Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny firmware till PENTAX K-7: 1.03

Produkter
(logga in för att koppla)

Hox

Aktiv medlem
http://www.pentax.se/se/news/1274/news.html

Innehåller:

Objektivkorrigering (distortion, lateral kromatisk aberration) är nu möjlig även för nedanstående objektiv, FA limited:

• smc PENTAX-FA 31mm F1.8AL Limited
  • smc PENTAX-FA 43mm F1.9 Limited
  • smc PENTAX-FA 77mm F1.8 Limited

Dessutom:

• Förbättrad programvara för bedömning av höjdbilder.
  • Bättre stabilitet med vissa SDHC minneskort.

Nu är kameran uppdaterad. Bedömning av höjdbilder var helt enkelt att när man tagit bilder på högkant, och granskar den i kameran så var visningen lite "fladdrig" och växlade mellan liggande och stående format när man vred på kameran. Nu är den mycket stabilare på den punkten. Annars har jag hunnit prova nått. Jag har ju inte objektiven som var inlagda.

//Lars

Hade ju hoppats på en lite mer "redig" uppdatering.
Med manuell bländare under filmning, AF under filmning på filmsidan.
På stillbildssidan så tycker jag att det känns lite surt att det är så stor skillnad mellan K-7 och K-x gällande iSO hanteringen.

Det finns mer att önska....

Men man får hålla till godo att det kommer något iallafall.

Kanske till ver.1.04 så kanske önskelistan uppfylls.

Over and out AH

På stillbildssidan så tycker jag att det känns lite surt att det är så stor skillnad mellan K-7 och K-x gällande iSO hanteringen.

Det finns mer att önska....

Men man får hålla till godo att det kommer något iallafall.

Kanske till ver.1.04 så kanske önskelistan uppfylls.

Over and out AH

Blir nog svårt få ISO-egenskaperna mkt bättre via firmware.
K-X har tex en helt annan sensor.Jag antar att det (främst) är sensorn hos K-X som ger den dess goda ISO-egenskaper.
Nåja, aningen mer går kanske att klämma ur K-7 om dom får jobba på ett tag (till)

K20D har ju lägre brus vid höga ISO därför att den gör brusreducering på RAW-filerna redan från ISO 800 medan K-7 gör det först från 3200. Om K-7 fick samma brusreducering av RAW som K20D så skulle det bli mindre brus på höga ISO, å andra sidan så skulle väl folk klaga då på att kameran processar bilderna för mycket i RAW...

K20D har ju lägre brus vid höga ISO därför att den gör brusreducering på RAW-filerna redan från ISO 800 medan K-7 gör det först från 3200. Om K-7 fick samma brusreducering av RAW som K20D så skulle det bli mindre brus på höga ISO, å andra sidan så skulle väl folk klaga då på att kameran processar bilderna för mycket i RAW...

Tror nog att det är mer än brusreducering som skiljer...

Tror nog att det är mer än brusreducering som skiljer...

Mellan K20D och K-7 så är det inte så mycket mer än brusreducering som skiljer. En faktor är ju att K-7 har 4 kanaler medan K20D har 2 kanaler och K-7 har därmed mer elektronik på sensorn. Mer elektronik = något mer brus. Men den stora anledningen till olika brusprestanda mellan K20D och K-7 är att K20D har brusreducering på RAW vid tidigare nivåer och dessutom att den brusreducering som finns är kraftfullare. K-7 använder en annan algoritm för brusreducering.

Antingen har man samma sensor eller så har man det inte. I det här fallet så har man det inte.

Enligt dxomark så är K-7ans sensor snäppet sämre på ungefär allt dom mäter, och det redan från bas-iso där eventuella mjukvarutrick bör vara ganska blygsamma. Så jag tror nog fortfarande att det är mer än brusreduceringen som skiljer, tex det faktum att de inte har samma sensor.

Som jag skrev så har K-7 4 kanaler och därmed mer elektronik på sensorn jämfört med K20D som har 2 kanaler. Om du har tagit detta som ett påstående om att de har precis samma sensor så har du läst fel. Och hur du kan tro att jag påstår att de har precis samma sensor när jag till och med har skrivit om skillnaden mellan deras sensorer, det är ju intressant i sig. Men, även om detta leder till något mer brus därför att K-7 har mer elektronik på sin sensor (mer elektronik = mer brus därför att elektroniken i sig genererar brus) så hävdar jag fortfarande att den stora skillnaden i brusegenskaper är skillnaden i olika hantering av brusreducering för RAW-formatet. Observera nu att när jag skriver "stora skillnaden" så betyder inte detta "enda skillnaden", bara att det är den stora skillnaden. Det finns självfallet fler skillnader, men de har mindre betydelse.

Den sajt du tar upp är intressant och jag påminner om det faktum att K20D och GX-20 får olika resultat, trots att de verkligen har precis samma sensor. Det är ju intressant i sig och frågan är då hur mycket man kan lita på deras testresultat.
Det kan också vara så att i början av en sensorproduktion så finns det en hel del skillnader mellan olika exemplar av sensorn, GX20:n lanserades ju på marknaden senare så produktionen har då hunnit intrimmas. Det är alltså inte säkert att en K-7 som testas idag får samma resultat som den K-7 som de testade.

Det var ditt svar nr 12 som gav intrycket att det enda som skiljer är brusreduceringen.

Följt av "Mellan K20D och K-7 så är det inte så mycket mer än brusreducering som skiljer."

Sedan pekade du på att det fanns skillnader i sensorerna, bra. Jag bara förtydligade det då jag anser det vara en BETYDANDE skillnad som inte skall sopas under mattan.

Du har ett intressant sätt att läsa mina inlägg på. Jag har ingenstans skrivit att det ENDA som skiljer är brusreduceringen. Jag skrev "inte mycket mer" och det betyder precis det som står, inte mycket mer. Det betyder att det i detta fall inte finns så mycket mer skillnader, men att det finns några få skillnader. Få = motsatsen till mycket. Så "inte mycket" öppnar upp för att det finns lite.
Och den andra skillnaden förutom brusreducering är den tekniska konstruktionen på sensorn. Vi är nu uppe i två skillnader.
Och jag hävdar med bestämdhet att en skillnad till förutom den jag redan nämnde är inte mycket mer. Om vi pratade om 20 fler skillnader ja då skulle det vara mycket mer, men en skillnad till kan inte kallas för mycket, så därför "inte mycket".
Och jag anser inte att jag försöker sopa något under mattan.
Om K-7 hade haft samma brusreducering som K20D på RAW så skulle skillnaden i brusprestanda på höga ISO vara betydligt mindre, därför att även om den extra elektroniken på sensorn i K-7 adderar något mer brus så är det inte jättemycket som adderas - det bara ser mycket ut därför att K-7 har mindre brusreducering på RAW-filerna än K20D. Om de hade samma tror jag ingen skulle reagera.
Så den skillnad som är betydande för användarna i detta fall är skillnaden i bruseduceringen på RAW. Det är iaf min åsikt.

Du har hängt upp dig på antalet skillnader, fem myror är fler än fyra elefanter, men det är inte antalet det handlar om. Det är som att peka på myran i tältet och säga att det finns ett fåtal djur i absiden också, och där står en elefant.

Men det är väl där våra åsikter går isär, du anser brusreduceringen vara elefanten, medan jag anser att det är sensorn. Längre än så kommer vi nog inte.

Det jag i all vänlighet påpekar är att du har missförstått det jag skriver och hävdar att jag sagt saker som jag inte påstått. Därför har jag ägnat tid och utrymme till att i all vänlighet förklara för dig vad jag menar, för att i görligaste mån reda ut missförståndet.

Enligt tillgänglig information så använder Samsung NX-10 samma sensor som K-7 och det fåtal testbilder som hitills har dykt upp här och där på nätet visar lägre brus, vilket med stor sannolikhet härrör till en högre grad av brusreducering i RAW än K-7 har - alltså det trick som K20D använde. Fanns en tråd för ett par veckor sedan på Dpreview med temat "NX10 smokes the K-7" om några av dessa testbilder.
Så om K-7 hade samma grad av brusreducering i RAW som K20D - eller som i nya NX10 - så skulle K-7 ha lägre brus på höga ISO.

Nu finns det ju många som vill att RAW ska vara så obehandlat som möjligt, och dagens version av K-7 riktar sig mer in mot den målgruppen än K20D gjorde.

Båda förhållningssätten har sina för- respektive nackdelar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar