Har haft både Tamron 28-75/2,8 och Sony 2,8/28-75 SAM.
Bildkvaliten exakt lika och superbra på båda.
SAM-drivningen av AF är rätt dålig tycker jag. Dels inte så snabb, men framförallt funkar inte den fina AF/MF-omkopplaren på A850. Sony-objektivet är mer än dubbelt så dyrt som Tamron.
Jag skulle satsa på Tamron 28-75. Extremt mycket glugg för pengarna och det känns riktigt bra.
Sigma har jag inte provat, men har svårt att tro att det är bättre än Tamron optiskt sett, men kanske samma. Sigmas byggkvalitet är bättre och deras HSM är mycket trevlig, om det är den äkta HSM-varianten vill säga med ultraljudsmotor. Sigmat är väl också dyrare.
Sen finns Zeiss 24-70 också. Optiskt är det inte någon större skillnad mellan det och Tamron faktiskt, men känslan och SSM är supernajs och 3 mm extra i vidvinkelområdet kan vara ganska värdefullt, fast tyvärr kostar det ganska mycket mer än de andra.
Sigma 17-70 är ett DT-objektiv, funkar alltså inte på FF.
Just det objektivet har tydligen sån där fusk-HSM. Alltså det står Hypersonic Motor, men det är inte någon sådan ringmotor med frikoppling, utan är en inbyggd vanlig stegmotor med kugghjul, ungefär som SAM. Annars är det bra, men finns ingen anledning att leta efter om du redan har CZ16-80 till din APS-C.
Om du nu skaffat en A850 (är det du som köpte Aspmans?) så kommer din gamla kamera att få finna sig att ligga hemma i skåpet, jag lovar.
Om du kompletterar kameran med ett original VG-C90AM så är det svårt att släppa den ifrån sig. Frun irriterade sig lite på att ha den i sängen...
/Mats