Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny blixt och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Dpreview är verkligen usla på Pentax nyheter...
Canon slår de på stort, men att Pentax faktiskt nu lanserar en ny blixt (AF540FGZ) och objektiv (DA 12-24) det missar de helt... Objektivet skeppas ut i oktober och blixten körs ut i september. I praktiken är det proffsblixten AF550FTZ som har klätts i lite ny dräkt och äntligen fått P TTL, trådlös blixtstyrning, höghastighets sync, exponeringskompensation på blixten och så.

Att Pentax släpper en ny proffsblixt visar att stora saker är på gång inom den nära framtiden...

Roland Mabo skrev:
Dpreview är verkligen usla på Pentax nyheter...
Canon slår de på stort, men att Pentax faktiskt nu lanserar en ny blixt (AF540FGZ) och objektiv (DA 12-24) det missar de helt...
Tror du att dpreview undanhåller oss dessa Pentax-nyheter för att Canons lansering inte skall komma i skymundan eller vad är teorin som föranleder en så bitter kommentar?

Var kan man läsa mer om de här produkterna?

Information om Pentax nya produkter finns här...
http://www.pentaximaging.com/footer/news_media_article?ArticleId=6924033

Som ni kan se så är DS2, DA 12-24 och AF540FTZ delar av samma pressmeddelande. Att Dpreview valde att bara ta med en av produkterna och därmed strunta i de två andra, tycker jag är anmärkningsvärt. Särskilt när Dpreviews konkurrenter har valt att ta med hela pressmedelandet. Se här..
http://letsgodigital.org/en/news/articles/story_4134.html

Jag ifrågasätter helt klart Dpeviews nyhetsrapportering, för vilka skäl kan de ha att undanhålla läsarna nyheten om Pentax nya blixt, en blixt som många väntat på? Varför undanhåller de läsarna informationen om skeppningstid för DA 12-25 zoomen, även den en efterfrågad produkt.

Roland Mabo skrev:
Som ni kan se så är DS2, DA 12-24 och AF540FTZ delar av samma pressmeddelande...
När dpreview annonserade Optio S60 så angav man det amerikanska dotterbolaget som källa för pressreleasen, men med DS2 så gör man inte det. Där hänvisar man istället något luddigt till Japanska källor.

Det är alltså ganska troligt att dpreview inte hade den amerikanska pressreleasens inledning (som nämner de andra produkterna) när man skrev sin notis, utan bara den japanska ursprungstexten som enbart handlar om DS2. Ytterligare en annan möjlighet är att man helt enkelt missat det, men de behöver kanske inte vara genuint ondskefulla för det?

Jag tittade runt på Pentax webbplatser och noterade följande:
Pentax Tyskland (anges vara huvudkontor i Europa) har DS2 i ett pressmeddelande medan blixten och objektivet är i ett annat tillsammans med Optio S60. Båda daterade idag.

Pentax UK har inget pressmeddelande om vare sig DS2 eller de andra produkterna. Det senaste var om Optio 60 (samma som S60?) från den 11/8.

Hos Pentax Japan, Sverige och Canada hittar jag däremot ingenting alls om varken DS2, blixt eller objektiv.

Uppgifterna om var DS2 skall säljas varierar på olika håll mellan "bara Japan", "överallt utom Europa" och till "hela världen".

Tilläggas kan att alla Pentax webbplatser har olika design och struktur.

Ett så här varierat och spretigt budskap indikerar att Pentax PR-avdelning inte fungerar riktigt effektivt, eller åtminstone inte vinnlägger sig om att vara konsekventa. Sådant kan bidra till förvirring kring deras produkter.

Visst kan det ändå vara så att du har rätt och att dpreview avsiktligt underlåter att nämna Pentax-produkter fast man känner till dem, men det är lite svårt att förstå vad man anser sig vinna på det.

Jag bara ställde frågan varför de inte tog med hela informationen. Dpreview är en amerikansk, alltså USA baserad, tjänst. Vad Pentax Tyskland eller Pentax Scandinavia säger är väl helt ointressant för amerikanska dpreview?! Informationen anpassas efter den lokala marknaden och släpps av den lokala agenten när det passar den lokala marknaden. Alla produkter säljs inte överallt.
Jag konstaterar enkelt att Dpreview fortfarande inte har information om AF540FGZ och DA 12-24 på sin hemsida, trots att konkurrerande hemsidor har denna information och Pentax USA, i dpreviews hemland, har släppt en officiell pressrelease med dessa produkter. Om andra kan informera om detta, varför kan inte dpreview?

Tycker du det är bra att dpreview missar intressant information? Jag tycker det är dåligt!
Jag tycker det är märkligt att du försvarar dpreview när de uppenbarligen har gjort en blunder, hur kan man försvara en blunder?
Sorry, men det förstår inte jag. Informationen är ju uppe överallt, utom på dpreview.
Jag tycker det är dåligt, vad tycker du?

Senast ändrad:
Att Pentax hemsidor ser olika ut beror på att varje agent ansvarar för sin egen sida och sina egna uppdateringar. Det är väl inget konstigt med det? ¨

Det förtar fortfarande inte det faktum att Dpreview är en amerikansk sajt som har fått en amerikansk pressrelease från Pentax USA, som ligger i samma land som dpreview!

Eller menar du på allvar att Dpreview surfar runt till olika hemsidor istället för att lita på informationen som de får från den lokala agenten på dpreviews hemmamarknad? Det är som att tidskriften FOTO skulle slänga Pentax Scandinavias pressmeddelanden och ringa CR Kennedy i Australien istället... (som är Pentax agent "down under").

Sedan tycker jag du ska be om ursäkt för att du insinuerar att jag skulle påstått att dpreview är "ondskefulla". Jag har inte tagit ordet i min mun och jag avskyr när andra tillskriver mig uttryck som jag inte använt.

Jag tycker dpreview har klantat till sig och det står jag för. Men ondskefulla tycker jag absolut inte att de är och har aldrig tyckt. Kan jag bli tydligare än så?

Roland Mabo skrev:
Men snälla du, var har jag skrivit att Dpreview är ondskefulla? De som känner mig vet att jag aldrig skulle använda ett sådant uttryck. Var har du sett det någonstans?
Nej du har inte skrivit det, jag försökte liva upp tillvaron med vad jag trodde var lite humor. Förlåt, jag skall nu ta detta "problem" på det största allvar jag förmår att mobilisera.
Vad Pentax Tyskland eller Pentax Scandinavia säger är väl helt ointressant för amerikanska dpreview?!
Dpreview är inte amerikansk utan engelsk, däremot har man av naturliga skäl många amerikanska besökare. Om man rättvist skall bedöma deras nyhetsrapportering är det därför inte alls ointressant hur Pentax marknadsför sig i Europa (även om de inte ens har ett enhetligt budskap på den kontinenten). Noteras kan alltså att på Pentax webbplats i dpreviews hemland finns ingen information om produkterna alls!

Det har andra fördelar att skräddarsy budskapet för varje land men med en global informationskanal som internet så kan det orsaka stor förvirring att släppa motstridig information samtidigt på olika marknader. Här har du ett lysande exempel på det.
Jag konstaterar enkelt att Dpreview fortfarande inte har information om AF540FGZ och DA 12-24 på sin hemsida, trots att konkurrerande hemsidor har denna information och Pentax USA, i dpreviews hemland, har släppt en officiell pressrelease med dessa produkter.
Bortsett ifrån att dpreview alltså inte alls är amerikansk så är det väl rimligt att anta att världens fotojournalister idag har varit ganska upptagna med att världens klart dominerande kameratillverkare har släppt åtminstone 11 nya produkter. För mig är det då märkligare att Pentax väljer att släppa en pressrelease om en mindre uppdatering och två tillbehör (låt vara enormt viktiga) en dag då informationen garanterat löper risk att drunkna i bruset.
Tycker du det är bra att dpreview missar intressant information? Jag tycker det är dåligt!Jag tycker det är märkligt att du försvarar dpreview när de uppenbarligen har gjort en blunder, hur kan man försvara en blunder?
Jag har förmodligen lite större förståelse för att missar kan förekomma, speciellt om Pentax inte anpassat sin informationsstrategi till internetvärlden. Sedan är jag heller inte emotionellt knuten till Pentax och tycker därför kanske att du överreagerar en aning, men du får väl bojkotta dpreview då om det känns bättre.

Edit: Observera att jag skrev detta svar innan jag såg att du redigerat om alltihop men jag orkar inte skriva om nu. Det är därför möjligt att jag citerat saker du nu inte har kvar men du har trots allt skrivit dem. Och ja, jag hade redan skrivit en ursäkt även om jag inte tyckte det var världens allvarligaste sak, men vi verkar ha lite olika värderingar gällande många saker du och jag.

Roland Mabo skrev:
Att Pentax hemsidor ser olika ut beror på att varje agent ansvarar för sin egen sida och sina egna uppdateringar. Det är väl inget konstigt med det? ¨
Jag kollade bara på de största "agenterna" men åtminstone i USA, Tyskland och UK verkar de vara dotterbolag till Japan och då är det nog åtminstone ganska ovanligt att inte försöka hålla en enhetlig struktur. Bortsett ifrån att det är förvirrande för konsumenterna blir det sannolikt dyrare om alla skall köra sitt eget race.
Eller menar du på allvar att Dpreview surfar runt till olika hemsidor istället för att lita på informationen som de får från den lokala agenten på dpreviews hemmamarknad?
Nej det var nog mer för att ge ett exempel på hur förvirrande Pentax informationsstrategi kan bli när kunderna söker globalt. Åtminstone du har ju blivit rejält upprörd av att titta på en som du trodde amerikansk hemsida, när den i själva verket var brittisk, trots att du enligt Pentax borde hålla dig till informationen du får i skandinavien (där ingen av produkterna ännu verkar vara annonserad).

Ponera att Pentax inte förstått dpreviews globala slagkraft, utan enligt dina tankar ovan fortfarande behandlar dem som en nationell tidning, och inte skickar dem pressreleaser förrän Pentax UK anser att den brittiska marknaden är redo för informationen. Är det då verkligen rätt att klandra dpreview för att de hämtat information från andra källor och att de då råkat missa att kolla alla Pentax hemsidor för att få med allting?

Jag tycker nog snarare att det är Pentax som borde se till att rätt media får rätt information. Om de inte börjar med det ganska snabbt kommer de själva att vara det största hindret mot bättre marknadsandelar.

Att Pentax UK är underbemannade och inte uppdaterar sin hemsida är känt och jag anser inte att det har med detta sammanhang att göra. Om journqlister måste surfa runt och besöka hemsidor så är det ett problem, inte ens Pentax fungerar på det sättet. Självfallet skickar Pentax ut pressinformation, oavsett hur hemsidorna ser ut. Även nyhetsbrev skickas ut. Ta Pentax Scandinavia exempelvis, de arkiverar inte nyhetsbreven på sin hemsida, det innebär inte att de inte skickar ut nyhetsbrev... Att informationen anpassas efter den lokala marknaden ser jag inte som ett problem, utan som ett måste. Pentax säljer inte alla produkter överallt. Skulle inte det förvirra informationen i varje land om det kom information som inte gällde den marknaden? Varje agentur tar själv beslut om vilka produkter som ska säljas och när de ska introduceras (i Europa synkas allt med Pentax Tyskland som är huvudansvarig för Pentax Europe), därför måste informationen som ges ut vara anpassad efter detta. Varför skulle detta vara fel?

Som du kan se ovan så gav jag en länk till LetsGoDigital, det är en engelsk sida. De publicerade information om DS2, AF540FGZ och DA 12-24 samtidigt som dpreview publicerade informationen om enbart DS2. Om de kunde, varför kunde inte dpreview?

Att skylla på att informationen drunknade i mediebruset är inget argument, för LetsGoDigital är väl utsatt för samma mediebrus?

Nu anser jag inte att lanseringen av AF540FGZ är obetydlig information, då det är en professionell blixt och det mest kompatibla som Pentax har i sitt program, med anpassning för *ist D serien, 645, 67 och kommande 645D. samt 35mm serien, även kameror från 80-talet och framåt (även brännviddsinformationen på LCD panelen kan växlas mellan olika analoga och digitala format). Den har uttag för externt batteripack och massa andra saker. En ersättning för den föråldrade AF500FTZ och en viktig signal inför framtiden. En blixt som många erfterfrågat ända sedan MZ-S lanserades.

Om de kunde ta med information om DS2, som jag tycker är en mer obetydlig nyhet (då det är en ganska liten uppdatering, typ det Nikon gjorde med D70 som blev D70S) så tycker jag de borde kunnat ta med blixten och objektivet, eftersom dessa nyheter hänger ihop och släpptes samtidigt.

Som sagt, om LetsGoDigital kunde - varför kunde inte dpreview? Detta visar att dpreview inte är den säkra källa för nyhetsrapportering som de gärna vill utmåla sig som. Det är idag den 23 augusti. Dpreview har fortfarande inte lagt in information om Pentax nya blixt och sådan information. Om man har gjort ett misstag, varför kan man inte rätta till det?

Apropå mediabrus så har Pentax den senaste tiden valt att släppa ut produktnyheter i omgångar. Alltså inte bränna allt samtidigt, utan en bit här och en bit där under en längre period så att nyhetsrapportering ofta kan visa att Pentax har något att släppa. Nu kan man tycka vad man vill om denna strategi, men det är så Pentax valt att göra den senaste tiden.

P.R. skrev:
Ponera att Pentax inte förstått dpreviews globala slagkraft, utan enligt dina tankar ovan fortfarande behandlar dem som en nationell tidning, och inte skickar dem pressreleaser förrän Pentax UK anser att den brittiska marknaden är redo för informationen. Är det då verkligen rätt att klandra dpreview för att de hämtat information från andra källor och att de då råkat missa att kolla alla Pentax hemsidor för att få med allting?

Jag beklagar, men hela din argumentation faller på att BRITTISKA Let's Go Digital publicerade den information som Dpreview inte publicerade. Hur förklarar du det? Allt pekar på att dpreview har gjort ett misstag och du skuller på Pentax för detta. Så Phil Askey är alltså felfri, ett stackars offer som här helt oskyldig i denna fråga? Jag tror inte att någon människa är ofelbar, inte ens han. Han är ingen Gud som står för den yttersta sanningen och om det sker missar på hans hemsida, så är det givetvis han - som ägare av den - som är ansvarig.

P.R. skrev:
Jag tycker nog snarare att det är Pentax som borde se till att rätt media får rätt information. Om de inte börjar med det ganska snabbt kommer de själva att vara det största hindret mot bättre marknadsandelar.

I det nyhetsbrev som Dpreview skickde ut i söndags, alltså den 21:a augusti, så nämns Canons nyheter och nyheter från andra tillverkare. Men inget om Pentax, vilket är lite märkligt eftersom dpreview - trots allt - på hemsidan berättade om DS2 samma dag. De kände alltså till nyheten, men valde medvetet att inte ta med den i nyhetsbrevet. Troligen kände de även till nyheterna om AF540FGZ och DA 12-24 också, men valde att inte ens ta med dessa på hemsidan.

Självfallet kan inte Pentax tvinga Dpreview att publicera information, det är Dpreviews ansvar vad Dpreview publicerar. Pentax kan enbart ge information och det är precis det som de gör. Att denna information har gått ut bevisas av att Dprewievs konkurrenter har lyckats publicera den. (som LetsGoDigital, Steves Digicam m fl).

Om problemet låg i Pentax informationsflöde, så borde ju detta problem rent logiskt även drabba Dpreviews konkurrenter. Nu har så inte skett.

Roland, jag har korrigerat flera av dina felaktiga påståenden men du underkänner hela min argumentation. Jag har ställt några frågor som inte fått ett enda svar samtidigt som du sprutar ur dig frågor som om vore jag anklagad för ett brott. Du är sopförbannad på dpreview för att de missat nämna två tillbehör medan jag tycker att om Pentax nu har en så utmärkt mediaservice som du hävdar så hör det till att man bevakar och i efterhand korrigerar de felaktigheter som alltid förekommer vid informationsutbyte. Du försöker påskina att jag hävdat att Phil Askey är felfri eller skulle vara gud vilket för alla läsare som orkar igenom tråden är uppenbart att jag aldrig påstått.

Vi verkar alltså ha väldigt olika verklighetsuppfattningar du och jag men lev gärna i tron att dpreview avsiktligt försöker trycka ner ditt favoritmärke och hata dem för det om du vill. Jag har inga invändningar mot det, jag ville bara visa på möjligheten att du förblindad av Pentax-kärlek kanske inte gjorde en helt objektiv bedömning av situationen.

Om det nu verkligen förhåller sig så att Phil Askey intensivt hatar Pentax och avsiktligt undanhåller deras information så har naturligtvis en professionell medieorganisation högsta fokus på att snabbt förändra situationen och istället etablera goda relationer med honom. Med ditt massiva förtroende för Pentax kapacitet behöver du alltså inte misströsta, utan bara invänta den raska omvändelsen av Phil till ännu ett Pentax-fan.

Hej Roland!

Jag kan bara instämma i dpreviews senfärdighet ang. rapporteringen av Pentax nyheter. Har tyvärr alltid varit så under de åren jag följt dpreviews nyhetsrapportering. Speciellt den nya blixten tycker jag är en positiv nyhet. Den har funktioner som jag saknat på AF500FTZ, t ex trådlös styrning. Jag hoppas verkligen att Pentax under hösten lanserar en ersättare till *istD som kan betraktas som en semipro/promodell och som i upplösning och prestanda kan mäta sig med t ex Nikons D2X, kommande Nikon D200?. Tror du Pentax går över till CMOS som Nikon gjort med D2X och som Canon helt fokuserar på? Vi lär väl knappast få sen en fullformatare från Pentax (för mig får det gärna dröja med tanke på Pentax senaste objektivnyheter och att det bara är postivt med brännvidsförlängningen eftersom jag gärna vill ha tillgång till mer tele...). Den nya blixten är förhoppningsvis ett tecken på att en mer avancerad modell är på gång...

Mvh
Lasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar