Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu åker Mac-h*lv*t*t ut snart!!

Produkter
(logga in för att koppla)

golodhir

Aktiv medlem
Jag ska snart åka på semester och har fått låna en Bärbar Mac med OS 9.2 för att kunna lagra mina bilder. Kameran är en Minolta Dimage A1.
Mitt problem är att när jag ansluter kameran dyker den upp på skrivbordet och jag kan gå in i den och se bilderna men jag kan inte på något sätt föra över dem till datorn! Om jag markerar dem och drar över dem skapas bara nån slags genvägar till bilderna, de förs inte över. Jag har även försökt med att kopiera och klistra in men klistra-in-valet är inte aktivt utan grått.

Snälla hjälp mig innan jag blir galen! Jag vill inte ha semester på Gotland i tre veckor utan att kunna ta fler än 100 bilder!

Jag kan tillägga att jag inte suttit vid en Mac sen början på 90-talet så jag är att betrakta som nybörjare.

Kopiera/klistra in på hela filer finns inte i OS9 (dock i OSX).

Lustigt att det blev "nån slags alias". Macens default när man drar en fil är att kopiera, till skillnad från i MSW där det just gärna blir alias. Men standardgreppet när man vill göra nåt lite annorlunda på Macen är att testa med alt-klick. (Öppna ett fönster samtidigt so man stänger det överliggande till exempel.)

Jag gillar OS9, det är det smidigaste och mest lättskötta OS jag vet, men just foto har jag helt flyttat till OSX, för Bildinsamling är så bra. Elegant och vettigt. Enda buggen jag hittat är att den visar fel bilder om man samlar in från två kameror på en gång.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto