Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Ny 400d eller begagnad D80?
- Trådstartare Fredrik_N
- Start datum
hw-tph
Aktiv medlem
Det kan bara du bestämma.
Kolla Nikons respektive Canons utbud av objektiv och andra tillbehör. Vad tror du att du kommer att vilja ha inom den närmaste framtiden? Huset är bara en liten del av kostnaden!
Bildkvalitetsmässigt går det antagligen på ett ut - även om jag misstänker att Nikon-huset är trevligare på de flesta sätt.
Kolla Nikons respektive Canons utbud av objektiv och andra tillbehör. Vad tror du att du kommer att vilja ha inom den närmaste framtiden? Huset är bara en liten del av kostnaden!
Bildkvalitetsmässigt går det antagligen på ett ut - även om jag misstänker att Nikon-huset är trevligare på de flesta sätt.
ErlandH
Aktiv medlem
Varför inte en beg 30D?Fredrik_N skrev:
Vad ska jag välja? Priset är ungefär detsamma. 400d eller D80?
Gustav Lindh
Avslutat medlemskap
Har du någonsin fotat med en Canon 400D ? Jag lånade hem en Canon 400D några dagar och provfotade! D80 har jag endast klämt på i butik och fått en genomgång av säljaren av funktionerna.
Den är äckligt oskön att hålla i, i synnerhet vid en jämförelse med Nikon D80. 400an är väldigt liten och oskön, ergonomin är obefintlig om du inte har microhänder. Dessutom känns kameran väldigt plastig kontra D80. Kitobjektivet 18-55 är bara riktigt dåligt: Ljussvagt, plastigt och känns allmänt billigt.
För mig är valet LÄTT. D80 alla dagar i veckan.
Den är äckligt oskön att hålla i, i synnerhet vid en jämförelse med Nikon D80. 400an är väldigt liten och oskön, ergonomin är obefintlig om du inte har microhänder. Dessutom känns kameran väldigt plastig kontra D80. Kitobjektivet 18-55 är bara riktigt dåligt: Ljussvagt, plastigt och känns allmänt billigt.
perstromgren
Aktiv medlem
Gustav Lindh skrev:
Kitobjektivet 18-55 är bara riktigt dåligt: Ljussvagt, plastigt och känns allmänt billigt.
Nu måste jag flika in här, trots att jag håller på Nikon i detta fall, att Canons nya 18-55 (med IS) är avsevärt bättre än den gamla. Jag vet inte om det är den som brukar säljas med 400D.
Det här valet bör nog, som Gustav skriver, avgöras genom att känna på kamerorna.
Per.
Gustav Lindh
Avslutat medlemskap
Jag tyckte canon 18-55 kitobjektivet var för ljussvagt.
perstromgren
Aktiv medlem
Fredrik_N skrev:
Tack ska ni ha! jag har känt på båda kamerorna och Nikon känns mer rejäl.Samtidigt så är 400d smidigare. Men vad tror ni om bildkvalité? Är det helt enkelt så att objektivet avgör?
Ja, det är korrekt. Bildkvalitetsskillnaden mellan en D80 och en 400/450D är nog försumbar. D80 brukar levereras med en erkänt bra kitglugg (18-70) medan den gamla kitoptiken till Canon (18-55 utan IS) var en rätt usel anordning.
Per.