Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny film: Kodak Professional Portra 400!

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Eftersom bevakningen av nyheter för oss som fotar med film och pysslar med mörkrum är mindre bra här på fotosidan (bortsett från dom negativa som att mörkrummet håller på att dö och Kodachrome har gått i graven etc), så får vi som pysslar med den traditionella tekniken hitta dom på egen hand. Nu har i alla fall Kodak lanserat en ny version av sin Portra 400 som ska vara den finkornigaste 400 ISO-filmen hittills. Länkar här:

http://www.kodak.com/global/en/professional/products/films/portra/400main.jhtml

http://www.photax.se/

Hoppas att det kan vara av intresse för åtminstone några här på fotosidan.
Mvh, Nils.

Kul att den kom som 4x5" också. Men det svider. nästan 50 spänn trycket och så en femtiolapp till (MINST) i soppa.

/Johan

Glädjande nyhet!
Det här är väl ett bevis på att vi "analogskallar" kommer att leva länge till:) //Erik

Med tanke på alla nekrologer som skrivits om de traditionella tekikerna så är det alldeles underbart.

/Johan

För något år sedan skrevs en sådan NEKROLOG om mörkrummet av någon journalist på kultursidorna i DN. Jag mejlade den som skrivit artikeln (kommer inte ihåg namnet) och beskrev mín syn på saken samt länkade till de nya fotopapper samt nya filmer som kommit under senare år (även den DeVere digitala förstoringsapparat som kommit, och där man kopierar digitala filer på traditionellt sett i mörkrummet). Fick dock inget som helst svar från denne. Vilket jag tycker hade varit ren hyfs och fason. Kanske skämdes vederbörande för att inte ha undersökt ämnet tillräckligt?

Har också beställt av denna film några 35mm, resultaten verkar ju lovande ändå och kul med lite nya filmer. Antagligen blir det att ha denna som färgfilm och Tri-x i svartvit alt Fuji Neopan 400.

Verkar lovande att den ska vara lättscannad också, har provat scanna en del gamla färgnegativ med ganska dåligt resultat. kanske funkar det bättre med denna?

80 kr för en småbildsrulle.

Kan någon förklara varför man ska köpa en negativ färgrulle, få den framkallad och sen skanna in negativen?
Är det för att ha bilderna digitalt lagrade som ett komplement till de analoga pappersbilderna?
Eller för att få ett överskådligt arkiv till bilderna?

MVH J O

Kan någon förklara varför man ska köpa en negativ färgrulle, få den framkallad och sen skanna in negativen?
Är det för att ha bilderna digitalt lagrade som ett komplement till de analoga pappersbilderna?

MVH J O

Det är ett aktivt teknikval som bygger på det subjektiva. En smaksak helt enkelt. En silverförlaga ger ett lite annorlunda uttryck än det heldigitala.
Jag vänder på frågan, varför skulle man inte skjuta silver och sedan ta in materialet i det digitala mörkrummet?

/Johan

En handlare tar hem denna, satte pris på 5,9 €/st istället för alla andra som har 8€. Detta i Helsingfors.

Sedan varför man använder film, det är ett val man gör, analog fotografi är helt annat am digitalt.

MVH J O

Man kanske inte över huvud taget tänker scanna filmen, utan helt enkelt gör färgkopior i mörkrummet av negativen. Så enkelt kan det vara. Faktiskt håller en del på med sånt fortfarande. Såg igår kväll en mycket intressant utställning på Smålands muséum, med stora färgkopierade bilder av Åsa Johannesson (blandat med svartvita silverprintar) "The boys and the twins". Personligen tycker jag Åsas färgkopior rent tekniskt kvalitétsmässigt överträffar allt jag tidigare sett från digitala kameror, även den utställning jag såg samtidigt i huset bredvid "Eldskäl" av Mats Petterson", fotad med digital Hasselbladare och ungefär lika stora som Åsas c-printar. Tror också Åsas bilder var fotade med mellan- eller storformat (fast med negativ film), men där fanns fina toner och nyanser som jag tyckte saknades i de digitalt fotade Hasselbladbilderna.

Man kanske inte över huvud taget tänker scanna filmen, utan helt enkelt gör färgkopior i mörkrummet av negativen. Så enkelt kan det vara. Faktiskt håller en del på med sånt fortfarande. Såg igår kväll en mycket intressant utställning på Smålands muséum, med stora färgkopierade bilder av Åsa Johannesson (blandat med svartvita silverprintar) "The boys and the twins". Personligen tycker jag Åsas färgkopior rent tekniskt kvalitétsmässigt överträffar allt jag tidigare sett från digitala kameror, även den utställning jag såg samtidigt i huset bredvid "Eldskäl" av Mats Petterson", fotad med digital Hasselbladare och ungefär lika stora som Åsas c-printar. Tror också Åsas bilder var fotade med mellan- eller storformat (fast med negativ film), men där fanns fina toner och nyanser som jag tyckte saknades i de digitalt fotade Hasselbladbilderna.

OK. Detta förstår jag.

Att göra snygga kopior kräver sin "man". Oavsett om tekniken är analog fullt ut eller digital.

Jag hoppas på att man inom en snar framtid kan få hem digitala kopior från labbet som någorlunda liknar de bilder man ser på sin skärm. Utan att behöva vara expert på skärmkalibrering, färgprofiler och diverse andra trixande.

Eftersom bevakningen av nyheter för oss som fotar med film och pysslar med mörkrum är mindre bra här på fotosidan (bortsett från dom negativa som att mörkrummet håller på att dö och Kodachrome har gått i graven etc), så får vi som pysslar med den traditionella tekniken hitta dom på egen hand. Nu har i alla fall Kodak lanserat en ny version av sin Portra 400 som ska vara den finkornigaste 400 ISO-filmen hittills. Länkar här:

http://www.kodak.com/global/en/professional/products/films/portra/400main.jhtml

http://www.photax.se/

Hoppas att det kan vara av intresse för åtminstone några här på fotosidan.
Mvh, Nils.

Ja vi är väl några stycken.tack för tipset!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar