Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu höjs priset på tomma CDR & DVD-skivor

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikael Westerberg 10D

Avslutat medlemskap
Riksdagen godkände ny form av avgift på inspelningsbara cd och dvd i dag.

Börjar gälla fr o m 1 juli.

Avgift på cd-skivor
Beslutet innebär också att en ny form av avgift införs på inspelningsbara cd och dvd för att kompensera upphovsrättshavarna för den lagliga kopieringen. Avgiften ska vara 0,4 öre per megabyte för skivor som kan kopieras över igen och 0,25 för andra. För en dvd på fem gigabyte innebär det en avgift på 20 kronor fast skivan i dag går att köpa för tio.
 
"för att kompensera upphovsrättshavarna"

Får jag ersättning om jag kopierar mina foton som jag har upphovsrätt till?

Nähä, tänkte väl det....
 
Skatten är till för att ge artisterna ersättning
för den lagliga kopieringen för eget bruk(släkt vänner), som skivbolagen förhindrar med sina kopieringsskydd.

Att under dess omständigheter betala en skatt för att ta backup på sina bilder är rent absurt.
 
Laste detta just pa aftonbladet. Ibland blir man riktigt sur. Man kanske skulle kopa pa sej ett lager innan man lamnar england?
 
Ingen ko på isen när det gäller CD/DVD.
Det finns ingen anledning till att köpa sina backupmedier i sverige och betala svensk moms och kopieringsavgift.

http://www.wesellcd.com
På ett 100 pack blir det 2000kr i avgift enligt förslaget som nu gått igenom. De täcker lätt fraktkostnaderna och kommer att locka väldigt många att beställa alltmer från utlandet.
Jag är inte så osäker på att det är en dålig avgift med tanke på hur många som kommer att profilera sig mt svenskar och då inte bara med CD-media utan även annan elektronik såsom hårddiskar, minnen, fotoutrustning, tvapparater och annan hemelektronik.

Det kan till och med löna sig att beställa skivor från USA även om man åker på tull och moms vid införseln.

Det är ju bara att konstatera att vinstnivån på "ful DVD" kommer att ligga på samma nivå som "fulcigaretter".
Dom polska långtradarna kanske slutar sälja cigaretter och sprit och börjar kränga skivor istället.
Undrar om riksdagen har glömt bort hur lätt det var att skapa en organiserad brottslighet genom att höja cigarettskatten?
 
Det kanske är ett maskerat försök att få sprit och cigarettsmugglare att gå över till brännbara cd & DVD skivor (tacka fan för att folk funderar på att sätta in pelletsbrännare istället)
 
Det är bra med såna här skatter tycker jag! Snart får det tamefan vara dags för att vi beskattar Nokia mobiltelefoner med för att folk köper dem och inte Ericsson!
 
Köpte nyligen cirka 700-800 DVD av varierande sort hos Digital promotion i UK. Grymt bra service och bra priser!
Rekommenderas!
 
Ni som skickat efter från wesellcd, är det ett schysst företag?

Vågar gissa att detta blir nästa storsäljare på bordershop i Puttgarden. Trist för svenska elektronikhandlare.
 
Motsvarande avgift/skatt finns i Danmark, men där undantas t ex yrkesfotografer. Någon som vet om det finns undantag i Sverige.
 
Jag har läst på Aftonbladet nu och kan fortfarande inte fatta det. Kul kommentar från Stafidilis att avgiften ska kunna sänkas om den är oskäligt hög.

Men varför inga avgifter på kassettband, hårddiskar samt USB-minnen mm. De kan verkligen inget om IT.
 
ursose skrev:
Jag har läst på Aftonbladet nu och kan fortfarande inte fatta det. Kul kommentar från Stafidilis att avgiften ska kunna sänkas om den är oskäligt hög.

Men varför inga avgifter på kassettband, hårddiskar samt USB-minnen mm. De kan verkligen inget om IT.
På kassettband finns avgiften sedan länge.
 
Hörde ryktesvägen för ett tag sen att alla företag ska kunna slippa denna extra avgift, hur vet jag ännu inte.

Men sen borde väl alla fotografer kunna söka ersättning från den summa pengar som hamnar där? Det handlar ju trots allt om upphovsrättskyddat material, inte bara musik och filmer om jag förstått det rätt.

Sen borde väl allt material som kan sprida upphovsrättskyddat material beskattas, och det hårt, som tex blanka papper.. det måste väl vara en större spridare av materialet än vad cd skivor är? Skolor kopierar kopiösa mängder texter från böcker och tidningar. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.