Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny 40D eller beg 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dan P

Aktiv medlem
Ja nu sitter man här med ännu ett I-landsproblem. Ska uppgradera från min 400D och sitter i valet och kavalet om jag ska köpa en helt ny Canon 40D eller en bättre begagnad 5D. Det rör sig om ungefär samma pengar.

Jag vet frågan är dum, lite i stil med hur långt är ett snöre eller vill du ha ett äppel eller ett päron men ändå.

Vilken hade du valt och varför?

Tja, uppgradering beror väl till största del på att jag sålt/lovat bort kameran.

Annars är jag väldigt nöjd med 400D.

Ser att du äger en Sigma 18-50 2,8, om jag inte misstar mig så kan du inte använda den på 5D.

Annars är det väldigt svårt att svara, jag har båda och skulle ha svårt att välja. Det beror mycket på vad du fotar mest.

Ja, sigmat funkar inte på en 5D men förmodligen är det också sålt.

Jag fotograferar mest motorsport så jag lär ju få komplettera med ett 100-400 om jag köper en 5D 40D hade jag nog klarat mig med ett 70-200 2,8 med 1,4 extender

Skulle val saga generellt sa ar 40D battre an 5D for motorsport, snabbare, nagot tatad och har formodligen battre autofokus.

Och om valet star mellan 100 - 400 + 5D och 70 - 200 2.8 (IS?) + 1.4x + 40D sa tycker jag att 70 - 200 ar mycket trevligare an 100 - 400 ..

Ja, 40D är att föredra för sport. Snabbare allt och bättre AF i servoläge, den kamera jag tar med mig när det ska fotas snabbrörliga saker.

Just kombinationen telefoto och krav på hastighet låter som en 40D skulle passa alldeles utmärkt!

Att kunna använda ett mer ljusstarkt objektiv (2.8 vs 4.5-5.6) gör ju dessutom att 5Ds fördel i brusnivå blir mindre viktig.

Liknande fundering...

Jag går i funderingar att skaffa mig en bra digital systemkamera. Eftersom jag kört EOS i många år, men analogt, så har jag en del optik som jag trivs med och inte har lust att byta ut. Alltså blir det EOS.

De jag tittar på är 40D och 5D. 5D är ju fullformats-sensor vilket är tilltalande, men när man jämför tekniska specifikationer i övrigt så talar det mesta för att 40D är lika bra eller bättre. Trots detta så kostar 5D dubbelt så mycket, så min gissning är att tekniska specifikationer inte är allt.

10 Megapixel eller 12,5 Megapixel känns inte så jätteviktigt, det är väl snarare brusnivån som har betydelse vid förstoring. Generellt sett gäller väl att större sensor = mindre brus, men gäller det även när det skiljer en generation på sensorn?

Jag skulle verkligen uppskatta lite input från användare av dessa två modeller.

/Ludvig

Läs vad som skrivits ovan, 40D är om man behöver en rapp kamera och/eller värdesätter funktioner som live view. Behöver man inte det ger Canon 5D bättre bilder, mindre brus. 5D är trots sin ålder en helt enastående kamera. Räkna dock med att det kommer en ersättare inom snar framtid, så jag vet inte om jag skulle köpa en ny sådan nu (däremot är de väldig billiga begagnade).

Fotar man mycket tele ger 40D en fördel med 1.6 gångers bildvinkelförlängning, tvärtom om du gillar vidvinkel.

Jag har nog bestämt mig för en 450D nu när den presenterades. Den verkar vara riktigt bra om man kan leva med plastigheten.

Dan P skrev:
Jag har nog bestämt mig för en 450D nu när den presenterades.
Vad var det du saknade/inte gillade med din 400D som fick dig att ta beslutet att byta kamera? Tror du att 450D uppfyller dessa krav?

Personligen tyckte jag att valet var väldigt lätt -- det räckte med att hålla en 400D respektive 40D mot ögat några sekunder. Känslan, ergonomin och -- inte minst -- sökaren. Klasskillnad.

Tja, egentligen funkade 400D bra för mig, det var en påstridig köpare som fick mig att sälja och då köpte de hela min fotoutrustning inkl EF-S objektiven.

Då började jag fundera över en begagnad 5D men eftersom jag mest fotograferar med Tele så hade jag behövt lägga ganska mycket pengar på lägre objektiv typ 100-400. Med 1,6x så klarar jag med 70-200 2,8 med kanske en extender på 1,4.

Det som jag tycker är en bra förändring på 450d är spotmätning, 12,2mp samt LW.

men som sagt nu lutar det kraftigt mot 450D.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto