ANNONS
Annons

Ny Digital systemkamera, stor sökare

Produkter
(logga in för att koppla)

Loungepuppy

Avslutat medlemskap
Hej,

är kanonnöjd med min Canon Eos 350D, min första systemkamera men har börjat ledsna på den minimala sökaren. Jag har satt på en sökarextension som ger 20% till men den är klumpig att använda.

Jag har förstått att fullformat ger stor sökare men rejält mycket högre pris.

Det enda jag saknar är alltså en stor sökare, vad gäller brus, antal pixlar, snabbhet, möjlighet till inställningar osv saknar jag egentligen inget.

Jag läste ngnstans att Olympus E-3 har en stor sökare. Den ligger ju kring 15000 för ett kamerahus.
Jag har också sett att det till åtmistone vissa Nikonmodeller finns en x2 sökarförstorare som skall vara ok.

Några idéer?

(Det hade ju varit trevligt att inte behöva slänga mina Canon EF objektiv förstås. Kan man köra med konverteringsringar på en annan modell eller är det bara att köpa nytt?

Har Ni några andra tips?

Ska du behålla optiken så är en Canon 40D värd en koll. Inte världens största/bästa sökare men större än din 350D
Ta med din 350 och sigma 18-50 och gör en jämförelse i en butik.

Finns andra kameror som har större sökare.
Pentax t ex brukar nämnas

Canon 5D har en stor och bra sökare, men det var inte helt lätt att ställa in skärpan med gamla objektiv utan autofokusstöd. Man måste ha bra ljus, i praktiken solljus, och gott om tid.

Själv har jag en Olympus E-3, och även den har rejäl sökare. Att ställa in skärpan manuellt går, i bra ljus, ungefär som för 5D.

Jag har provat med samma objektiv på båda båda kamerahusen, ett Zeiss Contax 1,4/85 mm, och ett Zeiss Contax 4/18 mm.

De digitala husen har inte mattskivor med fokuseringshjälpmedel typ mikroprismor eller snittbild som de gamla analoga systemkamerorna. Därför är det klart svårare att ställa in skärpan när man använder digitalhus med gammal optik. Själv kommer jag att använda mina gamla objektiv mycket sparsamt med E-3-huset.

Om du redan har har investerat i Canon EF-objektiv så är dt kanske vettigast att fortsätta med Canon, ekonomiskt sett. Annars är Olympus E-3 en väldigt trevlig kamera! (Canonägare säger nog samma om 40D, och Nikonägare om D300, och Pentaxägare om K10D, och ..)

/Per

Jag har en Canon EOS 350D men köpte nyligen en EOS 40D för att jag växt ur den mindre modellen.

De största förändringarna som jag har mycket nytta av är bättre fokussystem, spotmätning, auto-ISO, bättre grepp och större sökare.

Just sökaren är en stor skillnad. Men jag köpte till en KPS 1,35x ögonmussla så nu är sökaren lika stor som den i 5D!! Sökaren är nu ungefär fyra gånger så stor som på en 350D. Dock fungerar sökarförstoraren inte bra för de med glasögon. Underbart till manuell fokusering vid makro men även till telefoto har jag märkt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar