Annons

Ny, DPP 3.0 Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Märkligt


I DPP 3.0 kan jag se och konvertera mark2N bilder i win Vista 64.

Sedan kan man ladda ner Canon RAW Codec 1.0
för Vista, men den funkar inte för 64 bitars vista, tydligen för 32 bitars Vista. Varför ladda ner den filen? funkar ju direkt i DPP.

Kanske något med framtida mark3 filer??

mvh

omar
 
jag har precis nedgraderat min vinsta 64 bitars till Vista 32 bitars, och då läste sig en massa problem som jag inte fick fungera tidigare..så många saker är helt enkelt inte kompatibelt med 64bitars operativ ... visst e det trist....
 
defiant skrev:
jag har precis nedgraderat min vinsta 64 bitars till Vista 32 bitars, och då läste sig en massa problem som jag inte fick fungera tidigare..så många saker är helt enkelt inte kompatibelt med 64bitars operativ ... visst e det trist....

Hej

Jag köpte en OEM 64 bitar Vista, finns inte 32 bitar på den.

När mark3 kommer ut så tar det ett tag innan Adobe släpper en passande camera raw. Och mark3 kanske inte fungerar i DPP i vista 64 bitars miljö. Men mark2N fungerar i alla fall i DPP i vista 64 bitars miljö.


Det är ju inte problem med Vista 64 utan att företagen knappt gör några drivrutiner eller program som funkar i den miljön. T.o.m låser man medvetet program för Vista 32 så att man inte skall kunna köra dem i Vista 64, fastän det nog hade gått rätt bra att köra dem i 64. De flesta 32 program går ju att köra på 64 bitars OS.

64 bitars processorer har ju funnits i flera år, synd att utvecklingen går så långsamt. 64 bitars os är ju stabilare och har något bättre prestanda, men företagen tillverkar det som ger dem pengar och fler har och vill ha 32 bitars OS, delvis av gammal vana, kunna köra gammal 16bitars program samt indvika problemen med passande drivrutiner och program.

Så för mjukvaro företagen kan det i vissa fall vara för dyrt att skapa program eller drivrutiner för både 32 och 64 bitars miljö.

T.o.m Adobe tycker att det är för kostsamt att släppa ett 64 bitars CS3 Photoshop fastän det skulle ha något bättre prestanda än 32 bitars.

All bakåt kompabilitet till gamla spel och tex 16 bitars programvara gör att utvecklingen "stagnerar"

Egentligen tycker jag att Xp som är ett fullt fungerande OS kunde vara det sista 32 bitars operativsystemet, medan Vista bara skulle finnas i 64 bitars version och då skulle mjukvaro företagen till 100% satsa på 64 bitars drivrutiner och program.

Folk vill ju ha stabilare och snabbare datorer och då det blir något bättre i 64 bitars miljö.

Precis som Canon började på ny kula med EOS systemet borde man göra med Windows systemet.

Hälsningar

Omar Brännström
 
Omar skrev:
Hej

Märkligt


I DPP 3.0 kan jag se och konvertera mark2N bilder i win Vista 64.

Sedan kan man ladda ner Canon RAW Codec 1.0
för Vista, men den funkar inte för 64 bitars vista, tydligen för 32 bitars Vista. Varför ladda ner den filen? funkar ju direkt i DPP.

Kanske något med framtida mark3 filer??

mvh

omar

Hej

Hittade nu att DPP 3.0 fungerar i Vista 32/64 bitars miljö, står i manualen. Vilket förhoppningsvis innebär att mark3 filer också går att öppna i DPP om man kör med Vista 64.

Vad har man då Canon RAW Codec 1.0 till????

"Canon RAW Codec 1.0 is a software plug-in that, when installed in Windows Vista, enables the import and display of RAW images (with the extension .CR2) taken with Canon cameras."

"This software can be used with the 32-bit version of Windows Vista (it is not compatible with the 64-bit version)."

Den går inte att installera på min 64 bitars dator, men jag behöver inte den då jag kan se och konvertera mark2 raw bilder .CRT bilder ändå i DPP.

Vad har man Canon RAW Codec 1.0 till? funkar ju utan.

Någon som fått det att funka i 64 bits, någon som har något att tillägga??

mvh

omar
 
Omar skrev:
Vad har man Canon RAW Codec 1.0 till? funkar ju utan.
Bara en vild gissning men kanske för att få förhandsgranskning av bilderna direkt i operativsystemets utforskare eller vad det kan heta i Vista?

Till XP finns det ju ett MS-tillägg med stöd för flera raw-format.
 
Omar skrev:
Hej

Jag köpte en OEM 64 bitar Vista, finns inte 32 bitar på den.

njae.. jag kan köpa vista 32 bitas OEM, det finns i dom flesta versioner. ring mig så kan jag fixa det.vet inte om jag e billiagst på dom men en svensk ultimate 32bitars ligger på ca 1600+ moms
 
P.R. skrev:
Bara en vild gissning men kanske för att få förhandsgranskning av bilderna direkt i operativsystemets utforskare eller vad det kan heta i Vista?

Till XP finns det ju ett MS-tillägg med stöd för flera raw-format.

Hej

Så kan det kanske vara?

Till Xp var det ju MS som släppte det men stödde inte mark2N. I så fall är det ju första gången Canon släpper en sådan.

Inte hela världen att den inte fungerar i 64 bitars miljö, viktigare är att DPP fungerar i 64 Vista. När man väl får kameran så vill man ju kunna konvertera bilderna, tar ju ett tag innan man kan öppna filerna i Photoshop.

MVH

Omar
 
defiant skrev:
njae.. jag kan köpa vista 32 bitas OEM, det finns i dom flesta versioner. ring mig så kan jag fixa det.vet inte om jag e billiagst på dom men en svensk ultimate 32bitars ligger på ca 1600+ moms


Hej

Tackar

Än så länge funkar ju 64 bitars bra.

Mvh

Omar
 
Omar skrev:
Hej

Märkligt


I DPP 3.0 kan jag se och konvertera mark2N bilder i win Vista 64.

Sedan kan man ladda ner Canon RAW Codec 1.0
för Vista, men den funkar inte för 64 bitars vista, tydligen för 32 bitars Vista. Varför ladda ner den filen? funkar ju direkt i DPP.

Kanske något med framtida mark3 filer??

mvh

omar

DPP har väl logiskt nog Codec inbyggd i sig själv och då behövs inte en fristående codec. Den fristående riktar väl sig till de som vill ha grundläggande stöd för RAW och sedan kunna välja andra program för redigering. Eller är jag ute och cyklar?

Det låter nästan som att Canon Codec 1.0 ersätter Canon WIA Driver i Vista-miljö?

/J
 
Men jobbigt är det att man inte kan förinställa brusreducering och 'docking' funkar inte i 'edit window'... Jag har redan slängt ut den!

Verkar inte som den är helt klar kanske? Om man går till www.canon.com hittar man bara gamla hederliga 2.2.

Hälsningar, Thorsten
 
DPP 3.0.1

DPP 3.0.1 släppt nu. Ändringar:

1. Changes from Digital Photo Professional 3.0
Restricted functions for Windows Vista only
1-1. Trimming Tool, Quick Check Tool, prints with detailed settings or Contact Sheet Prints cannot be used.

Fixed problem
1-2. When significantly adjusting the tone curve for RAW images taken with specific models* and executing [Convert and Save] or [Batch Save], gradation was partially lost; but this problem has been fixed.

* EOS 5D, EOS-1D Mark II N, EOS 30D, EOS Kiss Digital X/EOS DIGITAL REBEL XTi/EOS DIGITAL 400D, EOS-1D Mark III

http://www.usa.canon.com/consumer/controller?act=DownloadIndexAct

Tyvärr ingen fix för Tool Palette-problemet. Personligen har jag löst det genom att mappa en extra musknapp (för att just i DPP) generera Ctrl+Högerpil. Då öppnas de markerade bilderna i "Edit image window" istället för "Edit window" (som man får med dubbelklick).

Tillägg: Samma musknapp genererar Ctrl+Vänsterpil när "Edit image window" redan är öppet. I Windows är DPP huvudprogrammet följande:

DPPViewer
C:\Program Files\Canon\Digital Photo Professional\DPPViewer.exe

Programmet som kallas "Edit image window" är följande:

DPPEditor
C:\Program Files\Canon\Digital Photo Professional\DPPEditor.exe

Sökvägarna beror förstås på Windows-installationen och språket.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.