättringar, medans Sony mest verkar lösa det mest akuta.
Därmed inte sagt med mitt inlägg ovan, att den senaste uppdateringen till NEX-7 skulle innehålla något "hidden gold".

Finner din kommentar ovan om att Sony "mest" verkar lösa det mest akuta rejält orättvis. Det är förvisso så att det fortfarande finns en del kvar som många av oss användare skriar om, men kollar man på Sonys FW-uppdateringar genom åren så hittar man väl knappast NÅGON ENDA som är akut i den meningen att de har behövt åtgärda felfunktioner (Error Reports), vilket jag vågar påstå samtliga andra tillverkare har behövt göra. Dvs i princip SAMTLIGA Sonys FW-uppdateringar har varit sådant som användarna har efterfrågat (Enhancement Requests) plus sådant som Sony-gubbsen själva har kommit på att ge oss. T.ex. är jag ju VÄLDIGT glad för att det går att uppgradera även en liten förstagenerations NEX-3 (som jag har) med den fantastiska Focus Peaking-funktionen!
.

Dessa båda objektiv är visserligen i och för sig så pass bra att någon uppdatering knappast förefaller att vara alldeles oundgänglig...

Härlig formulering, men jag förstår den inte :). Är väl trög, men har läst flera gånger och blir inte riktigt klok på vad du faktiskt menar.

Som du kan se aviseras även det länge efterlängtade Zeiss Planar 50/1,4 SSM-objektivet. För den som har stålar över... Intressant är att detta är det första Zeiss-objektivet med SSM (även Zeiss E 24/1,8 har i och för sig AF-ringmotor)....

Ser väldigt fint ut!
Känslan och stilen på de här objektiven finns ingen motsvarighet till och den optiska klassen är ju enastående. Inte omöjligt att det presterar i närheten av Distagon T* 1,4/55.

Men första Zeiss med SSM är det ju inte. Finns 3 st. Alpha Sony/Zeiss med SSM innan.
SAL 2,8/16-35 ZA SSM
SAL 2,8/24-70 ZA SSM
SAL 2,0/24 ZA SSM

/Mats

F'låt, så kan det bli när man sitter uppe för länge och skriver "miss-i-nassen". Skygglappsseendet krymper och övergår till tunnelseende. Sedan krymper det ytterligare tills man sitter där och ser hela världen som genom ett sugrör från McDonalds...

När jag hade lagt mig så kom jag ihåg - visst ja, zoomarna. Men då hade jag så väldigt ont i ryggen att jag beslöt att avstå från att gå upp och korrigera detta (24/2 SSM-objektivet tänkte jag inte på alls). Hoppades att ingen skulle se det innan jag kunde komma tillbaka idag och tillägga dessa, men precis då dyker förstås du upp som gubben i lådan efter att ha varit borta härifrån Sony-trådarna väldigt länge!

Kunde du inte ha hållit dig borta en dag till? :)

Nä, det menar jag förstås inte - välkommen tillbaka!

Själv skriver jag också betydligt mindre nu än jag gjorde tidigare. Säkerligen till somligas stora glädje...
.

Dessa båda objektiv är visserligen i och för sig så pass bra att någon uppdatering knappast förefaller att vara alldeles oundgänglig.
---
Härlig formulering, men jag förstår den inte :). Är väl trög, men har läst flera gånger och blir inte riktigt klok på vad du faktiskt menar.
---
När jag skrev det tänkte jag inte alls på att det kunde vara svårförståeligt. Bra att du påpekade detta.

Ifall inte du blir riktigt klok på vad jag menade, så finns det med säkerhet andra som inte heller blir det, för så himla trög är du inte... :)

Jag menade att dessa objektiv redan är så bra att någon uppdatering inte är alldeles nödvändig. De som har något av dessa verkar genomgående vara väldigt nöjda. Det enda som officiellt sagts om det först uppgraderade objektivet är att det har en ny, snabbare och noggrannare AF-ringmotor / SSM.
.

Firmware 1,07 och extern blixt

Det finns flera rapporter om att FW 1.07 ger även betydligt mera konsistent exponering med extern blixt än de tidigare versionerna.

Det hittas ofta fler förbättringar i Sonys FW-uppdateringar än vad som står i den text som åtföljer dessa. Verkar som att kommunikationen mellan utvecklare och PR-materialskrivare tyvärr är lite dålig, eller att de senare inte riktigt förstår innebörden av det ingenjörerna beskriver för dem. Tycker för egen del inte att Sony behöver vara fullt så "ödmjuka" i detta sammanhang - det normala för alla kameratillverkare är väl annars en god portion av överdrifter och skryt...
.

Har installerat 1,07, och varit ute och testat med min externa blixt HVL-F58.
Både Mats och jag har ju tidigare rapporterat om att blixten gör bilderna kraftigt överexponerade i dagsljus.
Nu funkar blixten helt annorlunda. Använder den som fyllnadsblixt. Kamerans ljusmätare, resp blixtens belysning är en fröjd att jobba med.
Har tagit en serie bilder i det härliga vårljuset, och kommit -HELNÖJD.

Hoppas fler än jag upptäcker att det hänt något med blixtinställningen.
Skulle ha svarat tidigare, men har tvingats ta det lugnt efter en operation.

Vårhälsningar

//Bertil

Väldigt roligt att höra!

Värdefullt att få bekräftelse på de erfarenheter några andra rapporterat tidigare. Det förefaller som att Sony trots allt läser lite på världens foto-fora... :)

Eller också har de kommit på det själva - ett generellt problem i Japan är ju att kunskaperna i engelska vanligen är mycket dåliga eller helt obefintliga.
.

Har installerat 1,07, och varit ute och testat med min externa blixt HVL-F58.
Både Mats och jag har ju tidigare rapporterat om att blixten gör bilderna kraftigt överexponerade i dagsljus.
Nu funkar blixten helt annorlunda. Använder den som fyllnadsblixt. Kamerans ljusmätare, resp blixtens belysning är en fröjd att jobba med.
Har tagit en serie bilder i det härliga vårljuset, och kommit -HELNÖJD.

Hoppas fler än jag upptäcker att det hänt något med blixtinställningen.
Skulle ha svarat tidigare, men har tvingats ta det lugnt efter en operation.

Vårhälsningar

//Bertil

Kanonkul att det fungerar så bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar