Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny 18-250 från Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Pentax är på gång med att släppa en ny konsumentoptik:
http://www.pentaximaging.com/produc...reqID--10270314/subsection--Digital_35mm_zoom

Objektivtubens design är inköpt från Tamron, men mekanik, elektronik och optik med SMC-antireflexbehandling är Pentax eget. Objektivet sätts samman i Pentax egen fabrik. Nu kommer givetvis Pentax att påstå att dessa skillnader gör att Pentax-version blir så mycket bättre... vi får vänta och se tills det är lanserat och hunnit med att testats.

En nackdel med detta objektiv, som finns hos Tamron, det är att det är bara 250mm när det är fokuserat på oändlighet. När du ändrar fokusavståndet så kortas brännvidden. Jämför mot Pentax/Samsung DA 50-200 som är 200 över hela distansskalan. På kortare avstånd så ger 18-250 mindre förstoring på 250 än Pentax/Samsung 50-200 gör på 200. Detta är en effekt av den optiska konstruktionen som är gjort för att 18-250:an ska vara så kompakt som möjligt, om det hade varit ett "riktigt" 18-250 så hade det varit ett större objektiv.

Hälsar
R
 
En fördel med Pentax framför Tamron, är att Pentax har QuickShift-fokus. Alltså att man kan ändra fokus på objektivet direkt utan att behöva koppla om kameran eller objektivet till manuellt fokus.
Rätt smidigt faktiskt.

Priset lär hamna i nivå med Tamrons variant, eller strax över.

Hälsar
R
 
Något gott med sig

Kollade lite och det verkar som om Pentax USA släppte info för tidigt.

Jag var in på Pentax Japan oxå men ingenting...
...men jag hittade detta om farliga uppladdningsbara Litium batterier som säljs på auktioner:
http://www.cipa.jp/battery/page01_e.html
 

Bilagor

  • falska batterier olympus liten.jpg
    falska batterier olympus liten.jpg
    25.4 KB · Visningar: 683
Pentax USA säger under 500 USD för objektivet. Tamron ligger också där, "street price" ligger på runt 450 USD vilket indikerar ett listpris på runt 500. Svensk prissättning har jag inte sett än.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
......... Objektivtubens design är inköpt från Tamron, men mekanik, elektronik och optik med SMC-antireflexbehandling är Pentax eget. Objektivet sätts samman i Pentax egen fabrik................
Hälsar
R
Men varför är filtergängan på 62mm?
Det är inte Pentax-standard, tills nu i alla fall, nu finns: 49mm, 52, 58, 67, 77mm och större.
Synd om Pentax börjar mikla med fler standarder, som att ta över Tamrons.
 
Re: Re: Ny 18-250 från Pentax

Bofoto2 skrev:
Men varför är filtergängan på 62mm?
Det är inte Pentax-standard, tills nu i alla fall, nu finns: 49mm, 52, 58, 67, 77mm och större.
Synd om Pentax börjar mikla med fler standarder, som att ta över Tamrons.

Såvitt jag förstått så ska väl tamrons 18-250 vara typ marknadens bästa superzoom optiskt och då är det väl grymt att pentax väljer att kopiera just det objektivet. De har ju inte direkt nån jättestor erfarenhet av att designa superzoomar själva...
 
Motljusskyddet följer ju med, då spelar ju filtergängan inte så stor roll... ;)

Annars finns det väl step-up ringar...
 
Nemesis skrev:
Motljusskyddet följer ju med, då spelar ju filtergängan inte så stor roll... ;)

Annars finns det väl step-up ringar...
Standarder uppkom för en del år sen när det blev opraktiskt för tex en bilverkstad att hantera gängor som en bysmed eller en montör på bilfabrik hade komstruerat själv.
Nu kanske man inte använder filter på en superzoom så ofta, utan på fasta brännvidder och zoomar med mindre omfång. För mig räcker det med att ha filter och några step-ringar till:49mm, 52, 58, 67 och 77mm. Jag kommer antagligen aldrig att köpa en superzoom, men 62mms gänga är ytterligare ett argument emot.
Det tillverkas oxå filter med gängor på tex 55mm, 60 och 72mm, om Pentax börjar med dom oxå så.....
 
Min erfarenhet är att många säger att standarder är bra, så länge dom får ha sin egen...

Kör inte filter på några av mina DA gluggar
Har haft UV / Skylight på mina gamla analoga
 
Re: Re: Ny 18-250 från Pentax

Bofoto2 skrev:
Men varför är filtergängan på 62mm?

Jag antar att det var för dyrt att ändra den optiska konstruktionen så mycket att det blev en annan filtergänga, eftersom det troligen hade krävts en annan objektivtub - och den är ju köpt från Tamron.
Då hade man lika gärna kunnat designa allt själv från början.

Hälsar
R
 
Men 62 mm ÄR en standardstorlek på filtergängor. Det hade varit skillnad om de kommit med en 61 eller 64mm gänga. Eller ännu värre, en 2,5" gänga. DET hade varit excentriskt.
 
Från nyhetsbrevet

Pentax själva skriver så här i sitt nyhetsbrev som kom idag:

**************************

Vi har glädjen att kunna presentera en ny, mycket användbar zoom som kommer att finnas för leverans i slutet av november. Det är smc PENTAX DA 18-250 mm F3.5-6.3ED AL (IF).
14x zoomomfång borde räcka för de flesta fotografer eftersom den täcker från en bra vidvinkel till riktigt nära och kan vara till stor hjälp både för amatören och semiproffset.
Omräknat räcker omfånget från 27,5mm till 383 mm.
ED står för ”extra-low dispersion”, AL för asfäriska linselement och IF för innerfokusering. Detta borgar för en optik med höga tekniska prestanda för en krävande fotograf. Närgränsen är fina 45cm över hela zoomomfånget.
Ca-priset är 5200 kr.

**************************
 
Re: Från nyhetsbrevet

andematt skrev:
Pentax själva skriver så här i sitt nyhetsbrev som kom idag:

**************************

Vi har glädjen att kunna presentera en ny, mycket användbar zoom som kommer att finnas för leverans i slutet av november. Det är smc PENTAX DA 18-250 mm F3.5-6.3ED AL (IF).
14x zoomomfång borde räcka för de flesta fotografer eftersom den täcker från en bra vidvinkel till riktigt nära och kan vara till stor hjälp både för amatören och semiproffset.
Omräknat räcker omfånget från 27,5mm till 383 mm.
ED står för ”extra-low dispersion”, AL för asfäriska linselement och IF för innerfokusering. Detta borgar för en optik med höga tekniska prestanda för en krävande fotograf. Närgränsen är fina 45cm över hela zoomomfånget.
Ca-priset är 5200 kr.

**************************

45cm är ju jättegrymt macro vid 250mm (även om det kanske bara är 200mm vid närgränsen eller hur det nu ligger till)
 
18-250:n har lägre förstoring på 250 än 55-200:an har på 200 fokuserat på kort avstånd. Detta enligt flera trådar på dpreview som diskuterar just detta att 55-200:an ger högre förstoring, att man kommer närmare, än 18-250:n när man fokuserar på kortare avstånd än oändligt.

Då återstår frågan hur skakreduceringssystemet reagerar eftersom det bygger på information om brännvidd. Om systemet får information om 250, fast det egentligen är typ 180 på kort avstånd, ja då fungerar inte systemet optimalt. Jag hoppas att den 18-250 som Pentax nu kommer att sälja, har detta problem åtgärdat.

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.