ANNONS
Annons

Ny Canon mellan 10D och 1D

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det går rykten bland Stockholms pressfotografer om att Canon ska släppa en modell mellan 10D och 1D. Är det någon som vet något om detta eller är det en rest av de gamla ryktena om 3N/3D (ny analog 3:a och digital 3:a samtidigt)?

Själv skulle det passa med en sådan kamera. Säg förlängning på 1,3x, 8-9MP, 5bps och 25 papp. Inte orimligt.
 
Mja..Jag har svårt att se varför Canon skulle använda sig av tre olika sensorer i systemkamerorna. Kameran 1Ds är en fältmässig kamera som fungera i ur och skur. Min bedömning är att Canon gör en budgetmodell av 1Ds utan väderskydd, men i klass med 10D i utförandet, men med elektroniken från 1Ds. Kameran 10D blir svårsåld nu när 300D har kommit och därför behöver Canon fylla utrymmet mellan 10D/300D ocb 1Ds med kamera med 11 M pix, med sensorstorlek 24x36 mm, avsedd för avancerade amatörer, där 10D tidigare hade sin plats. Sannolikt tas då 10D bort rån marknaden. Prislappen är rinmlig i ditt antagande att den skulle landa på 25 000:-.

Ett annat alternativ är att 10D ersätts med en allväderskamera men med 10D som bas i allt, d v s en tätade 10D i huset fråm 1Ds. Även där är priset 25 000:- motiverbart för en 6,3 Mpix kamera.
 
RolandM skrev:
Mja..Jag har svårt att se varför Canon skulle använda sig av tre olika sensorer i systemkamerorna.

Det finns ju redan. 1D har ju 1,3x förlängning.

Min bedömning är att Canon gör en budgetmodell av 1Ds utan väderskydd, men i klass med 10D i utförandet, men med elektroniken från 1Ds.

Det tror jag inte riktigt på. Sensorn i 1Ds är otroligt dyr - det är inte kamerakroppen som trissar upp priset lika mycket.

Vad du missar är att 1Ds är en superkvalitetskamera, men långsam. 1D är hysteriskt snabb, lite onödigt snabb för många. Du har dock en poäng att de båda är lite väl tätade för gemene man - där kan man spara.

Det finns en plats mellan 1D och 10D för en kamera som är mellan snabb, mellanhög upplösning och mellan robust.


Kameran 10D blir svårsåld nu när 300D har kommit och därför behöver Canon fylla utrymmet mellan 10D/300D ocb 1Ds med kamera med 11 M pix, med sensorstorlek 24x36 mm, avsedd för avancerade amatörer, där 10D tidigare hade sin plats. Sannolikt tas då 10D bort rån marknaden. Prislappen är rinmlig i ditt antagande att den skulle landa på 25 000:-.


En 11MP fullframe för 25 000? Då är 1Ds hysteriskt överprissatt. Med ett billigare hus skulle det hamna på ca 60-70 000... Jag tror tyvärr att du bara önsketänker.

10D är knappast heller svårtsåld. Jag kan tänka mig 10D men absolut inte 300D. Det är inte bara megapixel som räknas. Skillnaden i konstuktion och snabbhet är stor. Priset på 10DF är helt rätt och lämnar plats för en kamera i prisklassen 25 papp.[/B][/QUOTE]
 
froderberg skrev:
10D är för slö för mig.

Samma här, därför ska jag köpa en ännu slöare 300D :)

Hur resonerar jag då? Jo, eftersom 10D ändå är en kompromiss och inte riktigt den ultimata kameran jag drömmer om så kan jag lika gärna köpa 300D som bara kostar två tredjedelar så mycket för att senare byta upp mig.

Skulle tippa på att det finns en modell med 10D´s byggkvalitet och funktionalitet fast med 6-8 fps, större buffert samt USB 2-anslutning för under 10.000:- inom två år.
 
Tobias Lindberg skrev:
Samma här, därför ska jag köpa en ännu slöare 300D :)

Hur resonerar jag då? Jo, eftersom 10D ändå är en kompromiss och inte riktigt den ultimata kameran jag drömmer om så kan jag lika gärna köpa 300D som bara kostar två tredjedelar så mycket för att senare byta upp mig.

Skulle tippa på att det finns en modell med 10D´s byggkvalitet och funktionalitet fast med 6-8 fps, större buffert samt USB 2-anslutning för under 10.000:- inom två år.

Visst kan man tänka så, men vad kommer om 3 år....4 år....5år.....o.s.v ?

Viktigast är väl ändå att köpet känns rätt vid det tillfället när man ska köpa. Det spelar ingen roll vilken kamera du köper, och när, det kommer alltid att "snart" komma en bättre kamera till samma pris.
 
Sedan kan man montera et vertikal grepp på 10D och inte 300D vilket för mig gör ofantligt mycket när man fotar lite mer
 
300D känns rätt för mig nu, 10D vore ännu mer rätt, men inte till 1,5 gånger priset för en 300D, då jag vet att jag ändå kommer att vilja ha en snabbare kamera när de kommer ner i en prisnivå som känns rimlig för mig. Visste jag att jag skulle leva med kameran i 10 år eller så hade jag definitivt övervägt 10D.

Och visst finns det vertikalgrepp till 300D, BG-E1 heter det.
 
Ok då ställer jag mig i skamvrån då....

Hade bara tittat runt när jag valde mellan 10D och #00D nu blev det 10D för dsen känns lite mer rätt och lik min EOS1 så det vägde in mycket. Men innuti är det ju igentligen samma kamera bara det kosmetiska som skiljer igentligen kanske lite mjukvara.
 
Tobias Lindberg skrev:
300D känns rätt för mig nu, 10D vore ännu mer rätt, men inte till 1,5 gånger priset för en 300D,
Och visst finns det vertikalgrepp till 300D, BG-E1 heter det.

Nja...
300D med 18-55 kostar ca.10500 kr.
10D med optik kostar väl ändå runt 20000 kr med hyfsad optik. Beror alltså på hur man räknar...
 
Men frågan är: Kommer det en modell mellan 1D och 10D, är det någon som vet nått? Ryktet florerar.
 
Jag skulle vilja se en EOS 1Dn som komplement till 1Ds...

Precis med de specarna som Magnus sa i första inlägget...
 
Jeppe skrev:
Jag skulle vilja se en EOS 1Dn som komplement till 1Ds...

Precis med de specarna som Magnus sa i första inlägget...

Och jag ser gärna en 3D (som till skillnad från en 1Dn skulle kunna vara lite enklare i kamerabygget till förmån för priset - som den vanliga 3:an).

PS. Jag gör inlägget mest för att hålla igång diskussionen för att någon som vet något om vad som verkligen är på G ska upptäcka tråden.
 
Re: Sänkt pris på EOS 1D

Bode skrev:

Förmodligen en ny modell att vänta inom kort, eller?

Eller bara ett svar på D2X. Canon kan säkert pressa sina priser mer än lilla Nikon. Även sälja kamerorna med förlust för att behålla marknadsdelar.

Men visst kan det vara en utförsäljning inför en ersättare. Kanske en 6MP presskameran. Pressfotografer behöver inte så mycket pixlar, men 6MP tror jag är rätt lagom. Eller så kanske de kan ta fram en fullformatare. Pressfotografer älskar ju vidvinkel. Kameran blir ju i praktiken ännu billigare om man slipper köpa speciella objektiv till som för Nikon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.