Annons

Ny artikel om PC-CPU i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej! Jag tänkte uppmärksamma den datorintresserade delen av forumet på att Puget Systems släppt en ny artikel där de testar PC-processorer i Lightroom. Eller ny och ny, den har legat uppe en månad men jag har inte sett den förrän nu - men jag har inte heller sett att någon annan här har länkat till den.

Puget Systems har de bästa testerna av Lightroom-prestanda som jag har hittat på nätet. Har någon annan hittat något bättre (eller lika bra, eller bara nästan lika bra) får man gärna säga till!

Threadripper är av lätt insedda skäl inte med, men flera av de senaste Skylake-X är med. Jag har väntat på den här artikeln!

https://www.pugetsystems.com/labs/a...aby-Lake-X-Broadwell-E-Kaby-Lake-Ryzen-7-973/

När jag först läste om nya Skylake-X kändes i7-7820X som en stark kandidat för nästa dator. Nu... väntar jag antagligen på Coffee Lake.

Jag har stora förhoppningar på i7-8700K med 6 kärnor/12 trådar i slutet på året. Förhoppningsvis ligger den prismässigt som i7-7700K gör nu eller något högre. Lightroom är urusel på att utnyttja flera kärnor, men Capture One borde fungera utmärkt med denna kommande processor. Det tråkiga med alla de nyare processorerna är att man måste köra Windows 10 på dem.

Hej! Jag tänkte uppmärksamma den datorintresserade delen av forumet på att Puget Systems släppt en ny artikel där de testar PC-processorer i Lightroom. Eller ny och ny, den har legat uppe en månad men jag har inte sett den förrän nu - men jag har inte heller sett att någon annan här har länkat till den.

Puget Systems har de bästa testerna av Lightroom-prestanda som jag har hittat på nätet. Har någon annan hittat något bättre (eller lika bra, eller bara nästan lika bra) får man gärna säga till!

Threadripper är av lätt insedda skäl inte med, men flera av de senaste Skylake-X är med. Jag har väntat på den här artikeln!

https://www.pugetsystems.com/labs/a...aby-Lake-X-Broadwell-E-Kaby-Lake-Ryzen-7-973/

När jag först läste om nya Skylake-X kändes i7-7820X som en stark kandidat för nästa dator. Nu... väntar jag antagligen på Coffee Lake.
Tack för tipset, inga dramatiska skillnader verkar det som. Har provat Photo Mechanic 5 för snabbläddring/urval av bilder innan import i LR; förmodligen en bättre investering, blir nog 3-4 ggr snabbare bläddring vid import/sortering, synd Adobe inte verkar kunna/vilja lägga till nåt liknande direkt i importmodulen..

Jag uppdaterar den här tråden med att mina favoritprestandatestare för Lightroom, Puget Systems, kommit med siffror för nysläppta Coffee Lake:

https://www.pugetsystems.com/labs/a...ormance-Core-i7-8700K-i5-8600K-i3-8350K-1056/

Inga större överraskningar. All the same, jag sätter precis som väntat i7-8700K som nytt mål för nästa uppgradering/datorbyte. i7-7820X hade varit kul på sätt och vis, men jag har svårt att motivera den.

Har nyligen beställt och förbokat både Core i7 8700 och Core i7 8700K. Ganska lång kö och långa förväntade leveranstider (iaf. under 2017), så kan vara värt att göra så i god tid.

Ja. Adobe har definitivt gjort en hemläxa. Kolla på den här CPU-användningsgrafen.
Jag har ännu inte gjort någon rejäl import med nya LR-versionen, men här håller jag på med en export av drygt 100 bilder. Ni kan ju gissa när i grafen den drar igång.

Så har LR aldrig lyckats använda trådar tidigare. Jag tror aldrig det gått över 50-60 % vid export- och importarbete.

Jag lutar åt att det här kan skjuta upp en datoruppgradering för mig... ja på obestämd framtid.

Bilagor

• LRClassicCPUExport.PNG
    LRClassicCPUExport.PNG
    24.9 KB · Visningar: 18
Varför benchmarkar man i ett program som inte är optimerat bra?

Lightroom måste vara ett av de sämsta programmet som utnyttja, FPU, CPU , multicore osv. Lightroom är väl skrivet i ett skripspråk lua? Undra vilken klant som tog det beslutet. Snart skrivs den väl om i silverlight.

Tycker Adobe har tappat de senaste åren.

Lightroom måste vara ett av de sämsta programmet som utnyttja, FPU, CPU , multicore osv. Lightroom är väl skrivet i ett skripspråk lua? Undra vilken klant som tog det beslutet. Snart skrivs den väl om i silverlight.
Varför är Lua olämpligt som programmeringsspråk för program som Lightroom?

Ja. Adobe har definitivt gjort en hemläxa. Kolla på den här CPU-användningsgrafen.
Jag har ännu inte gjort någon rejäl import med nya LR-versionen, men här håller jag på med en export av drygt 100 bilder. Ni kan ju gissa när i grafen den drar igång.

Så har LR aldrig lyckats använda trådar tidigare. Jag tror aldrig det gått över 50-60 % vid export- och importarbete.

Jag lutar åt att det här kan skjuta upp en datoruppgradering för mig... ja på obestämd framtid.

Nästan i klass med Capture One vad gäller användning av kärnorna! ;)

Tveksamt om en uppdatering från 4700K till 8700K ger så mycket. Bättre du klockar din 4700K.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar