Annons

Ny blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

ClasH

Aktiv medlem
Vad ska jag köpa för blixt?
Kameran är en Minolta 505si, och jag har upptäckt att den inbyggda blixten inte riktigt räcker till.

Priset är ganska avgörande, har inte råd med några större utsvävningar, men vill ju samtidigt inte köpa något skräp. En bra "konsument"-blixt alltså....

Är Minoltas 2000xi något att ha i sammanhanget? Priset tilltalade mig i alla fall...
 
Hallå igen Clas!

Det du ska tänka på när du köper blixt är att den ska kunna vridas vertikalt, helst horisontellt också om du vill ta vertikalbilder..

Det sämsta blixtljuset är det man slår rakt på¨objektet (för det mesta).
Om du har möjlighet att vrida blixten uppåt så kan du rikta den mot taket och låta den studsa och därigenom få ett snyggare ljus, sen om du blir lite mer avancerad kan du köpa en ttl-kabel och koppla mellan blixten och kameran så kan du handhålla blixten och exprimentera lite mer med var ljuset kommer ifrån.

Dessvärre verkar inte 2000xi´n ha den möjligheten..
Men jag tror att det skulle funka bra med en blixt från andra än minolta också..
Kolla runt lite på www.cyberphoto.se t.ex

Det andra du ska se till när du köper blixt är hur stark den är..
Det anges oftast i ledtal, vid 100 iso..

Om en blixt har ett ledtal på 36 vid iso 100 så kan du räkna ut hur långt ljuset räcker för en korrekt exponering med formeln Ledtal / bländaren du använder, för iso 100..
Om vi säger att du har en blixt med ledtal 36 och använder dig av bländare 5.6 så kan du använda blixten till motiv som befinner sig på 6,4 meters avstånd. Detta gäller alltså vid ISO 100..
Kör du en ISO200 film så är det alltså en fördubbling av känsligheten på filmen, och du tar ditt resultat gånger 2.. alltså 12,8 meter vid iso 200..
ISO 400 så får du 25,6 meter osv..

Nu får någon rätta mig om jag har fel, är länge sen jag räknade på det.. men är rätt säker på att det är så formeln fungerar.

Tror att du kommer att få lägga minst 1500:- för en hygglig blixt som går att vinkla.
Det är alltså om du köper från en annan tillverkare än minolta.

Ett annat tips är att använda sökfunktionen här i forumet och sök på blixt t.ex, du kommer att hitta många många trådar med många svar och bra tips :)
 
Senast ändrad:
ClasH skrev:
Är detta något att satsa på?

Sunpack 4000Af Power Zoom För Minolta

http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=41648

och dess lillebror (?):
http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=41639

Jaghar en 4000AF. den funkar men inte mer.
Om du ändå ska köpa blixt så försök hittaen orginalblixt begagnad.
En 3500 duger men är inte helt vrid o vinklingsbar.
En 5400 är perfekt. Jag antar att din kamera klarar trådlös blixtstyrning, om så är fallet så ska du absilut köpa en blixt som fixar det oxå.

Titta här http://home.imcnet.net/~waltsman/flash.html
 
Hej Clas

Ledsen att säga det men det är bara att öppna plånboken och köpa det värsta.

Till min Nikon använde jag förr en Sunpack 4000.
Nu lånar jag en SB 24 och skillnaden är markant och detta trots att Nikons SB 24 är mycket äldre än min 4000.
Mitt lånegods får gå tills jag har en vidvinkelzoom, då blir det en värstingblixt.

Nummer ett är att om du köper en mindre än värstingen så kommer du att ångra dig. För av ngn anledning så är det svårare att byta upp sig efter ett tag, utan man sitter gärna kvar som skomakaren vid sin gamla läst.

Ett alternativ är att titta på den förra värstingen begagnad.
Men då skall man tillexempel veta hur det står till med reservdelar osv. (Enkelt ring minoltas servicecenter och be om råd).

Mvh Erik
 
Glömde skriva att du ska tänka på att första generationens AF-Blixtar från Minolta inte passar din kamera utan adapter. Dvs AF4000 mfl.
 
Suck! Varför kan inget vara enkelt.. :)

Några följdfrågor då...

  • Klarar min kamera trådlösa blixtar? (505si super)
  • Vad ska jag köpa för blixt (Minolta då, enligt tipset ovan)?
  • Var köper man begagnat? Gärna om det finns någon seriös firma på nätet eller så... (eller i Mjölbytrakten)
 
Leta på nätet efter en beg 5400HS så har du så mycket blixt du kan behöva.
När du vill bygga vidare för häftigare ljussättning köper du en 3500 eller 3600 oxå. Dom är hyfsat billiga men inte helt vinklingsbara.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.