Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny 400d eller begagnad D80?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kan bara du bestämma.

Kolla Nikons respektive Canons utbud av objektiv och andra tillbehör. Vad tror du att du kommer att vilja ha inom den närmaste framtiden? Huset är bara en liten del av kostnaden!

Bildkvalitetsmässigt går det antagligen på ett ut - även om jag misstänker att Nikon-huset är trevligare på de flesta sätt.

Har fått för mig att Nikon D80 är något mer sofistikerad, men är osäker. Det är min första systemkamera.

Har du någonsin fotat med en Canon 400D ? Jag lånade hem en Canon 400D några dagar och provfotade! D80 har jag endast klämt på i butik och fått en genomgång av säljaren av funktionerna.

Den är äckligt oskön att hålla i, i synnerhet vid en jämförelse med Nikon D80. 400an är väldigt liten och oskön, ergonomin är obefintlig om du inte har microhänder. Dessutom känns kameran väldigt plastig kontra D80. Kitobjektivet 18-55 är bara riktigt dåligt: Ljussvagt, plastigt och känns allmänt billigt.

För mig är valet LÄTT. D80 alla dagar i veckan.

Gustav Lindh skrev:
Kitobjektivet 18-55 är bara riktigt dåligt: Ljussvagt, plastigt och känns allmänt billigt.

För mig är valet LÄTT. D80 alla dagar i veckan.

Nu måste jag flika in här, trots att jag håller på Nikon i detta fall, att Canons nya 18-55 (med IS) är avsevärt bättre än den gamla. Jag vet inte om det är den som brukar säljas med 400D.

Det här valet bör nog, som Gustav skriver, avgöras genom att känna på kamerorna.

Per.

Tack ska ni ha! jag har känt på båda kamerorna och Nikon känns mer rejäl.Samtidigt så är 400d smidigare. Men vad tror ni om bildkvalité? Är det helt enkelt så att objektivet avgör? Kameran ska användas i sportfiskesammanhang (båtar, kusten etc).

Fredrik_N skrev:
Tack ska ni ha! jag har känt på båda kamerorna och Nikon känns mer rejäl.Samtidigt så är 400d smidigare. Men vad tror ni om bildkvalité? Är det helt enkelt så att objektivet avgör?

Ja, det är korrekt. Bildkvalitetsskillnaden mellan en D80 och en 400/450D är nog försumbar. D80 brukar levereras med en erkänt bra kitglugg (18-70) medan den gamla kitoptiken till Canon (18-55 utan IS) var en rätt usel anordning.

Per.

Som D80ägare lägger jag naturligtvis ett kort på den.
Det säljs en del beggade D80-hus till bra pris efter lanseringen avD300. Ett sådant hus tillsammans med ett 50mm f/1,8 fast objektiv är en riktigt bra kombination och kostar inte skjortan.

Vad är faran med att köpa begagnat? Vad är det som slits på en kamera? Repor blir det naturligtvis till slut, men jag menar mer finmekaniskt inne i kamerahuset.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto