Annons

Nu har det hänt! Internationell Garanti..Right!

Produkter
(logga in för att koppla)

tsaren

Medlem
Hej!
Det jag fruktade när jag köpte mitt Canon EF 50mm 1.4 USM från B&H Photo var förstås att det skulle gå sönder. Varnad har man ju blivit för att shoppa i USA men nu står man där. Objektivet var helt underbart de två månader det fungerade men igår när jag använde det för undervattenfoto slutade plötsligt fokuseringen att fungera. Varken manuell eller auto fungerar.

Canon International Warranty står det snyggt och prydligt på garantisedeln med Body No. osv. Läser man det finstilta så verkar det som international betyder att Canada är det enda land som är inkluderat. Betyder detta att man är körd? Måste jag skicka objektivet till någon i USA som lämnar in det?

Är det någon som råkat ut för detta? Det känns som om objektivet glappar längst fram.

Detta är verkligen något man får tänka på när man köper till de något billigare priserna.

Vore väldigt tacksam för råd om hur man ska gå till väga.

Mvh
Tommy
 
Kontakta B&H, dom skall väl ta hand om detta.

Du måste nopg stå för frakt, minst till dom men kanske även åt andra hållet.
 
Håller med Niclas, ring till Canon i Sverige och hör vad de säger. Är de schyssta tar de det på goodwill annars får du betala.

Jag jobbar i fotoaffär och har pratat med Canon om garanti och över hela världen säljs canonprodukter med vad de kallar kontinentalgaranti. Det innebär att din garanti är internationell men att den sannolikt som du säger bara gäller i Canada. Köper du i Sverige har du Europagarant och så vidare.

Om Canon Sverige inte vill ta i det rekomenderar jag att du går direkt till en verkstad som har hand om Canonprodukter med en tårta/bulle och böjer ned huvudet, skrapar lite med foten i marken och säger: - "Asså jag vet att jag köpt i USA och att det inte är garanti men kan ni inte titta på det ändå?"

Jag har sett duktiga repartörer fixa autofokusproblem med en handrörelse på 15 sek.

Se till att det är en god bulle.

Lycka till!

/Jon
 
Har du köpt ett USA-branded objektiv (vilket du uppenbarligen har gjort, eftersom du har en garantisedel) så gäller denna för reperation i Sverige. Den röd/vita garantisedlen tillsammans med kvittot är tillräckligt för garantireperation i Sverige.


[IRONI]
Objektivet var helt underbart de två månader det fungerade men igår när jag använde det för undervattenfoto slutade plötsligt fokuseringen att fungera.

Ja, det är inte avsett för undervattensfoto, det är inte vattentätt och läcker således in vatten.... :p [/IRONI]
 
tsaren skrev:
Objektivet var helt underbart de två månader det fungerade men igår när jag använde det för undervattenfoto slutade plötsligt fokuseringen att fungera. Varken manuell eller auto fungerar.

Ett tips är att när canon frågar varför i hvete det ligger saltlagringar inne i optiken så säger du........ det måste ha varit där från början ;)
 
Tack för alla goda tips. Jag var lite snabb och aningen ivrig igår när jag skrev detta, men självklart hade jag ett UAX uv-hus.

Jesper, jag har den rödvita garanti-slippen så jag testar att kontakta Canon idag.

Återkommer i fallet.
 
Det är bara och skicka in till Canon Sverige. De tar emot utan att ställa några frågor. Det bemötandet har iaf jag fått. Och jag hoppas att du får det också.

Lycka till!
Mvh /Peter
 
peter_wahlström skrev:
Det är bara och skicka in till Canon Sverige. De tar emot utan att ställa några frågor. Det bemötandet har iaf jag fått. Och jag hoppas att du får det också.

Lycka till!
Mvh /Peter

Var i Sverige har Canon sina serviceställen för foto? Jag vet att det finns i Stockholm, men finns det kanske nåt som är närmare Linköping? (Jag får inte fokus på rätt ställe med min 350D och Sigma 18-50/2.8...)

Tack på förhand!
 
Sigma och Linköping

Magnus du har tur. Zieger teknik på Tornby området är den ända Sigma verkstaden i Sverige.
Det kan säkert hjälpa dig.


Mvh Stefan
 
peter_wahlström skrev:
Det är bara och skicka in till Canon Sverige. De tar emot utan att ställa några frågor. Det bemötandet har iaf jag fått. Och jag hoppas att du får det också.

Lycka till!
Mvh /Peter

Jag skulle också tro att det är så. Jag ringde nämligen Canon Sverige idag då en god vän kommer ha med sig ett objektiv från Japan och jag var lite fundersam över de olika typerna av garanti (world-wide, global, international) etc. Enligt den jag talade med så har Canon automatiskt world-wide garanti på objektiv, så länge man kan visa kvitto, dvs man behöver inte ens en warranty-lapp. I USA var det förvisso annorlunda där vissa handlare av skyddstullstekniska skäl har andra regler.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.