Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny digital systemkamera (pkt) - max 8000kr

Produkter
(logga in för att koppla)

dhanjel

Avslutat medlemskap
Har valt att uppgradera från min gamla trotjänare, en Panasonic FZ5 till en digital systemkamera, har lagt övre gränsen på ungefär 8000kr för kamerahus och objektiv (helst väska och minne med).
De olika paketen jag tittat på hittils är dessa:

---------------------------------------------
Nikon D40 hus (svart) + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED II (svart) + AF-S DX 55-200/4-5,6 ED (svart)
Cyberphoto, 7790kr

Canon Digitalkamera system Eos 350D med 18-55 + Tamron AF 55-200
Scandinavian Photo, 7195kr

Canon EOS 400D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6
Inwarehouse, 7250kr (700kr tillbaka)

Sony DSLR-A100 AD 18-70
Inwarehouse, 6799kr

OLYMPUS E-400 + OPTIK 14-42/40-150 MM + 1 GB MINNESKORT + VÄSKA
Dustinhome, 7995kr

NIKON D40X SVART + OPTIK 18-55 MM
Dustinhome, 7495kr
---------------------------------------------

Priserna är ungefärliga. Vad anser ni att jag ska satsa på? Vad ser ni för fördelar och nackdelar med de olika paketen? Jag vet att Nikon D40 inte har autofokus, men de objektiven som medföljer har det och det borde man klara sig på.

Bi-frågor:
- Vad rekomenderar ni för prisvärd väska?
- Räcker ett minneskort på runt 10mb/s i överföringshastighet?
 
Ja, vet egentligen inte varför jag inte tog med den som ett alternativ med. Men den verkar helt ok i jämförelse till de andra, så den är helt klart med i funderingarna, ligger ju lite lägre i pris dessutom.
 
jag sjælv skulle køpa den men det blev en k10d istællet :).

ett av de tyngre argumenten før mig var att det ær bildstabiliserin i kamerahuset vilket betyder att man har det oberoende av vilket objektiv man anvænder.
dessutom kan du anvænda alla pentax objektiv från 70 talet o framåt. det finns i dagslæget inte lika många orginalobjektiv som ær nya som tex till canon o nikon men æven samsung objetiven ær kopatibla till pentax.

men de andra kamerorna ær med bra. kolla runt i fototidningar och læs tester. kænn och sedan gå på kænsla. du blir nog nøjd ændå :)
 
væska: lowepro slingshot 200.
har en sjælv o ær jættenøjd!

hastighet på minneskort tror jag mest ær viktigt om man tar långa serier.
 
Tack för de snabba svaren, har läst recensioner i dagar och alla känns i princip lika bra, de har lite olika för och nackdelar.

Har varit och känt på 400d, D40 och Sonyn och ergonomiskt sett så var nog 400d sämst faktiskt, gillade sonyn mest fast den kändes dock tyngre än D40.

Hade varit mycket lättare om det fanns en kamera i klassen som var klart bäst ;)

Ska ta och kolla in den väskan, tackar för tipset!
 
Just nu lutar det starkt åt att jag beställer en 400D redan ikväll, med tanke på att man får tillbaka 700kr så blir den riktigt prisvärd.

Ser ni något som är en klar nackdel med den kameran mot de andra?

Nåt jag inte får glömma att köpa?

En slingshot väska och 2gb minneskort ligger redan på inköpslistan.
 
dhanjel skrev:
(...) 400D (...)
Ser ni något som är en klar nackdel med den kameran mot de andra?
Storleken! Har du haft den i handen?
Om ja - tyckte du den var skön att hålla i - köp.
Om nej - gör det innan!

Har själv en 350D, som är alldeles för "liten" (greppet är för tunt, fingrarna hålls krampaktigt runt).

Snälla, snälla, jämför "in real life".
Dagens tips.
 
Ja jag har känt på 400D, A100 och D40. 400D var ok, men inte världens bästa ergonomi. Men i förhållande till pris och funktionalitet så känns den överlägsen bland de jag hittat.
 
dhanjel skrev:
Just nu lutar det starkt åt att jag beställer en 400D redan ikväll, med tanke på att man får tillbaka 700kr så blir den riktigt prisvärd.

Ser ni något som är en klar nackdel med den kameran mot de andra?

Nåt jag inte får glömma att köpa?

En slingshot väska och 2gb minneskort ligger redan på inköpslistan.
Visst blir dem billig med cashback men de pengarna äts väl upp omgående av att du kanske vill ha en glugg som sträcker sig bortom 55 mm. Sett till bildkvaliten tror jag dock den är svårslagen, och af är mycket snabb ihop med USM-optik.
 
En D50 kommer du långt med.

En ny D50 finns med optik för bra pris på bland annat Expert Z-Foto, Götaplatsen här i Göteborg.

4995:- tror jag den kostar med 18-55. Den är ju något större än D40 och ligger ljuvligt i handen. Dessutom är kvaliten på kameran grym och bilderna blir super. Samma sensor som i D40.

Mitt tips. =) Sen ska väl CMOS-sensorerna i Canons kameror jobba med färger på ett annat sätt än de vanliga sensorerna?

Men D50'n skulle du nog bli nöjd med!

Lycka till!

/Fredrik
 
Re: En D50 kommer du långt med.

nifo skrev:
En ny D50 finns med optik för bra pris på bland annat Expert Z-Foto, Götaplatsen här i Göteborg.

4995:- tror jag den kostar med 18-55. Den är ju något större än D40 och ligger ljuvligt i handen. Dessutom är kvaliten på kameran grym och bilderna blir super. Samma sensor som i D40.
/Fredrik

D50, det är en utgången modell va? Kan vara värt att åka till Expert här i stan (Växjö) samt Expert Stormarknad och se om dom har nån som man kan känna lite på.
 
D 70 ligger också bra i mina stora hænder!
Pentax k10d ar jag nu, den ær lite tung men det ær mina klena handleder som inte ær vana vikten riktigt ænnu :). k100d ær med skøn men kanske i klenaste laget sett till jæmførelsen med 400d ernt tekninskt, bara 6 mp mot 10 i canon men antiskak i huset vilket gør att du inte behøver køpa speciella dyra stabiliserade objektiv.

om en kamera kænns liten så be att få prova med ett batterigrepp :)
 
Pentaxen går bort pga R6 batterier, vill ha batteripack istället. Olympus går i princip bort pga 4:3.

Står mest mellan Sony och Canon.

Sony:
+ Skön att hålla i
+ Anti-skak
- Inte lika många objektiv
- Lite dyrare

Canon:
+ Stort utbud av objektiv
+ Välkänd kvalité
+ Bra pris
- Inte lika ergonomisk som sonyn
- Ingen anti-skak

Kommentarer?

Kommer bli mycket natur, djur och "semester" fotografing framförallt, om det kan påverka vad jag bör välja.
 
Du kan köra laddningsbara crv3 batterier i K100D.

Canon 350D är nog heller inte speciellt välkänd för just kvalitén, annars tror jag du har fått med de viktigaste i listan.
 
papi skrev:
Canon 350D är nog heller inte speciellt välkänd för just kvalitén, annars tror jag du har fått med de viktigaste i listan.

Menar du då "upplevd" kvalité eller "verklig"?

Jag är en ganska nybliven fotoentusiast men har läst mycket av det som skrivs på fotosidan under snart ett års tid. Det är många som talar om att vissa kameror (oftast Canon 350D/400D) känns som "leksaker" eller "plastiga" men det är slående hur få personer som rapporterar konkreta fel på sina kamerahus (oavsett märke). Om man betänker det stora antalet innehavare av t ex 350D/400D och de få problem som nämns, så måste man väl konstatera att kvalitén är genomgående god. Att varna för att någon av dem skulle ha en sämre kvalité känns något vilseledande tycker jag. Bara min åsikt.

Mvh
Anders
 
Jag vänder mig mot att den är listad på fördelssidan, för då skall den ju vara bättre än jämförbara kameror. Har ingen aning om vilken felfrekvens kameran har men tex byggkvaliten brukar som du skriver få viss kritik. Mvh Patrick
 
Hur viktigt anser ni att bildstabilisering i kamerahuset är? Ska man försöka satsa på en sån kamera eller är det bara en trevlig feature?

Känner mig helt borta ärligt talat.

Finns det nån kamera ni absolut inte rekomenderar av de jag har valt?

Desto mer man läser så verkar det ju som om canons lågprissystemkameror faktiskt inte är så bra.
 
Jag tycker egentligen du besvarat fråga själv, vilken kamera du skall välja.

Sätter du på minus sidan ergonomin.. så köp den inte..

En kamera skall vara skön att hålla i.. ergonomin skall kännas bra.. annars kommer du bara reta dig på den..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.