Annons

Nu hände det för första gången... D100'an hängde sig en stund.

Produkter
(logga in för att koppla)

Estethia

Aktiv medlem
idag under jobb *svälj* så hängde sig min älskade gullunge.
det är nåt jag aldrig råkat ut för förut och jag fick rejält högt blodtryck medans jag försökte att se världsvan ut (hände självklart under just den bröllopsfotograferingen som jag inte tog med mig en extrakamera på, argh).
provade massa saker men inget funkade.... tills jag tog av objektivet och satte på det igen.
*puh*
jag brukar aldrig stänga av kameran när jag byter glugg. det kanske är dumt?
men å andra sidan har det gått bra i snart två år, varför skulle det ha nån betydelse nu?
ska jag förvänta mig att kameran börjar se början på slutet nu?
(jag har slitit på den mycket hårt, nästan 30 000 bilder är tagna)

nu måste jag nog trots allt springa och köpa en D70....
jag som ville vänta tills det kom nåt bättre. :eek:/

Du har inte funderat på en 10D ??? ;p

Det som kan hända är ju i så fall slutaren... Men det är ju "bara" en kostnad på typ 3000:-..

Kanske är det dags att se över kontakterna mellan hus och objektiv ? Lite t-röd och tops ?

Hos Canon kostar ett slutarbyte 2500 till 3000 kronor. Det kostar säker ungefär samma för Nikon. Omdet är slutaren som är felet tycker jag defenitivt att du ska byta.

Sen kan du nog köpa en efterträdare till D100 i höst och ha lvar den gamla som back-up.

Estethia skrev:

Jag ligger på ett snitt på 1000 bilder per dag just nu... :) Idag 800, igår 1200 i förrgår 800 osv...

Min ska klara 200 000 exponeringar. Känns som det kan gå snabbt ändå..

Förslaget om att rengöra kontakterna mellan hus och objektiv verkar vettigt.

För övrigt har jag för mig att instruktionsboken säger att man skall stänga av kameran när man byter glugg. Och med tanke på hur snabbt kameran startar (jämfört med Canon, ha!) så finns det ju ingen anledning att låta bli!

/Micha

Det var inte med Sigma 70-200? Det har ett chipfel i äldre versioner, det låste bla min D100.

Manualen, sidan 20: "Slå av kameran innan du monterar eller tar bort objektivet."

Kanske rekomenderar dom det p.g.a. risk för hängningar. Det är ju lite digital kommunikation som sker mellan obejtivets cpu och huset. Har man kameran på så kanske det kan uppstå spikar eller att man jordar ett stift tillfälligt vid objektivbyte.

Estethia skrev:

30000 kan inte räknas som mer än knappt inkörd väl? har tagit nära 20000 med min A1 sen i september o det är nu säsongen börjar...

Digitalkameror e väl som datorer i mångt o mycket. En omstart då o då så rullar de på. Min A1 lyser "err" ibland o då är det bara att göra en omstart. Har hänt kanske 5 ggr på 20000 bilder, måste vara helt normalt för en dator utan Mac OS X...

hepp.
en rengöring tycks nog vara lämpligt.
ska stänga av kameran i fortsättningen, fast jag byter gluggar som mest när jag har som mest bråttom. :eek:/

jag har ingen sigma till den här kameran.

en canon är helt uteslutet. jag kör ibland med 1Ds och kräks på dess knapp- och rattplaceringar. jag är inkörd på nikon sen 1985 och trivs.

siffran jag skrev var fel, nästan 40 000 ska det vara.
med tanke på att jag enkom fritidskört den det dryga första året så är det rätt mycket.

en omstart funkade inte i det här fallet då den inte ville stänga av sig. det var det som gjorde mig nervig. ;o)

fasiken, jag kanske skulle ta ledigt ett par dagar och fullkomligt lusläsa manualen. har fortfarande inte haft tid att läsa den. varken den eller manualen till blixten. :eek:/

tack för alla åsikter, tips och hjälp! :eek:D
*kramar om*

Det är såna omstarter som händer... 220 Volts reset, dvs gör kameran strömlös o aktivera den igen. Funkar den inte då är det läge att börja svettas lite lagom... En gång på 40000 bilder tyder på att din Nikon är oerhört driftsäker tycker jag...

Jeppe skrev:
Men KG... Aettan har väl ingen slutare ??

Men likväl kan hon sluta fungera ibland... var det inte hängning vi diskuterade? Är kameran död så e den död... o nån slags slutare har jag väl även om den inte slamrar o lever om som en mekanisk med spegel o pryttlar ;-)

Jojo.. men du reagerade på antalet exponeringar och jämförde detta med dina exponeringar. Vi gled ju in på slutarens funktion i inläggen ovan.. Därför ansåg jag att ditt inlägg syftade på dessa påstående. Nej, jag har för mig att inte kompakter har någon slutare, det är en av anledningarna till att de kan visa bilden i displayen.

Därför kan man inte jämföra en DSLR med en Aetta, i fallet om trasig slutare.. Men som sagt.. en tops med t-röd är nog inget dumt tips..

Sen KAN det vara bra att ha med sig en back-up om man som i Christels fall dragit iväg 40.000 bilder, eftersom slutaren kan sluta fungera, då den förmodligen (har inte koll på nikon) har passerat MTBF..

Som jag fattade det blev kameran helt död... okommunicerbar, precis som vilket grinigt fruns som helst... o då hjälper bara dyra presenter eller en omstart. Aette nöjer sej med en rejäl omstart...

Menar du att en riktig digitalkamera, förutom alla andra fördelar, dessutom kan antas hålla precis hur länge som helst? Det e ju otroliga manicker...

När du säger det så har ingen av mina tidigare digitalkameror slutat fungera, jag har koll på åtminstone hälften av dem...

Backup på viktiga uppdrag e förstås alltid nödvändigt. När jag fotade studentbal hade jag t o m en analog kamera i bilen... kanske fanns det t o m film i nån låda...

vill påpeka att jag brukar ha backupkamera, antingen en lånad D100 eller så har jag en assistent med som har egen DSLR.
men ingenting av detta på just det här bröllopet av olika anledningar.
det tillhör dock ovanligheterna.

men men.. murphys lag, ni vet... ;o)

jag ska se till att aldrig mera plåta nånting utan en backupkamera i väskan.

hursomhelst så gick allt bra, och som sagt... en enda gång på 40 000 exponeringar.... det är ändå rätt driftsäkert.

*klappar lilla Nikki*

"Köp den för att imponera.
Det är okey, det är en Nikon"

"Köp den på känsla.
Det är okey, det är en Nikon"

Låter väldigt mycket som oxid i kontakterna, rengör med sprit eller nått annat skoj.

En stor anledning att stänga av kameran innan du byter glugg är ju att CCD´n suger åt sig damm när den är på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar