ANNONS
Annons

nostalgiker söker tröst

Produkter
(logga in för att koppla)

gbjerne

Aktiv medlem
Jag tar det från början..

I morse påbörjade jag en storstädning av kontoret, lådor, skåp mm skulle tömmas, dammas ur och nya saker skulle in.
I det andra skåpet hittade jag alla mina gamla svartvita kopier från en svunnen tid. Jag blev sittande i timtal med att bara njuta av härliga gråtoner, känslan av fiberpappret mot mina fingrar och lukten av hälsovådliga kemikalier. Det var nästan så att en eller annan tår brännde innanför ögonlocken.
När jag väl tagit mig tillbaka till nuet fann jag mig själv sitta och smeka en dammig Fm2a. Bara ljudet av slutaren gav mig gåshud..

Inte nog med detta, när jag väl putsat upp den åldrande mekaniken började jag arbeta mig igenom ett ganska bastant diabildsarkiv. Krispiga och färgglada bilder från olika händelser i mitt liv passerade revy samtidigt som jag fick en förnimmelse av nostalgisk sorg.

Jag fick ungefär samma nostalgiska tillbakablick när jag dammade av och smorde upp min gamla skrivmaskin, en Facit Privat, som jag köpte på en pantbank 1976 för trehundra kronor.

Mycket har jag skrivit på den - mest smörja - men det var ett kärt återseende. Jag skulle inte drömma om att börja använda den igen för att skriva på, men det är kul med gammal mekanik.

När jag städade förrådet i somras ramlade jag över en flyttlåda med gammal mörkrumsutrustning, och jag kunde inte förmå mig att slänga den. Jag undrar just vad arkeologerna kommer att tänka om hundra - eller tusen - år när de gräver fram resterna av min mörkrumsutrustning. Svarta bakelitburkar, filmklämmor av metall, med blytyngder, mätglas och termometrar.

Jag undrar just hur tidigare generationer har genomgått liknande språng i utvecklingen, och hur till exempel man då såg på utrustning för hästar, när traktorerna började brumma utanför stallet ...

Du Gustaf,när jag läste vad du skrivit så såg jag en gammal fotograf framför mig, vid ett gammalt dammigt skrivbord.
Du pratar om svunnen tid mm, gud vad fel man kan ha.
Jag såg att du är 27 år och började fota för 8 år sedan,undrar hur dom som började för 50 år sedan känner?

Mycket fina bilder du har!

Jag är glad att varken behöva tröst eller känna nostalgisk sorg. De som inte följer med i utvecklingens alla delar missar kanske att både nya svartvita filmer och nya svartvita fotopapper, även fiberditon, fortfarande tas fram. Bl.a aviceras nya filmer från Efke (32 och 400 ISO) i höst och 2007 liksom nya fotopapper. Även några nya (helt manuella) anaologa SLR-kameror har kommit under senaste året och den analoga mätsökarfotografin lever, kanske vitalare än någonsin? Så du behöver inte känna sorg eller bli tröstlös.

Fortfarande använder många film och kombinerar detta med den digitala efterbehandlingen. Den svartvita filmfotografin och mörkrumsfotografin har heller inte gått tillbaka lika mycket som konsumentsidan i färg. Konstnärer och avancerade amatörer kör fortfarande analogt i inte så liten utsträckning medan press, reklam, media och konsumentsidan helt blivit digitala.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar