Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Norsk tidning, bildstöld. Vad gäller där?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ramzon

Aktiv medlem
Då jag för ett tag sedan märkte att en stor norsk tidning använt en av mina bilder utan lov + struntat i att publicera namn osv (det gamla vanliga alltså) så mailade jag dom för att se om man kunde lösa det på ett smidigt sätt. Jag bifogar mitt mail samt deras svar.

Hej!

Detta är det andra mailet jag skickar och nu hoppas jag att jag får svar ifrån er.

Jag heter Sebastian och kommer från Sverige, så jag hoppas det går bra att jag skriver mitt mail på svenska.

Det är iaf såhär att jag såg att ni har publicerat en utav mina bilder i eran tidning "Vi Menn" utan att först ha kontaktat mig. Jag vet inte exakt vilket nummer det var då jag inte har tidningen framför mig men det var på sidan 18 i tidningen och det var ett bildreportage om "modellens namn". Det bör ha varit december någongång. Om jag minns rätt handlade det om "vi menn piken 09". Jag ser allvarligt på detta med bildstölder och vill först kontakta er och höra hur ni skulle vilja lösa problemet. Det är inte bara det att ni har stulit bilden, ni har också struntat i att att jag är upphovsman och således inte publicerat mitt namn som upphovsman till bilden.

Det är alltså denna bilden som det handlar om: ***********

Jag ser fram emot ett svar ifrån er samt en lösning på detta ärendet.

Med vänlig hälsning: Sebastian Larsson

Då får jag som svar.

Henviser til din mail vedr "namn på modellen"

Du må henvende deg til "modellens namn" vedr denne saken. Hun har sendt oss bildet som et av sine private bilder , godkjent av henne for bruk i Vi Menn. Vi er ikke gjort kjent med andre rettigheter.

Med vennlig hilsen
for VI MENN
"redaktörens namn"
redaktør

Dom fråntar sig alltså allt ansvar för att ha publicerat bilden. Och såvitt jag vet så funkar det inte att göra så i sverige då det är tidningen som har det yttersta ansvaret att kontroller vilka bilder som är ok att publicera och inte, stämmer det? Bilden har jag haft på min facebooksida samt min egna hemsida, så det är bara därifrån bilden kan ha blivit stulen.

Men hur går jag tillväga nu? Hur funkar det i Norge? Har sökt men inte hittat några konkreta svar.

Tacksam för svar.

Jag har ingen koll på hur det fungerar i Norge, men rimligen är det tämligen lika här i Sverige. Och tidningen borde i det läget veta att modellen inte kan godkänna att fotografens bilder publiceras.

Tack för svaren och länkarna! Har nu läst lite och det ser ut att vara samma regler som gäller. Ansvarig utgivare eller redaktör bär givetvis ansvaret och inte personen som skickat dom bilden. Fick detta länkat från det norska forumet:

«Et vanlig triks fra de som er ansvarlig ved ulovlig bruk av åndsverk, er å be deg rette eventuelle krav mot noen som ikke har redaktør- eller utgiveransvar for publikasjonen der inngrepet er skjedd. Ofte pekes det på en grafisk designer som har utformet trykksaken eller et byrå eller en person som har formidlet bilder eller tekst. Kast ikke bort tiden med dette. Finn ut hvem det er som har redaktør- eller utgiveransvaret, og rett ditt krav mot disse.» [ Siste avsnitt under http://hannemyr.com/faq/legal_dm11.shtml#renum ]

Så bara för att hålla er uppdaterade samt att kanske hjälpa andra i framtiden postar jag mailet jag har svarat med nu.

"Hej.

Nej, det är inte "modellens namn" jag ska vända mig till i detta ärendet. Det är ansvarig utgivare eller redaktör som bär det yttersta ansvaret för vad som publiceras. Och då inte "modellens namn" äger bilden har hon inte med saken att göra, det får ni göra upp i efterhand. Nu är det frågan om en bildstöld och då är det ni som bär ansvaret. Så jag frågar igen om vi kan lösa detta utan att behöva koppla in en advokat samt göra en anmälan?

Mvh: Sebastian"

Återkommer när jag fått svar.

Ser med spänning fram emot hur detta ärende kommer att behandlas.

För min del blir det tyvärr att sätta en stor namnlogo tvärs över hela bilden eller där bildens "centra" representeras.

Det "fulaste" sättet men det bästa sättet att skydda sina bilder.

Ser med spänning fram emot hur detta ärende kommer att behandlas.

För min del blir det tyvärr att sätta en stor namnlogo tvärs över hela bilden eller där bildens "centra" representeras.

Det "fulaste" sättet men det bästa sättet att skydda sina bilder.

Jo, väldigt tråkigt att man ska behöva "förstöra" en bild genom att sätta en stor stämpel på den men det verkar ju som att det är det enda som hjälper.

Går detta igenom så blir det ju i praktiken modellen som betalar för bilden åt tidningen. De lär ju raskt kräva henne i sin tur. Hoppas att du inte har allt för nära bekantskap med henne.

Går detta igenom så blir det ju i praktiken modellen som betalar för bilden åt tidningen. De lär ju raskt kräva henne i sin tur. Hoppas att du inte har allt för nära bekantskap med henne.

Som tur är är det ingen bekant överhuvudtaget direkt. Så den biten klarar jag mig undan :) Hade det varit en nära vän hade jag nog kunnat se emellan fingrarna.

Då jag för ett tag sedan märkte att en stor norsk tidning använt en av mina bilder utan lov + struntat i att publicera namn osv (det gamla vanliga alltså) så mailade jag dom för att se om man kunde lösa det på ett smidigt sätt. Jag bifogar mitt mail samt deras svar.

Hej!

Detta är det andra mailet jag skickar och nu hoppas jag att jag får svar ifrån er.

Jag heter Sebastian och kommer från Sverige, så jag hoppas det går bra att jag skriver mitt mail på svenska.

Det är iaf såhär att jag såg att ni har publicerat en utav mina bilder i eran tidning "Vi Menn" utan att först ha kontaktat mig. Jag vet inte exakt vilket nummer det var då jag inte har tidningen framför mig men det var på sidan 18 i tidningen och det var ett bildreportage om "modellens namn". Det bör ha varit december någongång. Om jag minns rätt handlade det om "vi menn piken 09". Jag ser allvarligt på detta med bildstölder och vill först kontakta er och höra hur ni skulle vilja lösa problemet. Det är inte bara det att ni har stulit bilden, ni har också struntat i att att jag är upphovsman och således inte publicerat mitt namn som upphovsman till bilden.

Det är alltså denna bilden som det handlar om: ***********

Jag ser fram emot ett svar ifrån er samt en lösning på detta ärendet.

Med vänlig hälsning: Sebastian Larsson

Då får jag som svar.

Henviser til din mail vedr "namn på modellen"

Du må henvende deg til "modellens namn" vedr denne saken. Hun har sendt oss bildet som et av sine private bilder , godkjent av henne for bruk i Vi Menn. Vi er ikke gjort kjent med andre rettigheter.

Med vennlig hilsen
for VI MENN
"redaktörens namn"
redaktør

Dom fråntar sig alltså allt ansvar för att ha publicerat bilden. Och såvitt jag vet så funkar det inte att göra så i sverige då det är tidningen som har det yttersta ansvaret att kontroller vilka bilder som är ok att publicera och inte, stämmer det? Bilden har jag haft på min facebooksida samt min egna hemsida, så det är bara därifrån bilden kan ha blivit stulen.

Men hur går jag tillväga nu? Hur funkar det i Norge? Har sökt men inte hittat några konkreta svar.

Tacksam för svar.

Gammal tråd, men hoppas du stod på dig. Så här kan det gå i Norge för nån som olovligt använder biler: http://dimag.no/2009/12/troms-2018-tapte-bildestrid-i.html

Gammal tråd, men hoppas du stod på dig. Så här kan det gå i Norge för nån som olovligt använder biler: http://dimag.no/2009/12/troms-2018-tapte-bildestrid-i.html

Hehe gammal tråd? Jag startade den i morse, så då är den ju snart en hel dag gammal, haha! Ojtusan, det var inget dåligt skadestånd dom fick punga ut med! Känns lite som ett "statuera exempel" exempel dock. Jag vet dock inte vad jag ska kräva för ersättning, ska köpa blf prislista hade jag tänkt iaf då den verkar vara bra att ha till hands. Trots allt handlar det om en tidning som kommer ut i väldigt många exemplar. Även om min bild bara var ungefär 6x5cm i ett mindre kollage så är ju ju ersättning pga stöld samt olovligt publicerande utan namn osv rimlig.

"Vi Menn, "Us Men", is Scandinavia and Norway's largest weekly lifestyle magazine for men, with a circulation of 96.000 (2007) and 593.000 weekly readers (2007), with articles on a wide range of topics."

Nu har dom fått ännu en vecka på sig att svara men utan resultat på mitt senaste mail. Så nu ska jag skicka en faktura, dock så undrar jag lite hur det funkar med kontonummer. Går det bra att skriva sitt svenska kontonummer eller vad kan det vara jag behöver lägga till för att dom ska kunna ha chansen att betala mig ifrån Norge? Även tips på hur en dylik faktura kan se ut vore tacksamt. Har förstått att det egentligen bara är att skriva ihop ett snyggt brev som innehåller betalningsanvisningar samt förfallodatum osv. För blir inte fakturan betald i tid drar jag ärendet vidare till kronofogden. Vilken även privatpersoner har rätt att använda sig utav, right?

Jag ger mig inte ^^

Nu har dom fått ännu en vecka på sig att svara men utan resultat på mitt senaste mail. Så nu ska jag skicka en faktura, dock så undrar jag lite hur det funkar med kontonummer. Går det bra att skriva sitt svenska kontonummer eller vad kan det vara jag behöver lägga till för att dom ska kunna ha chansen att betala mig ifrån Norge? Även tips på hur en dylik faktura kan se ut vore tacksamt. Har förstått att det egentligen bara är att skriva ihop ett snyggt brev som innehåller betalningsanvisningar samt förfallodatum osv. För blir inte fakturan betald i tid drar jag ärendet vidare till kronofogden. Vilken även privatpersoner har rätt att använda sig utav, right?

Jag ger mig inte ^^

På din banks hemsida så står det hur du ska ange ditt kontonummer så det blir rätt. Har för mig OBAN har ersatt SWIFT i EU och Norge är säkert anslutet till samma system.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar