ANNONS
Annons

Ny Firmware för Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Bengus skrev:
Dagsfärsk Firmware för D3 (1.10) tillgänglig hos Nikon

http://nikoneurope-se.custhelp.com/...y5zZWFyY2hfbmwmcF9wYWdlPTE*&p_li=&p_topview=1

Sorry för den galna urlen :)

BAW

Ja, det har ju talats om den här uppdateringen några veckor i samband med att NX kommer i version 1.3.3. En del positiva förändringar som återstår att se vilket värde de har. Vad jag hade velat se är en förbättring av AF-systemet på motsvarande sätt som gjordes för D2X när det kom en uppdatering till den kameran.

Ska bli kul o se om de lyckats fixa till NX, som verkar vara ett av fotovärldens sämst skrivna program. Med 2GB minne är det knappt användbart...

Har inte testat att firmware:a upp mig än, lärde mig att firmwareuppgraderingar kan innebära risk tidigt i livet, så ingen update förrens jag behöver nått de uppdaterat.

Vore kul att få lite feedback på om nån testat och om det är några märkbara skillnader på annat än de i releasenote:n angivna ändringar.

BAW

Jag kunde naturligtvis inte hålla mig, så nu är min kamera uppgraderad och klar.

A-delen av uppgraderingen går blixtsnabbt. B-delen tar lite längre tid, men allt fungerar smidigt och bra om instruktionerna följs. Nu återstår bara att kolla in det nya.

Jag hade hoppats på spegeluppfällning utan nätadapter (för rengöring). Det ordnade Nikon i firmware uppdat. till D2x...

Kan någon bekräfta att det är så?

Mvh // Martin

...men man kan fälla upp spegeln för rengöring. Fast batteriet får inte understiga någon viss procent.

iBoat skrev:
...men man kan fälla upp spegeln för rengöring. Fast batteriet får inte understiga någon viss procent.

Oohhh, nu skäms jag lite... Jag hade ingen aning om detta. (Duckar för kommentarer som "RTFM")

Stort tack för denna info. när jag kommer hem från jobbet idag skall jag damma av sensorn (med laddat batteri!!!)

Mvh // Martin =)

Anderzon skrev:
Oohhh, nu skäms jag lite... Jag hade ingen aning om detta. (Duckar för kommentarer som "RTFM")

Stort tack för denna info. när jag kommer hem från jobbet idag skall jag damma av sensorn (med laddat batteri!!!)

Mvh // Martin =)

Haha, jag svor och jagade upp mig innan jag öppnade den där manualen. Den är ju tjock som Sveriges Rikes Lag, så jag tar bara till den i nödfall :)

Har testat lite med den nya "vinjetteringskontrollen". Kan inte se ett dugg skillnad mellan Hög vinj. kontrill och Av... Någon annan som hunnit testa?

/Mats

iBoat skrev:
Har testat lite med den nya "vinjetteringskontrollen". Kan inte se ett dugg skillnad mellan Hög vinj. kontrill och Av... Någon annan som hunnit testa?

/Mats

Rymmer bilden verkligen påtaglig vinjettering?

Har du rawkonverterat bilderna med de fyra lägena av vinjetteringskontroll och jämfört på bildskärmen? Hur ser det ut efter full bildbehandling när korrigering av nivåer och kontrast gjorts?

Nej, vinjetteringen är verkligen inte påtaglig, men den finns där (Nikkor 24-70/2.8). Det märks om inte för, så iaf man reducerar den i Aperture eller PS. Men nog borde man märka NÅGON skillnad...

/Mats

Uppgraderat min nu, verkar funka fint än så länge :)

Att kunna välja snabbaste slutartid till 1/4000 i AUTO-ISO läget gör den funktionen betydligt mer användbar tycker jag, speciellt vid sportfotografering!

/J

Teodorian skrev:
Rymmer bilden verkligen påtaglig vinjettering?

Har du rawkonverterat bilderna med de fyra lägena av vinjetteringskontroll och jämfört på bildskärmen? Hur ser det ut efter full bildbehandling när korrigering av nivåer och kontrast gjorts?

Nu har jag testat lite nogrannare. Visst, det ger en liten skillnad, men inte något dramatiskt. Se testbilder här: http://prepix.se/nikon_d3

Ena bilden är tagen utan vinjetteringskontroll och den andra med högsta kontroll. Rawbilderna har öppnats i Aperture och sedan exporterats till JPG.

Måste man inte använda Capture NX för att dra nytta av vinetteringskontrollen, eller ger den sig faktiskt på bildinnehållet?

AFE skrev:
Måste man inte använda Capture NX för att dra nytta av vinetteringskontrollen, eller ger den sig faktiskt på bildinnehållet?

Har inte läst så noga, men den gör ju LITE med bilden även om man inte använder Capture NX.

Vid det första, lite hastiga testet, fotade jag i JPEG och då märkte jag ingen skillnad alls.

Från PDF-filen som hörde till fw-uppdateringen:

Vinjetteringskontrollens effekt kan inte förhandsgranskas ”live”
och är inte heller synlig när man granskar NEF (RAW)-bilder med program från andra producenter. Använd ViewNX
eller Capture NX för att granska NEF (RAW)-bilder som skapats med vinjetteringskontroll.

Så om det blev skillnad när du konverterade i Aperture så berodde det nog på annat än vinjetteringskontrollen ;)

AFE skrev:
Från PDF-filen som hörde till fw-uppdateringen:

Så om det blev skillnad när du konverterade i Aperture så berodde det nog på annat än vinjetteringskontrollen ;)

Men faktum är ju att det blev en liten skillnad. Den enda variabel mellan mina två testbilder är ju vk hög och av.

Det KAN inte berott på konverteringen. Ska testa i Capture NX också, även om jag inte gillar programmet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar