Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny firmware till D90, är det bra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Innebär det att jag har distkontroll direkt i kameran? Det visste jag inte! Pinsamt...

Nå, då behöver jag inte ladda in den om jag inte skaffat nya objektiv sedan D90 kom, gissar jag.

Per.

Jodå det har du :) Det används om du fotograferar med JPEG "rakt ur kameran" för att kompensera/ta bort brister i objektivet som sitter på. Nej du behöver inte uppdatera din D90a i så fall :)
 
Tack Magnus, nu är jag avsevärt klokare tack vare dig! Jag ska genast gå hem och fotografera garagedörrar! :)

Per.

PS. Nu fattar jag också varför jag inte sett detta; det är ett verktyg som används för att efterbehandla direkt i kameran, vilket jag aldrig eller nästan aldrig använt.
 
Tack Magnus, nu är jag avsevärt klokare tack vare dig! Jag ska genast gå hem och fotografera garagedörrar! :)

Per.

PS. Nu fattar jag också varför jag inte sett detta; det är ett verktyg som används för att efterbehandla direkt i kameran, vilket jag aldrig eller nästan aldrig använt.

Va bra :D JPEG kanske kan vara bra om det e garagedörrar man fotograferar ( ;-) haha ), men annars gör jag som du dvs fotograferar RAW och då ligger korrigeringen i bildbehandlingsprogrammet istället. Förhoppningsvis :) Lycka till i ditt fotograferande :)
 
Nikon skickade ut mejl om att det kommit nya programvaror till en mängd kameror. När man installerat dessa upptäcker man (om man letar noga) att det rör sig om automatisk distortionskorrigering. Men för att denna ska aktiveras och fungera krävs att man förutom A- och B-programmen även laddar ner L-programmet. Om detta stod det inget och ännu mindre var man kunde hämta L-filen, varför jag skrev till supporten och påpekade detta.
Jag fick ett vänligt svar tillbaka där de noterade detta och de skulle skriva om instruktionerna för nedladdning av filer och hur man uppgraderade i kameran med alla nödvändiga filer.

Då jag lyckades uppgradera min kamera i första vändan har jag inte kollat om det har kommit några bättre instruktioner på Nikons hemsidor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.