Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Notis om kommentar-svar

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Hejsan!

När man är inne i exempelvis bildkritikpoolen eller en specifik pool och kommenterar så är det ju ofta så att man klickar på en bild man gillar och kommenterar den, därefter kanske man aldrig tittar på den fotografens bilder mer eller läser ytterligare kommentarer på samma bild.

Min idé hade då varit att om jag kommenterar en bild och någon sen svarar på den kommentaren att man får en notis via mail att någon kommenterar ens kommentar så att säga.
Likaså om någon är inne i mitt album och kommenterar en bild och jag sen svarar på den kommentaren, att personen ifråga får ett meddelande om detta.

På så viss främjar vi ju diskussioner i kommentarfälten och vi kommer nog lättare leta oss tillbaka till de bilder och fotografer vi kommenterat.

Som det är nu när jag kommenterar, skriver jag exempelvis en kommentar och sen en fråga om vilken skärpning fotografen använde. Sen några dagar senare har jag helt glömt bort detta och då hade ett mail varit perfekt
"Det har kommit ett svar på en kommentar du skrivit på följande bild. *länk*"

Mvh
Dennis

Håller med dig! Har tänkt samma tanke, men inte "vågat" skriva något om det då man ändå inte får någon vidare respons. :)

Dvs man vill att kommentarer skall kunna hänga ihop mer, så att systemet kan detektera "svar på en kommentar jag skrivit" - inte bara "ny kommentar från fotografen på en bild jag själv kommenterat"?

Eller räckder det senare?

Förstod inte riktigt skillnaden på dina olika påstående =) men jag menar nog mer att det ska hänga ihop mer som du säger.

Typ att när jag kommenterar en bild så ska personen direkt kunna kommentera min kommentar och följdaktligen får jag ett mail. Men då innebär det ju att man måste gå ifrån den platta struktur som kommentarerna är idag till nåt mer dynamiskt. Det kanske blir för avancerat och tungstyrt.

Kanske lättare med det du skriver om "ny kommentar från fotografen på en bild jag själv kommenterat".

Men det jag är ute efter också är om någon kommenterar min bild och han ställer en fråga om hur jag gjorde för att få jordgubbarna så röda exempelvis, så ska jag kunna svara honom och han får ett mail om detta.

Lite rörigt förklarat men jag hoppas du förstår idén bakom det hela, Christer!

-----------

EDIT:
Ta denna bilden som exempel.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=125576

"Där har Conny Magnusson publicerat en bild och flera har kommenterat. Däribland Peter Bergman som tyckte det var en bra bild men tyckte också att ramen behövde snyggas till. Därpå frågar Conny om hur Peter skulle vilja ha det istället."

Där har vi ett klassiskt exempel. Conny får aldrig nåt svar från Peter Bergman eftersom Peter troligtvis har glömt bort bilden och att han kommenterat den. Conny sitter kvar och funderar vad Peter egentligen ville göra med ramen. Enda sättet är då att maila eller skriva direkt till Peter och det gör man ju inte så ofta.

Senast ändrad:
När vi ändå är inne så skulle jag vilja ge ett förslag til ändring.
Man bör inte se kommentararn direkt under bilderna, utan det bör vara med som vid en poll. Man ser resultatet efter att man själv kommenterat eller aktivt klickat för att få kommentarer.

Det känns som om de 3st första kommentarerna är "Bra Bild" så blir resten också det. Det blir aldrig några konstruktiva kommentarer för dessa bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar