ANNONS
Annons

Ny bärbar - behöver hjälp/tips

Produkter
(logga in för att koppla)

danols

Aktiv medlem
Hej!

Ska införskaffa en bärbar och skulle behöva hjälp med att välja och tänka rätt. Fotar med en Canon 5D Mk 2 och använder främst Lightroom i min redigering, men vill att maskinen skall kunna användas med PS också. Är ute efter en välfungerande men ändå prismässigt överkomlig maskin, dvs för mig runt 6000-8000 kr (går det att finna till det priset??). Kan även tänka mig begagnat också. Funderat på en Sony Vaoi, se länken. Kan det vara något? Ska i såfall bygga ut den till 12 GB RAM.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1474859

Hur är färgåtergivningen på dessa. Har en bra upplösning vad jag kan förstå (1920x1080). Finns det något annat märke/skärm som fungerar bättre för bildredigering. Orsaken till att jag vill ha en bärbar är att jag vill kunna ta med mig den och redigera på plats, annars hade givetvis en stationär varit att föredra.

All hjälp är välkommen. Datorer är inte mitt starka område...

MVH

Daniel

Sony Vaio

Jag har en Sony Vaio som fungerar hur bra som helst.
Nu har jag uppgraderat den en hel del. 8 GB ram, 250GB SSD där systemet ligger på och en 480GB där jag har bilderna som jag jobbar med. Färgåtergivningen är inte den bästa om man inte kalibrera skärmen, min skärm är ganska blå, men efter kalibrering så är det hur bra som helst.
Jag jobbar i LR4 och kör med Sony a850 och a99 utan problem.

Ha det..
Po

Hej PO!

Tack för svaret. Om du skulle jämföra ditt system med specifikationerna i den maskin jag länkade till, hur står sig då "min" maskin? Om du orkar kolla vill säga;) Skulle vara jobbigt om man köper en maskin och den laggar en massa.

Någon annan som kan ge någon input?

// D

Sony Vaio

Hej Daniel

Det är en massa parametrar som är inblandade, jag kör med Windows 7 på en Sony Vaio E-serie med en i-5 processor och 8 GB ram, 240GB SSd disk med systemet på. Nu är det min firma dator, så jag har bara allt som rör firman på den, inget annat. För mig har det inte bråkat en ända gång och jag har haft den i snart 3 år. LR flyter på, inget konstigt alls. PS vet jag i med att jag inte använder mig utav det programet.

Det är denna som jag har http://www.sony.se/product/vaio-e-serien/vpceb4x1e

Ha det så bra..
Po..

Senast ändrad:
Vänta några dagar med att köpa laptop. Intel släpper precis nu nya processorer som är väldigt intressanta för laptops då dom drar betydligt mindre ström. Dom nuvarande kommer säkerligen reas ut i sommar.

För oss fotografer är skärmen väldigt viktig. Se till att laptopen har IPS-skärm, av någon konstig anledning verkar få använda IPS-skärmar i traditionella laptops, men hybriderna har sådana nästan alla. Prisjakt förtäljer inte här vilken slags skärmtyp denna har.

/Karl

Någon som har en Samsung chronos med MVA-skärm (ska vara likvärdigt med IPS). Kom i våras. 15 tum.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar