Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny 5d mkII drar ström

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik68

Aktiv medlem
Sålde min gamla 5dmkII och köpte en ny nu när det var bra pris på dom.
Men den drar ur batteriet när den står.
Undrar om det är kameran eller batteriet som gör det?
Någon annan som har haft liknande problem?

Kör du senaste Firmware?
Vad har du anslutet? Objektiv, minneskort, batterigrepp? Provat att starta om kameran genom att ta ut klockbatteriet? (Detta även raderar inställningar!)

Min 5D2 är en av de få kameror jag haft som inte verkar dra det minsta batteri i avslaget läge. Åtminstone inte de 3-4 månader jag låtit den ligga som längst.

Kör du senaste Firmware?
Vad har du anslutet? Objektiv, minneskort, batterigrepp? Provat att starta om kameran genom att ta ut klockbatteriet? (Detta även raderar inställningar!)

Batteri minneskort och glugg sitter på.
Ska kolla mer noga hur mycket den drar.
Varför ska man resetta? Finns det en inställning som drar ström när kameran är avstängd?
Hittade inte det lilla batteriet tyvärr.

Batteri minneskort och glugg sitter på.
Ska kolla mer noga hur mycket den drar.
Varför ska man resetta? Finns det en inställning som drar ström när kameran är avstängd?
Hittade inte det lilla batteriet tyvärr.

Resetta som en del i felsökning, kanske någon process i kameran har hängt sig?
Sidan 217 i den instruktionsboken visar hur man tar ut det.

Kör du ett MagicLantern firmware så kan det tömma batteriet rätt fort.

Behöver inte vara samma problem MEN om du har ett 24-70 från en annan känd tillverkare så har den defekt firmware och drar ut batteriet på kameran under 24 timmar även fast den är helt avstängd... på Canon 6D. Så som sagt, vilken glugg är det mer exakt som du har?

Behöver inte vara samma problem MEN om du har ett 24-70 från en annan känd tillverkare så har den defekt firmware och drar ut batteriet på kameran under 24 timmar även fast den är helt avstängd... på Canon 6D. Så som sagt, vilken glugg är det mer exakt som du har?

Det var nya Sigma 35mm f1.4 som satt på

Jobbade i helgen och det verkar som att antingen drar huset mera ström än det gamla eller så har batteriet sämre kapacitet.
250 exponeringar på typ tre timmar och då var det endast 65% kvar.
På förra kunde jag fota 1700 och det var ändå inte slut.
Ska prova med ett annat batteri nästa gång.

Jobbade i helgen och det verkar som att antingen drar huset mera ström än det gamla eller så har batteriet sämre kapacitet.
250 exponeringar på typ tre timmar och då var det endast 65% kvar.
På förra kunde jag fota 1700 och det var ändå inte slut.
Ska prova med ett annat batteri nästa gång.

Du har väl ett reservbatteri??? Sätt i det, nyladdat, och prova. Redan för många år sedan gjorde en kameratekniker konklusionen att när det gäller batteridrivna grejor börjar man med att kolla batteriet. Batteriet kan verka normalt men vid belastning så avslöjar det sig. Laddningsbara batterier behöver köras några cykler för att få full kapacitet. Men 250 bilder ska väl inte dra ur så pass. Om man ställer skärmen i läge off och bara kollar snabbt så kan man spara på batteriet. Den nya har kanske större skärm och om den då lyser mycket så kostar det.//K

Du har väl ett reservbatteri??? Sätt i det, nyladdat, och prova. Redan för många år sedan gjorde en kameratekniker konklusionen att när det gäller batteridrivna grejor börjar man med att kolla batteriet. Batteriet kan verka normalt men vid belastning så avslöjar det sig. Laddningsbara batterier behöver köras några cykler för att få full kapacitet. Men 250 bilder ska väl inte dra ur så pass. Om man ställer skärmen i läge off och bara kollar snabbt så kan man spara på batteriet. Den nya har kanske större skärm och om den då lyser mycket så kostar det.//K

Det är en likadan som innan och skärmen används sparsamt.
Ska testa med det gamla extrabatteriet vid nästa jobb.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar