Annons

Ny 580EX II krånglar m ny 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Jag har helt nya grejer. När jag använder blixten så hoppar den oregelbundet mellan TTL och ETTL. När blixten är i läge TTL står det i kameramenyn för blixtstyrning att blixten inte är kompatibel med kameran.

Vad kan orsaken vara till detta? Är det någon som har varit med om något liknande med den här kamera/blixt-kombinationen? Jag har försökt att rengöra de redan helt rena kontakterna men utan resultat.

Tacksam för tips. Lämnar väl tillbaka den när jag kommer till Sverige från den här resan, men fram till dess vore det kul om detta funkade.

Det brukar bero på sviktande kontakt mellan kamera och blixt. Ibland är det inte smuts, utan något som är löst, antingen i kamerans eller blixtens del av blixtskon. I alla fall är detta ett typiskt tecken på att kommunikationen inte fungerar.
Som nödlösning kan du kanske använda den inbyggda styrningen av slavblixtar och använda din 580 EX II löst så länge du är borta?

Jag har den äldre modellen, 580EX, o jag har samma problem som Du.
På min blixt är det ett av stiften som inte fjädrar ut ibland. Alltså kontaktfel.
Kolla stiften.
/L

Ja, det ser definitivt ut som ett kontaktproblem.

Pröva att "rickla" in blixten i skon samtidigt som du drar åt blixten/fäller ut låsstiftet. Så att allt hittar rätt.

Jag vet inte om det har nåt med saken att göra men kolla att du har bra kräm i batterierna också ifall det är spänningskänsligt.

//Johan

Jag har den äldre modellen, 580EX, o jag har samma problem som Du.
På min blixt är det ett av stiften som inte fjädrar ut ibland. Alltså kontaktfel.
Kolla stiften.
/L

Det låter som om det är något i den stilen. Kan inte se att det är något stift som krånglar, men det är inte omöjligt. Trist att det händer på sprillans nya grejer!

ANNONS