Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Canonblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Jag har en 550EX och är inte helt nöjd med laddningstid, batteriåtgång och batterilucka. Har därför kikat på alternativ. Är 580EX II prisvärd tycker ni i förhållande till den blixt jag har?

Jag har en 550EX och är inte helt nöjd med laddningstid, batteriåtgång och batterilucka. Har därför kikat på alternativ. Är 580EX II prisvärd tycker ni i förhållande till den blixt jag har?

Har ingen erfarenhet av 550EX, däremot med 580EX II.
Finns ingen bättre blixt i dagsläget, plåtar du mycket blixt så är min rekommendation, KÖP!
Jätte avancerad samtidigt som den är enkel att använda, fungerar som slave/master b.la

Tack för svaret. Är det resultatet som sådant som är bra eller är det i första hand själva bygget?

Jag tycker också att 580 EX II är en bra blixt. Både hanteringen och bildresultatet menar jag då. Det enda som inte fungerar bra är dess egna mätning, med den inbyggda sensorn. Men det verkar vara ett generalfel, för alla testare jag har sett har fått samma resultat som jag får.
Men vanligtvis kör jag E-TTL eller manuellt, och då har det ingen betydelse alls.

Nu har jag inte haft någon Canonblixt sedan Speedlite 133D, vilket var ett bra tag sedan, så jag har inte haft något att jämföra med. Jag läste lite i manualen till Nikons Speedlight SB-900 och kunde konstatera att den har en flock finesser som inte finns på Canons 580 EX II, men om det sen är finesser som man faktiskt använder eller ej är svårt att svara på utan att ha brukat den i praktiken.

Kör uppladdningsbara och torrbatterier i nödfall:)

Att den egna mätningen är dålig är ju inget bra omdöme:)?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto