Annons

Ny digital kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Tecibel

Medlem
Som den prylnerd jag är, känner jag att en ny kompaktkamera är på sin plats. Efter att ha haft min Canon powershot s95 i ca två år (kan vara längre) har jag märkt av trasiga pixlar och att klarheten i bilden pga brus försämrats (kan även vara jag som blivit mer 'kunnig' i mitt fotograferande som märker av detta).

Funderar på att köpa antingen en LEICA X2 eller FUJIFILM X100 eller X100S (har hört att x100 är bättre än efterföljaren?).

Behöver därför lite hjälp av kunniga i valet och kvalet. Andra förslag på kameror är också välkomna. Vill dock hålla mig i prisgrupp 17000;- eller lägre.

Tack för din tid.

MVH
 
Systemkamera?

Med den budgeten du nämner får du en riktigt bra systemkamera. Är det ettt alternativ för dig? För sån mågon skrev, vad gäller sensorer spelar storleken roll. En systemare ger i allmänhet högre kvalitet på bilderna än en kompaktkamera.
 
Kamerorna du valt har fast (inget zoom) brännvidd till skillnad mot 28-105mm som du är van vid på din S95.
Antar att du är på det klara med detta;)

X100S är betydligt förbättrad jämfört med X100. Inte minst är den snabbare att fokusera vilket den äldre fått kritik för.

Vill du ha en kamera som X100S men med möjlighet att variera brännvidden (byta optik) har Fujifilm den utmärkta X-Pro1 eller något enklare X-E1. Din budget skulle räcka till ett paket med 18/2 och 60/2,4.
Bara ett förslag;)

/Stephan
 
Med den budgeten du nämner får du en riktigt bra systemkamera. Är det ettt alternativ för dig? .


Vill du ha en kamera som X100S men med möjlighet att variera brännvidden (byta optik) har Fujifilm den utmärkta X-Pro1 eller något enklare X-E1. Din budget skulle räcka till ett paket med 18/2 och 60/2,4.
Bara ett förslag;)

/Stephan

Tack för svar och visat intresse!

Jag har en CANON EOS 50D och den huvudsakliga anledningen till en ny kompaktkamera är att 50D'n är så klumpig att ha med. Är Fujis systemkameror små och behändiga i jämförelse med min Canon och gör jag då en bra uppgradering om jag köper det du gett som förslag?

Anledningen till val av kompaktkamera med fast brännvidd är att jag mycket sällan använd zoomen på S95'an (eller systemkameran, då jag föredrar de fasta objektiven).
 
X100s tar väldigt lågbrusiga bilder på höga ISO, jag skulle säga märkbart bättre än din systemkamera. Är du vän med den brännvidden och storleken på kameran (den är mindre än en DSLR men går inte ned i en normal byxficka på samma sätt som S95 gör) kan den vara ett utmärkt val.
Jag har själv en S90 som jag är lite sugen på att uppgradera, och tyckte jag att jag hade råd skulle jag köpa en X100s i morgon. Mina skäl är grovt sett tredelade:
* Den kan rent tekniskt ta anmärkningsvärt bra bilder.
* Den verkar rolig att använda.
* Den är tokigt snygg.
De två sista punkterna givetvis subjektiva.
 
Min erfarenhet är att den Canon du har är nära oslagbar när det gäller att kombinera storlek och bildkvalitet. Det finns många små och behändiga kompakter, men många av dem är större än Canon S95. Canon släpper en S120 inom kort. Ett alternativ?
Annars har ju Fujis X10/X20 och Fuji XF1 en aningen större sensor. Den sista är också förhållandevis kompakt.

Om du har råd och tycker fast optik är OK är ju X100s ruggigt läcker, om än lite större. Du har även Canon GX1. Ricoh har sin GR och Nikon en Coolpix A, båda med stor sensor och fast 28:a...
 
Tack för svar och visat intresse!

Jag har en CANON EOS 50D och den huvudsakliga anledningen till en ny kompaktkamera är att 50D'n är så klumpig att ha med. Är Fujis systemkameror små och behändiga i jämförelse med min Canon och gör jag då en bra uppgradering om jag köper det du gett som förslag?

Anledningen till val av kompaktkamera med fast brännvidd är att jag mycket sällan använd zoomen på S95'an (eller systemkameran, då jag föredrar de fasta objektiven).

Då förstår jag;)
Har själv tunga kamerasystem men ville ha en liten lätt kamera utan en massa `tjaffs´.
Valde en Ricoh GR med sensor som i din Canon och fast skarp 28-optik.
Och mina föreslagna Fujifilmkameror är betydligt större-tyngre.


http://www.google.se/url?sa=i&rct=j...om/reviews/ricoh-gr&ei=TLEgUsz7IePe4QSu4YHIDA
bvm=bv.51495398,d.bGE&psig=AFQjCNETqT1ywahkF-8WTwQkKzge_F6WIw&ust=1377960644292443

/Stephan
 
Tack för alla svar. Blev lite klokare. Nu ska jag fortsätta leta recensioner och återförsäljare. Har helt lagt Leica och x100 åt sidan.

Tack än en gång för visat intresse. Trevlig helg!

//Therese
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.