Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Normalzoom till Nikon D700

Produkter
(logga in för att koppla)

Kriegshetzer

Ny medlem
Hej

köpte en begagnad nikon d700 för en tid sedan och fick ett fast 50mm 1.8 på köpet. Efter en kväll på en konsert fick jag ont i fötterna av all "fotzoomning" då jag var låst på de fasta 50 mm.

Det jag nu såklart är ute efter är ett normalzoom som passar min fullformatskamera.

Så fort jag är ute efter att köpa något som är "dyrt" (läs över 3000 kr), blir jag alltid nojig och ska kolla upp alla tänkbara val.
Jag läser olika åsikter om en hel hög med objektiv och i ena utlåtandet får objektiv X bästa betyg och i nästa utlåtande får det en svag etta.

Jag är inte så enromt rik och jag kan absolut inte gå över 10 000 kr.
Faktum är att jag undviker att gå förbi 8 000ish.

Jag har några olika idéer här:

Tamron AF SP28-75/2,8D DI IF XR - 4000
Sigma 24-70mm f/2,8 EX DG HSM - 8 700 kr
Sigma 24-70/2,8 EX DG ASP - 5 300

(Den dyra Sigman har inbyggd AF-motor, något jag inte behöver då jag har en inbyggd i huset, har dock hört att den dyrare, såklart har bättre optik, någon som vet om den optiken är värd drygt 3 000 kr?)

Egentligen var jag ute efter ett Tokina Atx pro 28-80 2,8 då jag hörde att det var riktigt skarpt, rejält massivt byggt samt billigt.

Vad att göra, jag blir tokig och galen.
Det jag ska använda objektivet till är som de flesta normalzoomarna,
ett bra "allround"-objektiv som kan sitta på när jag går omkring med kameran och inte är helt förberedd på vad jag kommer stöta på. Ett objektiv som ger en "ok" vidvinkel men som även låter mig komma "ok" nära när jag zoomar.

Hoppas ni kan assistera med bra och fiffiga idéer.

Med vänlig hälsning
/clas
 
Köp ett par riktigt bekväma skor. Själv har jag slutat använda normalzoomar. De kortare brännvidderna kan ersättas med fotzoomning, eller med att man komponerar fotot på ett annat sätt än man först tänkt sig. Foton som tagits med ett fast objektiv kan alldeles bra beskäras rätt så kraftigt, så möjligheten att zooma in litet är också ganska överflödig. Och normalzoomarna är inte ens hälften så ljusstarka som ditt 50mm 1.8. Dessutom är de större, tyngre, dyrare ...

PS: Du har väl kollat in recensionerna här på Fotosidan? Tamron-objektivet tycker jag verkar litet intressant: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3723. Det är varken särskilt tungt eller särskilt dyrt, men så är autofokusen inte heller av det snabba och tysta slaget, och det blir tydligen mycket bra mycket längre när man zoomar in ...
 
Senast ändrad:
Jag hade valt Tamronobjektivet eftersom det väger betydligt mindre än de andra. Tunga objektiv är inget kul.
Tokinan är ganska gammal, så jag skulle ta skärpeuppgifterna med en nypa salt där.

Har du inget emot biffiga objektiv så borde du kunna få ett Nikkor 28-70/2,8 för 8000:-.
 
Tjena, jag kör 28-75/2.8 Tamron på min D700 och måste ju säga att den är sjukt trevlig, och är ypperlig till konsertfotografering.

Om du inte tänkt köpa begagnat så har även den "nya" versionen av Tamronet inbyggd af motor även då det inte nu behövs med D700.
Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di till Nikon AF.

Har en hel del bilder ligger uppe som är tagna med D700 och 28-75 om du vill kika.
 
Tack för era åsikter (har även ecco sidan ;).
Det lutar nog åt tamronobjektivet.
Hur ser det ut på 28mm?
Någon som har/kan tänka sig att ta en exempelbild på 28 mm?

Anledningen till att jag undviker mitt 50mm är att jag tycker det är lite väl inpå gällande porträttfotografering i "onkontrollerade" miljöer.
Blir fruktansvärt nära i en folksamling, till exempel när man är ute på konsert eller annat evenemang.

Hur tycker ni att det beter sig på 2.8, blir det mycket luddigt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.