Annons

Nu är det färdigbetalat här.

Produkter
(logga in för att koppla)

Muni

Aktiv medlem
Nu gick mitt bronsmedlemskap ut. I ett år har jag haft detta och det har inte givit mig mycket.
Då jag är mån om att hjälpa nybörjare har bevakningsmailen varit till stor nytta, men den tjänsten finns i de flesta forum och då helt kostnadsfritt.
Forumdelen har eskalerat till en salig röra av återkommande frågor. Mycket beroende på digitalkameraexplotionen, då alla har råd att köpa sig en egen digital. Om jag ånyo skall bli en betalande medlem krävs det att moderatorerna tar ett krafttag med forumdelen, skriver en FAQ och modererar återkommande frågor.
Jag tycker ärligt talat att ledning och moderatorer på FS är för slappa för att motivera att jag skall öppna min börs för FS. Dessutom blir man inte av med reklamen som betalande medlem.

//Martin

Därför jag aldrig sett anledning till att vara betalande medlem tyvärr. Jag har ett eget galleri för kunder som vill titta på mina bilder alt. köpa. Här finns inte tillräckligt för att få mig att betala.

Framförallt, varför inte ha en forumsdel för de som betalar? På det sättet så slipper man de tusentals obetalande som tror sig vara fotografer bara för de har en kompaktdigital, som ställer samma frågor om och om igen.

På foretagande.se så rekommenderas det att inte starta företag som driver betalsiter när det rör communities, dels för att ingen vill betala och fler och fler vill inte betala.

Om fotosidan ska fortsätta med betalalternativ så krävs nog något "mer" än nu.

T.ex. så finns det inte mycket skillnad mellan brons och silver/guld. Man får det mesta med bronset. När det gäller rabatter på fotosidans butik så är det ju inte mycket produkter att välja mellan. Då går jag hellre till Cyberphoto, de skickar med en milkyway kaka varje gång jag köpt prylar :D

Jag lägger gärna en hundring för att få ha kvar ett community som det här.
Det är inte ens en tia i månaden!
Fotosidan har väl kostnader som alla andra och nån stans måste intäkterna komma ifrån.

Zewrak skrev:
Kan hålla med om att forumen behöver fler/mer aktiva moderatorer.

Den frågan har oxå diskuterats förr, utan att lägga mig i för mycket kan jag bara konstatera att antalet rapporterade inlägg är max ett om dagen i snitt.

-Thomas

talthoff skrev:
Den frågan har oxå diskuterats förr, utan att lägga mig i för mycket kan jag bara konstatera att antalet rapporterade inlägg är max ett om dagen i snitt.

-Thomas

Det må vara möjligt. Men tycker kanske att moderatorerna borde läsa forumen själva också? Till exempel "Hur slippa tulla?" som titel borde ju försvinna nästan omedelbart tex.

"Till exempel "Hur slippa tulla?" som titel borde ju försvinna nästan omedelbart tex."

Varför då?
Ska det införas censur menar du?

Sven-Erik Nordenhed skrev:
"Till exempel "Hur slippa tulla?" som titel borde ju försvinna nästan omedelbart tex."

Varför då?
Ska det införas censur menar du?

Ja det tycker jag, jag tycker inte att man behöver uppmuntra brottsliga handlingar. Och då ska man vara konsekvent och inte bara ta bort "Hur mördar jag min flickvän?"

Zewrak skrev:
Ja det tycker jag, jag tycker inte att man behöver uppmuntra brottsliga handlingar. Och då ska man vara konsekvent och inte bara ta bort "Hur mördar jag min flickvän?"

Haha , jag visst det exemplet skulle komma!:)
Min åsikt är att det inte mitt problem om tullen inte sköter sitt jobb , det är deras!

Ska vi förbjuda diskussion om hastigheter över 110km också?

Sven-Erik Nordenhed skrev:
Haha , jag visst det exemplet skulle komma!:)
Min åsikt är att det inte mitt problem om tullen inte sköter sitt jobb , det är deras!

Vad har det med saken att göra? Bara för att du inte tycker tullen sköter sitt jobb, betyder det väl inte att man ska publicera manualer i hur man ska klara sig undan det?

Ska vi förbjuda diskussion om hastigheter över 110km också?

Diskutera det kan man göra. Men jag är skeptisk till de trådar där det diskuteras hur man ska göra för att slippa vägtullar, klara fartkameror etc.

Är det inte bättre att starta en tråd i stil med "hur skall forumet modereras"?

Som Jesper säger så har medlemskapet inte så hemskt mycket med forumet att göra.

Skall man värdera sina pengar och medlemskapet så bör man väl ta och värdera de faktiska fördelarna med att vara betalande medlem.

Jag kan hålla med om att betalande medlemmar kanske skulle slippa reklam t.ex.

Jag tycker även att artiklarna är lite väl gamla och det vore kul med lite nytt. Nu kanske det inte finns så mycket så att man ständigt kan förnya men eftersom omvärlden förändras så borde även artiklarna följa med?!

T.ex. gillade jag Bo Ignell's serie om att sälja bilder men saknade del 3 (leverans). Idag jobbar medierna (kanske) annorlunda än för 3 år sedan och det kanske kan vara idé att göra en ny artikel?

Nu blev det en hel del i mitt svar men tanken var att försöka fokusera på annat än just forumet som så ofta blir hackkyckling när folk debatterar FS

Zewrak skrev:
Det må vara möjligt. Men tycker kanske att moderatorerna borde läsa forumen själva också? Till exempel "Hur slippa tulla?" som titel borde ju försvinna nästan omedelbart tex.

Jo, vi läser, men var drar man gränsen. Redan här ser du problematiken. Du tycker inte att det ska vara tillåtet, Sven-Erik ser inget problem. Hur ska vi då kunna dra gränsen? Drar vi den för hårt kommer censur-anhängarna (trots att detta inte är en demokrati) De trådar som inrapporteras åtgärdas om vi anser att de bryter mot reglerna. Men som Thomas säger så är det väldigt få inrapporteringar. Vi har diskuterat detta och tycker vi ändock har en bra linje när det gäller moderering och inte så stelt styrda som andra forum.

Angående artiklar så är detta under diskussion och vi får se vart det leder. Jag jobbar ungefär 150% heltid just nu med mitt vanliga jobb, fotografering och FS. Fråga min fru vad hon tycker om att jag ska sitta ännu mer framför datorn ;)

Jeppe skrev:
Jo, vi läser, men var drar man gränsen. Redan här ser du problematiken.
Fast att man inte tillåter trådar och inlägg som diskuterar hur man på bästa vis begår brott brukar väl ingå i netiquetten på de flesta någorlunda seriösa forum?

Tänk vad jag har svårt med detta tankesätt. Att förbjuda det ena eller det andra, eller att ha synpunkter på olika trådar bara för att just jag finner dem ointresanta eller moraliskt felaktiga.

Du måste inte läsa allt som skrivs. Det är helt tillåtet, även som betalande medlem, att skippa de trådar som känns ointressanta. Det skulle förmodligen bli trevligare om de som är ointresserade av en tråd eller ett ämne helt enkelt struntar i den. Massor av diskutioner har förstörts pga att viktigpetter som anser att frågan är ointressant eller moraliskt fel "lägger sig i" med sura kommentarer eller påpekanden.

Alla ämnen kan omöjligt intressera alla och låt oss nördar snöa in på knappens placering på Canikon EOSD3, motivets uppbyggnad eller vad det nu kan vara.

Vill du inte betala så är det oxå ok! Jag kan inte heller med gott samvete säga att jag får ut något ekonomiskt som betalande medlem. Men det är inte det som är tungan på vågen för mig. Fotosidan är för mig ett trevligt tidsfördriv som ger mig många glada stunder. Då och då finns det ett riktigt guldkorn som dyker upp. I form av kunskapsbank, vänner, ideer etc....Summan är att jag finner det väl investerade pengar att vara medlem på FS. Det kostar trots allt en slant att driva sidan......

Jag var brons medlem och tänkte att nu får mitt medlemskap gå ut.

Gick en vecka så ville jag läsa ngt och hade inte access till artikeln utan medlemskap. Där är mitt motiv till att vara medlem.

Vi lever i vad vi kallar IT tiden. Inom denna period så har vi slutat med att fysiskt uppsöka föreningar för att utöva våra intressen. (förutom idrott) Jag ser mitt medlemskap på Fotosidan helt och hållet så som att jag är med i en fotoklubb. Enda skillnaden är att den finns tillgänglig i mitt hem dygnet runt. Som nämnts tidigare så kostar bronsnivån ca 30 öre per dygn. Detta anser jag vara väldigt billigt för något jag kan pyssla med flera timmar om dagen om jag känner för det.

Att vara med i en förening kostar pengar och den som inte löser sitt årliga medlemskap blir utesluten. Detta är ett företag (antar jag) och som Jeppe säger så gäller då inte demokrati i besluts processerna. Men det är ju inte heller något jag räknar med. Rätt skönt att slippa allt som krävs för att hålla igång en vanlig förening är min åsikt.

Vad gäller forumtrådarna, så gör jag så, att de som inte har en rubrik som intresserar mig, de läser jag inte heller. Frågar någon ”-Kan man smuggla kokain i K10D om man lägger en påse i batterifacket?” så struntar jag i att svara.
Ganska enkelt :)

Patrik

Bilagor

• par.jpg
    par.jpg
    69.2 KB · Visningar: 702
Muni skrev:
Nu gick mitt bronsmedlemskap ut. I ett år har jag haft detta och det har inte givit mig mycket.
Då jag är mån om att hjälpa nybörjare har bevakningsmailen varit till stor nytta, men den tjänsten finns i de flesta forum och då helt kostnadsfritt.
Forumdelen har eskalerat till en salig röra av återkommande frågor. Mycket beroende på digitalkameraexplotionen, då alla har råd att köpa sig en egen digital. Om jag ånyo skall bli en betalande medlem krävs det att moderatorerna tar ett krafttag med forumdelen, skriver en FAQ och modererar återkommande frågor.
Jag tycker ärligt talat att ledning och moderatorer på FS är för slappa för att motivera att jag skall öppna min börs för FS. Dessutom blir man inte av med reklamen som betalande medlem.

//Martin
Nu känner jag plötsligt för att vara lite grinig...

Har du inte 100 kronor till allt nyttigt som bjuds här så har du inte. Annars kan du ju dra in på ett par tre chipspåsar om året så fixar det sig.

Det är intressant att man måste annonsera till hela världen att man inte vill vara med längre, det enklaste vore väl bara att dra helt stilla.

Hoppas du att någon tänker försöka övertyga dig att vara kvar för att du kommer att saknas, eller behöver du säga det högt för att övertyga dig själv att du gör rätt? Ett försök att få 15 minuters uppmärksamhet?

Hejdå. ;-)

Re: Re: Nu är det färdigbetalat här.

Anders Östberg skrev:
Nu känner jag plötsligt för att vara lite grinig...

Har du inte 100 kronor till allt nyttigt som bjuds här så har du inte. Annars kan du ju dra in på ett par tre chipspåsar om året så fixar det sig.

Det är intressant att man måste annonsera till hela världen att man inte vill vara med längre, det enklaste vore väl bara att dra helt stilla.

Hoppas du att någon tänker försöka övertyga dig att vara kvar för att du kommer att saknas, eller behöver du säga det högt för att övertyga dig själv att du gör rätt? Ett försök att få 15 minuters uppmärksamhet?

Hejdå. ;-)

Att bara smyga undan är som att vara soffliggare på valdagen. Jag vill skapa debatt och förhoppningsvis att någon lyssnar och FS därmed utvecklas.

Moderering är inte synonymt med censur. Jag både driver och modererar flera forum, både nationella och internationella. Ren censur kan komma ifråga om någon tex slänger upp en länk till en torrent som går till en piratkopierad programvara. Hets mot folkgrupp är ett annat exempel.
En moderatos huvudsakliga uppgift är att hänvisa till redan skrivna trådar eller till en FAQ (som det konstigt nog inte debatterats om) för att minimera trådupprepningar.
Jag tycker FS forumdel blir rörigare och rörigare för var månad. Mitt ställningstagande att numera vara vanlig medlem har inget med min chipskonsumtion att göra, som fö är lika med noll.

//Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar