Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Canon önskas.

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Nikons F3A verkar vara en sällsynt lyckad historia.
Jag skulle vilja se Canons svar på en liknande kamera för EF-objektiv.
Den kan förstås inte bli helt mekanisk, men nästintill. Manuell fokus, frammatning med arm, metallchassi, etc. Kanske en moddad AE-1? Den skulle bli en succe'...
Frågan är väl om det finns folk kvar på Canon som skulle kunna konstruera en sådan.
Jag såg att Nikons FM3A "bara" kostar $480 i N.Y... Tur att man ska dit snart :)

Om den inte är helt mekanisk (vilket troligen inte går att göra), vad är då poängen?

Möjligen går det att göra en New F1 för EOS objektiv. Den hade ju en hel del elektronik.

Annars är skillnadnerna mellan FD-objektiven och EOS-objektiven allt för stor. FD-objektiven sköttes mekaniskt av kameran, medan EOS-ojektiven har egen elektronik och motorer som sköter allt. De får endast en elektronisk signal samt ström för driften från kameran.

Och att göra en retro F-1:a med FD-objektiv blir för dyrt, för då måste ju även de gamla objektiven nytillverkas.

Dessutom är de flesta EF-objektiv lusiga att fokussera manuellt med (förutom RTF-objektiven).

Jeppe skrev:
Dessutom är de flesta EF-objektiv lusiga att fokussera manuellt med (förutom RTF-objektiven).

Ja, det kan ju vara ett aber, men det enda som behöver "drivas" med el är ju egentligen bländaren. I princip tror jag det skulle gå att göra en sådan kamera.
Förresten...varför har inte Canon gjort ett EOS-hus med bländarring närmast objektivfattningen?
Helst med raster och allt. Det vore väl bra? eller är ratten på bakstycket tillräckligt bra?

Ratten på bakstcket är tillräcklig bra :D

/säger en helnöjd EOS 100 ägare

Bländaren sitter ju även den i de elektriska kontakterna :)rolleyes: om du förstår hur jag menar)

Kombinationen Ratt - nedbländningsknapp räcker lååångt.

Enda felet på EOS 100 är att den sitter tillsammans med AE-låset. Suck..aldrig kan man vara nöjd. ;)

Men, det bör vara helt omöjligt att göra en mekanisk EOS-kamera, med tanke på att kameran styr bländaren med elektroniska signaler.

Och blir man inte av med batterierna så kan den lika gärna vara elektronisk - mindre mekanik som kan gå sönder, vara felmonterad eller feljusterad.

Fast, jag håller med Linmajon; Canon: flytta bländarring till objektivansultningen, tack!!! (behöver inte sitta PÅ objektivet, & fem mm extra där spelar ingen roll, tycker jag)

/Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar