Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny d90 med skit på sensorn (?)

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik såklart

Aktiv medlem
Hej!

Jag är pedantisk, bytt gluggar vid 4 tillfällen på nu ca 10 dagar, gjort detta en i badrummet där det är dammfritt o nån timme efter jag duschat (utan ånga) Lagt mina grejer på en fuktig handduk(inte "direkt" på)

Trodde jag fick skit på gluggen men bytte glugg o såg dessa 2 svarta prickar fortfarande o förstod då att det är i själva huset det är lort. Kameran är ny och gluggarna också, inga demo-ex utan allt är nytt i obrutna kartonger. Kan Expert rengöra kameran på nån sorts goodwill-garanti? Omöjligt jag åstadkommit detta på 10 dagar o att jag varit så sjukt försiktig. Bytte gluggarna snabb som attan med känsliga delar riktat nedåt. Och ifall vem renogör sensorn? Vill inte nån klåpig praktikant gör detta utan en auktoriserad firma. Ska kontakta expert också men vill även höra från er.

Be Expert skicka in din kamera på en Check&Clean, en rengöring som ingår kostnadsfritt en gång om året de tre första åren.

Det är Nikons egna verkstad (alternativt Lasses kameraservice som är auktoriserad) som utför rengöringen, och det borde bara ta ett par veckor.

Varför lägger du förresten kamerautrustningen på en fuktig handduk i badrummet?

Det framgår inte om du ser skiten i sökaren eller på bilderna.
I det första fallet sitter skiten på mattskivan och kan inte synas på bilderna.
I det andra fallet sitter skiten på sensorn.

Olle

Det låter som om dina åtgärder är mer mot statisk elektricitet än skit i kameran...

Och skiten lär ju inte funnits i kameran från fabrik..

Check & Clean, nästa..

Köp dig ett rengöringkit.. Du lär ändå få skit i kamerahuset förr eller senare om du byter gluggar...

En kamera är väl byggd för att klara objektivbyten också i annat än renrum. Normal försiktighet borde räcka, och kameran har ju en inbyggd funktion för rengöring av sensorn. Har du provat den?

Be nån erfaren ta en koll på kameran, vet inte han/hon vad det är för fel får du väl skicka in den. Och viktigast - syns prickarna på bilderna också eller bara i sökaren?

"mattskivan", var är det?

putsade rent sökare också men prickarna består, 4 svarta små svarta prickar fick jag det till nu samt någon som ser ut som en liten ljus repa på några millimeter.

Kollade som hastigast på några testfoton med ljus himmel o ser inte dessa prickar, endast i sökaren verkar det som tack o lov. Kan skiten sitta inne i sökaren? Om det sitter på sensorn så borde väl prickarna synas på bilderna?

Jag har kört "rengör sensor" en gång men prickarna är kvar. Finns ju en spegel också, kan vara på den det sitter.

Men syns de inte på bilderna så kanske man inte behöver bekymra sig.

Rengjöring.... är det svår smuts så kör man med rengöringspads på sensorglaset, anars räcker gummituta eller antivisible dust dust pensel. Tycker inte att man behöver lämna in kameran.
/Magnus

Ser du det ALLS i sökaren kommer du inte att se det på bilderna, då är det inte på sensorn.

Isåfall kan du nog ta det lugnt med att rengöra den om det inte stör dig. Till exempel kan du ju kika in på någon fotomässa där Nikon har en monter, där brukar de ha gratis check&clean medan man väntar :)

Ser du det ALLS i sökaren kommer du inte att se det på bilderna, då är det inte på sensorn.

Isåfall kan du nog ta det lugnt med att rengöra den om det inte stör dig. Till exempel kan du ju kika in på någon fotomässa där Nikon har en monter, där brukar de ha gratis check&clean medan man väntar :)

Förstog inte frågan men ja jag ser prickarna i sökaren. Och ser man prickar i sökaren så betyder det att prickarna kan vara vart som helst, ända från sökaren till yttersta glaset i objektivet :-D

Rengjöring.... är det svår smuts så kör man med rengöringspads på sensorglaset, anars räcker gummituta eller antivisible dust dust pensel. Tycker inte att man behöver lämna in kameran.
/Magnus

Du kanske missade men kameran är helt ny, vill helst inte pilla själv! Garanti först o främst, sen betalar jag gärna för proffisg rengöring. Men tack för tips, har läst om dessa pads tidigare också.

Förstog inte frågan men ja jag ser prickarna i sökaren. Och ser man prickar i sökaren så betyder det att prickarna kan vara vart som helst, ända från sökaren till yttersta glaset i objektivet :-D

Du ser prickarna i sökaren alltså?
Tja, då är dom INTE på sensorn, eftersom du INTE ser den. Damm kommer alltid in, förr eller senare, men testa att blås lite med renblås på sökaren, försiktigt, och se om det blir nån skillnad :)

Oroa dig inte. Det löser sig.

Nej, prickar på objektivet ser du aldrig och de kommer aldrig med på bilderna. Prickar på objektivet kan möjligen sänka kontrasten en aning och ge mer solreflexer, men de kan aldrig synas som svarta prickar på bilderna eller i sökaren.

Det enda sättet att se prickar på objektivet är att titta genom det när det inte sitter på kameran.

"mattskivan", var är det?
Om du tar bort objektivet ser du mattskivan ovanför spegeln.
Innan bilden tas projicerar objektivet bilden på mattskivan via spegeln. Det är mattskivan du tittar på när du ser i sökaren.
När du trycker ner avtryckaren för att ta en bild fälls spegeln upp och slutaren öppnas. Nu kommer bilden i stället att projiceras på sensorn, så länge slutaren är öppen.

Om du ser prickar i sökaren är det med all sannolikhet damm på mattskivan du ser. Damm på spegeln eller i objektivet brukar inte synas. Damm på mattskivan kan aldrig synas på bilden. Det är nästan omöjligt att undvika damm på mattskivan, alla får det förr eller senare. Man kan försöka blåsa bort det med en gummituta. Det fungerar oftast, men ibland sitter dammet på mattskivans baksida och då måste man lossa mattskivan för att få bort det. Vad du än gör, försök inte att rengöra mattskivan med någon kemikalie. Den är inte gjord av glas, som många tror, utan av plast som kan skadas av många kemikalier.

De flesta som inte lyckas blåsa bort dammet, brukar strunta i det. Det gör ju inget skada annat än att det kan vara irriterande att se om det är mycket.

Olle

Syns inget på bilderna så skulle jag inte bry mig, skulle inte försöka ta bort något, det kanske bara förvärrar saken om man inte är helt säker på hur man gör.
Förr eller senare kommer du ändå få göra en rengöring, när tillräckligt mycket skit kommit in i kamerahuset. Vänta tills dess.

Om du tar bort objektivet ser du mattskivan ovanför spegeln.
Innan bilden tas projicerar objektivet bilden på mattskivan via spegeln. Det är mattskivan du tittar på när du ser i sökaren.
När du trycker ner avtryckaren för att ta en bild fälls spegeln upp och slutaren öppnas. Nu kommer bilden i stället att projiceras på sensorn, så länge slutaren är öppen.

Om du ser prickar i sökaren är det med all sannolikhet damm på mattskivan du ser. Damm på spegeln eller i objektivet brukar inte synas. Damm på mattskivan kan aldrig synas på bilden. Det är nästan omöjligt att undvika damm på mattskivan, alla får det förr eller senare. Man kan försöka blåsa bort det med en gummituta. Det fungerar oftast, men ibland sitter dammet på mattskivans baksida och då måste man lossa mattskivan för att få bort det. Vad du än gör, försök inte att rengöra mattskivan med någon kemikalie. Den är inte gjord av glas, som många tror, utan av plast som kan skadas av många kemikalier.

De flesta som inte lyckas blåsa bort dammet, brukar strunta i det. Det gör ju inget skada annat än att det kan vara irriterande att se om det är mycket.

Olle

Bra förklarat!
Det verkar som det sitter på mattskivan efter några svar här o på nikonforumet. så finns det skit på det så kommer det alltså inte med på bild o då är det bra. Sen är det frågan om man tycker det är roligt att ha prickar i sökaren på en ny kamera... ;D

det får man leva med. Att rengöra sensorn är ungefär lika svårt som att tvätta bilen. Det som behövs för rengöring är
eclipse vätska
en syntet tops från elfa
visible dust pensel
lite luft på burk
en blåsborste
en visible dust sensor loupe så du kan se all skit utan att hålla på med exponeringar på liten bländare mot vit bakgrund.

Du börjar rengöring alltid med blåsborsten (pga du måste få bort allt som kan repa sensorn innan våtrengöring) i många fall så räcker det med bra blåsborsten om inte
ladda visible dust borsten o dra den över sensorytan.
checka ytan med sensorloupen sitter det fortfarande kvar damm så är det dags för våtrengöringen.
Efter det så tar du ett par droppar vätska på syntet topsen (betydligt bättre än paddlarna för dom luddar o lämnar typ ett bomullsfält efter sig på sensorn) du drar topsen över ytan noggrant.

Det som kan gå fel är att du inte får bort allt löst hårt som kan repa sensorn därför ska du alltid använda blåsborste först.
Det andra man bör tänka på är du inte dränker tops/paddel o att du inte börjar längst ut på sensor kanten ifall du det skulle rinna längs kanten. Börja precis som du gör när du målar med roller en bit in innan du tar kanten.
Om du klantar till det o kommer åt kanterna i schaktet o får olja på sensor så finns det speciellt medel för det så det är inget att svettas för. firman www.atphototech.se säljer det.
tryckluften på burk heter air duster prf 4-44 yfo säljer den om jag inte minns fel.
För att få rent linser o andra ytor utanpå kameran så säljer dito bra microfibro dukar för det.

Jag vill avråda från paddlarna för dom luddar syntet topsen är mycket bättre yfo sålde sådana för 35 st men det är samma som elfa säljer men där köper du en hel förpackning för betydligt bättre pris.

Jag har testat typ det mesta på marknaden pga att jag alltid kört ff o vissa modeller mer eller mindre sög åt sig damm o det blir inte bättre när ens arbetsplats är på sandstränder etc. Men dagens kameror med inbyggd sensor rengöring underlättar en hel del.

i ditt fall är det inte skit på sensorn men det är bara en tidsfråga............
vill du kolla om din sensor är ren så ta en bild på liten bländare f22 mot vit bakgrund då lär du få se ett gäng prickar.

Om du har damm på sensorn blir detta extra synligt om du tar bilder med stort f-tal (borde f/22 vara tillräcklig)

ANNONS