Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu är skärmen kalibrerad. Vad händer sedan?

Produkter
(logga in för att koppla)

danielsuran

Medlem
Hej!
Personligen tycker jag att det här med att kalibrera skärmar och fixa oxh trixa med färgrymder är knepigt. Jag har nu kalibrerat min skärm med en Spyder2Express och programmet har själv lagt in icc-profilen för skärmen under "Enheter" och "Bildskärm". Till min fasa upptäcker jag att det finns en rad optioner till under "avancerat"!! Och nu har jag förhoppning om att någon bättre vetande här på Fotosidan kan förklara för mig hur det skall ställas in där...

Nuvarande inst:
Enhetsprofil: (Systemstandard) sRGB

Profil för visningsförhållande: (Syst.standard) WCS-profil för sRGB

Mappa ICC-konvertering till WCS-gamut: (Systemstandard rakt igenom...)

Vilka inställningar är att föredra??

Jobbar med AdobeRGB i PS. Finns det några inställningar där jag också skall ändra eller har Spydern fixat det som skall göras där också?

Tacksam för svar som lindrar min förvirring :)

Mvh Danne
 
Hej... :)

Trist att se att ingen har svarat, det finns säkert folk här som är mycket duktigare på Vista än vad jag är... (Jag är XP/Unix-människa...)

Vad har du för skärm? Det är inte säkert att sRGB är helt rätt som "target" för dig i kalibreringen - men det förenklar ju resten av din datoranvändning... Stora delar av datorvärlden utanför fotobehandling förutsätter sRGB och kan inget annat.

Standardinställningarna ska fungera som de är i Vista efter vad jag hört. WCS fungerar på ett ganska avancerat sätt beroende på vilka profiler det är som det behöver översättas mellan, så långt jag har läst på om Vista så tycker jag systemet verkar sunt. I PS ska du inte heller behöva göra något - PS tar hänsyn till och arbetar efter att profilen som systemet anger som "visningsprofil" stämmer. Det finns både för- och nackdelar med att arbeta i aRGB i PS när visningsprofilen är satt till sRGB...
 
Tack Joakim för att du tog dig tid att svara!

Jag tror att jag kör på så här ett tag, dels pga det svar du gett mig men också för att se hur det funkar rent praktiskt, typ hur verklighetstrogna färgerna är när jag väl får hem bilderna i tryck samt att de överensstämmer någotsånär när jag konverterar dem till sRGB och publicerar dem på nätet (vilket jag har haft stora problem med tidigare...)

Lev väl och god fortsättning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.