Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny firmware (v2.1) till CompactDrive PD70X

Produkter
(logga in för att koppla)

cowboy

Aktiv medlem
Det finns nu en uppgraderad firmware för CompactDrive PD70X.

Nytt är bl a "autocopy": tryck in minneskortet och slå på strömmen och efter några sekunder startar kopieringen automatiskt (tidigare knapptryckning behövs inte längre).

Nytt är också möjligheten ("user selectable") att apparaten verifierar varje fil efter att den kopierats. Om man väljer verifiering minskar dock kopieringshastigheten.

Uppgraderingsproceduren beskrivs i den tryckta manualen som följde med apparaten och i webbens readme-fil.

Man aviserar även en uppgradering av USB-överföringshastigheten i en kommande firmwareuppdatering.

Hmmm, känns inte som så himla mycket men man får väl prova att tanka hem den och se.
Tack för tipset.

Har nu uppdaterat till den nya firmware och allt fungerade utan problem. Gillar dessutom den nya fuktionen att bilderna förs över automatiskt.

Tack för tipset

En knapptryckning ifrån att köpa en CompactDrive PD70X 40GB.
Behöver något att mellanlagra på när mitt 1GB kort är fullt ute på uppdrag. Är detta ett klokt val eller finns bättre ideér?
Jag ser inte behovet av mer än 40GB för mitt ändamål, gör du?

Utifrån dina preferenser låter det som ett mycket klokt val! Jag skaffade en 60GB, men mest för att ha extra backup innan jag skaffade större HD. Helnöjd, även om de batterier jag har inte känns helt bra (hoppas det beror på dem)...

Köp!

Powershooter skrev:
En knapptryckning ifrån att köpa en CompactDrive PD70X 40GB.
Behöver något att mellanlagra på när mitt 1GB kort är fullt ute på uppdrag. Är detta ett klokt val eller finns bättre ideér?
Jag ser inte behovet av mer än 40GB för mitt ändamål, gör du?
Du kommer att bli nöjd med PD70X. Den testades i Foto nr 11/2005 och fick där betyget "mycket prisvärd".

Kopieringshastigheten och batterikapaciteten är smått otrolig.

Om lagringsvolymen 40 GB räcker eller ej kan bara du själv bedöma - min har en 80 GB Hitachi Travelstar - om du senare kommer på andra tankar köper du bara en ny 2,5 tums hårddisk (en sådan som sitter i laptopdatorer), det är mycket enkelt att byta, tar mindre än 1 minut och beskrivs ordentligt i manualen.

Re: Köp!

cowboy skrev:

Kopieringshastigheten och batterikapaciteten är smått otrolig.

Om lagringsvolymen 40 GB räcker eller ej kan bara du själv bedöma - min har en 80 GB Hitachi Travelstar - om du senare kommer på andra tankar köper du bara en ny 2,5 tums hårddisk (en sådan som sitter i laptopdatorer), det är mycket enkelt att byta, tar mindre än 1 minut och beskrivs ordentligt i manualen.

Ummm... Jag undrar om man inte ska se upp här. Jag köpte en tom PD70X och monterade en begagnad IBM Travelstar 30 GB av -02 års modell (som sagt mycket enkelt gjort). Den HDn kräver riktigt nyladdade batterier för att orka dra igång. Har batterierna legat ett par dagar går det inte. Det kan i och för sig bero på batterierna, men jag har provat 2 olika uppsättningar.

Jag rekommenderar att använda samma typ av HD som Compact Drive själva monterar in i apparaterna (Är det Hitachi Travelstar?), för att hålla sig till beprövade lösningar.

I övrigt är jag jättenöjd med apparaten. Funkar perfekt för mitt ändamål (I alla fall när jag har ström tillgängligt...;-))

mvh
Håkan Åkesson

Tack för det tipset. Det verkar bli lite billigare att själv skaffa hd, men det skulle vara bra att veta vad exakt i hd-specen som gör att det inte går lika bra för alla. Strömförbrukninig förstås, men var går gränsen?

Strömförbrukning

Powershooter skrev:
skulle vara bra att veta vad exakt i hd-specen som gör att det inte går lika bra för alla. Strömförbrukninig förstås, men var går gränsen?

Märkningen på min IBM-disk säger 5V 1.0A. P/N 07N7436. Det är möjligt att nyare diskar inte kräver lika mycket ström. Min är trots allt 3,5 år gammal.

/ Håkan

"Best in class for low power consumption" (0.60 W low power idle)

haak skrev:
Jag rekommenderar att använda samma typ av HD som Compact Drive själva monterar in i apparaterna (Är det Hitachi Travelstar?), för att hålla sig till beprövade lösningar.
Vet inte vad CompactDrive har som standard, jag köpte min hårddisk separat hos Dustin och skruvade dit den själv (ville inte ta risken att mina bilder skulle lagras på billigaste no-brand-disken och jag har på jobbet aldrig råkat ut för någon Hitachi som brakat ihop).

Min hårddisk heter enligt kartongens etikett "Hitachi Travelstar 5K100 80 GB 2,5# 5400 rpm 9.5 mm", tror det är en tämligen ny modell som ännu inte var upplagd på Dustins webb när jag skulle beställa där i somras.

Enligt Hitachis webb har denna modell "Hitachi’s unique Enhanced Adaptive Battery Life Extender™ (ABLE) design gives the 5K100 series its leadership in power utilization, enabling the 5K100 to consume as much as 67 percent less power than other drives in its class."

Med fulladdade ackar (4 st 4 Sanyo NiMH 2500 mAh AA) kan man ladda över bildfiler från cirka 80 st CompactFlash 1 GB SanDisk Ultra II på en laddning.

Varje 1 GB-kort tar cirka 95 sekunder att föra över.

Re: "Best in class for low power consumption" (0.60 W low power idle)

cowboy skrev:

Med fulladdade ackar (4 st 4 Sanyo NiMH 2500 mAh AA) kan man ladda över bildfiler från cirka 80 st CompactFlash 1 GB SanDisk Ultra II på en laddning.

Det låter utmärkt. Ska nog fundera på en ny disk.

/ Håkan

Enligt Zebramedia är den anpassad för hårddiskar som inte förbrukar mer än 5W.

Man får nog kolla HD-tillverkarnas sajter för att ta reda på hur mycket diskarna drar, men jag tror att en ett par år gammal disk från en laptop mycket väl kan dra mer. Snabbsnurrande diskar fungerar förmodligen också dåligt.

Mer Hitachi Travelstar 5K100-reklam...

cowboy skrev:
...enligt Hitachis webb har denna modell...
Under fliken "general specifikations" under rubriken "power" kan man läsa;

Requirement +5VDC (+-5%)
Dissipation (Typical)
Startup (peak, max.) 5.0W
Read (avg.) 2.0W
Write (avg.) 2.0W
Active idle (avg.) 0.85W
Low power idle (avg.) 0.60W
Standby (avg.) 0.2W
Sleep 0.1W

"Write (avg.) 2.0W" känns betryggande om (om) det kan jämföras med Zebramedias femwattsförbrukning.

Re: Mer Hitachi Travelstar 5K100-reklam...

cowboy skrev:
Under fliken "general specifikations" under rubriken "power" kan man läsa;

Requirement +5VDC (+-5%)
Dissipation (Typical)
Startup (peak, max.) 5.0W
Read (avg.) 2.0W
Write (avg.) 2.0W
Active idle (avg.) 0.85W
Low power idle (avg.) 0.60W
Standby (avg.) 0.2W
Sleep 0.1W

"Write (avg.) 2.0W" känns betryggande om (om) det kan jämföras med Zebramedias femwattsförbrukning.

Starteffekten är på 5W. Batterierna ska klara det höga strömuttaget när disken drar igång. Kan vara så att min gamla disk kräver en för hög startström. Jag har inte motsvarande spec på den. Det verkar ju inte vara något problem med Hitachi 5K100.

/ Håkan

Jag installerade en lite äldre disk i min PD och den blev känslig för vilka batterier jag använder. Den avviker lite från rekommendationen i PD-manualen.Det står nåt om 1.0 Ampere powersupply o på min disk står det en högre siffra, minns inte om det var 1,5 eller 1,2.

Med vissa laddbara batterier startar inte ens PD70, med andra kan jag tömma så många kort att jag fyller min 20 GB disk... Märker också skillnad mellan SD och Microdrive. Ibland när den vägrar att ens försöka kopiera en MB går det perfekt med SD...

Angående den nya firmwaren skriver de att man inte ska, om man inte måste, är det nån som misslyckats!? Kan man försöka igen, eller är det verkstaden som gäller då?

HDFS) (KGS skrev:
Angående den nya firmwaren skriver de att man inte ska, om man inte måste, är det nån som misslyckats!? Kan man försöka igen, eller är det verkstaden som gäller då?

Suck!!!

Jag misslyckades med min uppgradering. Mitt i uppgraderingen slocknade prylen och nu visar displayen ingenting när jag försöker starta den.

Om jag kopplar den till datorn dyker den upp som en fungerande hårddisk, och jag kan använda den som minneskortsläsare. När jag startar den utan inkopplad USB-kabel händer inget alls mer än att hårddisken drar igång (oavsett om det sitter ett kort i den eller inte).

Jag antar att jag får ringa ZM i morgon och höra hur jag ska bära mig åt, men förmodligen blir jag tvungen att skicka dit den (och det går säkert inte på garantin).

ajdå, då avvaktar jag fegt till jag hör hur det går för dej. Nu är Zebra en av de mest serviceminded leverantörer jag känner till, så oroa dej inte för mycket! Du är nog inte den första som "misslyckas". Det borde gå att fixa med några enkla handgrepp.

/kg, som ser fram mot ett lyckligt slut

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar