Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny 5D II, konstiga färger

Produkter
(logga in för att koppla)

Illerfantasten

Aktiv medlem
Hej.

Någon som vet om detta är ett vanligt problem med 5D II?

Jag hämtade ut den idag och tog första testbilderna ikväll.

M-läget på och Auto vitbalans.

På en serie av fem bilder i köket med både lysrör och vanlig glödlampa, varierar det från kraftigt grönt stick i bilderna till rött stick.

Jag bytte vitbalans till lysrör och den gjorde likadant.


Vill tillägga att jag tidigare haft både 400D och 40 D och ingen av dem har gett liknande bilder. Inte heller min nuvarande 7D.

Lägger ogärna upp bilder då jag dels inte har någonstans där jag kan ladda upp dem, men främst för att motivet är mitt barn. Om någon är intresserad av att se kan jag tänka mig att maila en mindre version.

Inser att frågan kan bli svår att svara på.

Tack på förhand, Ulrika
 
Har själv upplevt samma sak med min 5D Mk II, det blir ett kraftigt grönstick i vissa bilder - andra inte, trots att de är fotade någon sekund efter den första. När problemet uppstått för mig har jag varit i en miljö med lysrör som enda belysning. Har tyvärr inte en aning om vad det beror på. Hoppas du får svar på frågan här i alla fall! :)
 
Hej.

Någon som vet om detta är ett vanligt problem med 5D II?
Inser att frågan kan bli svår att svara på.

Tack på förhand, Ulrika

Vilken exponeringstid använde du? Jag märker ibland att det kan vara svängningar när man använder korta exponeringstider. Jag tror att det har med att lysröret varierar i ljusstyrka i takt med frekvensen på strömmen.
 
1/1250 och f2,8 gav ett rejält grönstick.

Jag testade min 7D med samma inställningar och det finns ett visst färgstick i bilderna men inte på långa vägar lika kraftigt som på 5D. Jag har inte alls lagt märke till det tidigare, och tvivlar på att jag hade gjort det om det inte var för ikväll.

Dock känns ju förklaringen om att det skulle bero på lysrörets spänning, rimlig.
Om än något trist. Och begränsat.


Tack för svar :)
 
Om det är modulationen av lysrörsljuset som spökar bör man kunna fixa det med en egen uppmätt vitbalans. Men det är då viktigt att man ser till att allra minst få en hel cykel av fluktuationen i hela bilden, vilket är 1/100 sekund, men min erfarenhet är att man kan få en viss bandning om man tar med så kort tid, så mer rimligt är att ta åtminstone tre cykler, dvs 1/30 sekund, både för bilden man balanserar med och för bilderna man tar.

Och det omöjliggör ju att fotografera action, men det är någon man får ta. 1/100 sekund är den kortaste tid man kan använda utan att någonting i bilden varierar i styrka eller färg, och för längre tider gäller hela cykler av variationen som är dubbla elnätfrekvensen. Vid tider längre än tre hela cykler blir bandningen i regel omärklig, alltså längre än 30 ms.
 
Är det så med alla lysrör? Eller kanske bara med döendes/gamla lysrör.
Är på jobbet där vi har dagsljuslysrör. Satte kameran på manuellt läge och manuell vitbalans och fotograferade tiotals bilder med varierad exponeringstid från 1/50 till 1/500s och alla gav exakt samma resultat.... Dvs alla bilder var identiska.

/stefan
 
Är det så med alla lysrör? Eller kanske bara med döendes/gamla lysrör.
Är på jobbet där vi har dagsljuslysrör. Satte kameran på manuellt läge och manuell vitbalans och fotograferade tiotals bilder med varierad exponeringstid från 1/50 till 1/500s och alla gav exakt samma resultat.... Dvs alla bilder var identiska.

/stefan

Det beror inte på själva lysröret, utan på drivmetoden.

Det finns olika sorters drivsystem för lysrör. Den vanligaste förr, den äldsta, är att begränsa strömmen till röret med en magnetiskt drossel. Lysröret är en gasurladdningslampa, och gasen lyser bara när det går ström igenom. På insidan av röret är det täckt med fluorescerande "lyspulver", som avgör färgen på ljuset som kommer ut ur röret. Inuti är det bara kvicksilverånga, som ger huvudsakligen UV-strålning.

En gasurladdningslampa har en bestämd brinnspänning, som ofta ligger i intervallet 50-70 V. Då växelströmmen har högre spänning, måste överskottet tas upp någonstans, och det görs i den magnetiska drosseln, en spole med järnkärna. När strömmen sjunker till noll, växlar polariteten snabbt, och spolen driver ström andra vägen. Därför växlar det mycket snabbt i nollgenomgången, men under den tid som ström drivs genom röret varierar den kraftigt, typiskt omkring 30 %, vilket ger en modulation av samma storlek med elnätets dubbla frekvens.

När strömmen varierar, varierar ljuset, och också färgen från lysröret.

Om drivsystemet är elektroniskt, har det ofta en stor glättningskondensator, så att rören i praktiken drivs av likström, som hackas till högfrekvent växelström, typiskt mellan 25 kHZ och 50 kHz. Genom att det är väl glättad likström, kommer lysrörets ljus inte att moduleras, eller åtminstone inte till större djup än variationerna i likströmmens spänning. Man får alltså ljus som är konstant när röret drivs med ett väl glättat HF-don. Det ljuset varierar varken i intensitet eller färg, och med hygglig kvalité på lysrören fungerar det utmärkt för färgfoto, och man kan använda valfri slutartid.

Också större system som har drosseldrift, där de är kopplade på tre faser som överlappar varann, är i stort sett fria från modulation och därtill hörande problem, genom att rören "pumpar" i otakt. Det finns också enfasarmaturer och enfasinstallationer, där man har kompensationskondensatorer som gör att lysrören lyser i otakt och modulationen minskar.

Men det finns elektroniska drivsystem som med avseende på modulation är sämre än drossel, de som kallas "energisparlampor" och även lysrör som drivs med så kallade "eco" drivdon. De drivsystemen har inte god glättning, utan strömmen varierar där i stort sett direkt med växelströmmen, så att modulationsdjupet blir större. De drivsystemen är helt omöjliga för video, och de ger kraftig bandning om man fotograferar stillbild med för kort slutartid, bandning både i intensitet och färg.

Det finns också en allvarlig nackdel med de elektroniska drivsystemen som har god glättning. På ingångssidan drar de ström endast då växelströmmen har nått spänningen i kondensatorn som glättar variationen, vilket gör att elsystemet får hundra kraftiga stömpuffar i sekunden, med strömstyrka på många gånger den genomsnittliga strömstyrkan genom drivdonet. Det ger en väldigt ful form på förbrukningen, och med trefassystem får man också kraftiga nolledarströmmar, som kan hetta upp nolledaren.

Så om det går bra att fotografera på alla slutartider handlar det troligen om elektroniska drivdon, s.k. HF-drivdon, som är väl glättade.
 
En del fotbollsplaner kan vara rent hopplösa att fotografera på, när de är elbelysta, därför att installatören av belysningen har låtit olika sektioner av planen drivas av olika faser. Där är ljuset exempelvis blått på en tredjedel, grönt på en annan och rött på en tredje, samtidigt, om man använder en någorlunda kort slutartid.
 
Det finns ytterligare ett problem med modulerat ljus, och det är att AF-systemet störs. I värsta fall kan det störas ut helt, genom att intensiteten varierar under mätningen, som sker under mycket kort tid. Det gäller både faskännande och kontrastkännande system.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar