Tråkigt att höra att du blivit bestulen.
Om du har råd med en Canon R5, köp den men jag kan också rekommendera Canon R6. Den har jag och jag är mycket nöjd med den.
Jag kan äntligen fotografera min barn i farten och alltid få skarpa bilder på ansikten. Exempelvis fotograferade jag min 3 åring som svängde fram och tillbaka med sin hand framför sitt ansikte med en leksak(dinosaurien flög) och trots att hennes hand var närmast kameran och ansiktet ibland skymt hittade kameran(serietagning 12 bps) ändå fokus och bilden blev perfekt med ett skarpt ansikte.
Jag är mycket imponerad av R6:ans snabba fokussystem.
Den hittar fokus i alla möjliga besvärliga situationer, t.ex i mörker med svagt ljus.
Kameran fotograferar 12 bilder per sek med mekanisk slutare och 20 bilder per sek med elektronisk slutare.
Bildstabilisator finns i kamerahuset vilket fungerar mycket bra med objektiv utan IS.
Kameran har bara 20 mp(tyvärr varken tidigare nämnt 24mp eller 5dm4:s 30mp) men jag tycker att det fungerar bra ändå när jag t.ex beskär bilderna. Kameran har väldigt många inställningsmöjligheter(fler än 5dm4?) för alla knappar så man kan skräddarsy kameran på flera olika sätt antingen personligt som jag gjort eller mer lätthanterligt så att fler i familjen kan använda kameran. Kameran är lätthanterlig, speciellt om du är van med hanteringen från din 5dm4.
Kameran är mindre i storlek än 5dm4.
Visa bilaga 167171Visa bilaga 167172
Med EF-objektiv måste man ha en adapter men det fungerar jättebra och det är inte någon skillnad mot t.ex en 5dm4 med EF-objektiv. Autofokus är lika bra.
Filma kan ju R6 såklart göra men jag är mest intresserad av stillbilder så jag kan inte utala mig om filmfunktioner. Som jag förstått är den likvärdig eller bättre än 5dmk4 på att filma.
Lycka till med ett köp.