Iore117
Aktiv medlem
De två zoomarna EF-S 17-85/4-5,6 IS USM resp. EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM poppar titt som tätt upp i olika trådar, men jag hittar ingen konkret jämförelse någonstans. Prisskillnad mellan dem är ju också rätt så stor.
Vad talar för och emot 15-85 resp 17-85?
Bildkvalitet?
Annat som talar för eller mot den ena?
Hänger snabbheten i autofokus enbart på kamerahus?
Eller ska jag gå en helt annan väg och köpa Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM?
----Bakgrund:
Jag har avvecklat mitt gamla kamerasystem och är i begrepp att köpa nytt.
Kamerahus kommer med stor sannolikhet att bli 60D.
Som vidvinkelzoom kommer det att bli EF-S 10-22/3,5-4,5 USM (eller Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM). Men i de fall jag bara har med mig en "normalzoom" så lockas jag av 15-85 eftersom det är vidvinkligare. Jag lockas inte av kort skärpedjup så EF-S känns vettigt.
Jag har haft Olympus E300 i många år, och där har deras 11-22 nästan varit mitt standardobjektiv. Motiven är huvudsakligen järnväg, industri och industrihistoria. Jag är mera vinkel- än telefotograf kan man säga. Familjebilder tar jag mest med Ixus 100 eller G12. För de som undrar så har systemkameror tidigare varit Konica TC, T3, två FT1, senare också Nikon F801 och F4. Ingen utrustning från den tiden är kvar.
Vad talar för och emot 15-85 resp 17-85?
Bildkvalitet?
Annat som talar för eller mot den ena?
Hänger snabbheten i autofokus enbart på kamerahus?
Eller ska jag gå en helt annan väg och köpa Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM?
----Bakgrund:
Jag har avvecklat mitt gamla kamerasystem och är i begrepp att köpa nytt.
Kamerahus kommer med stor sannolikhet att bli 60D.
Som vidvinkelzoom kommer det att bli EF-S 10-22/3,5-4,5 USM (eller Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM). Men i de fall jag bara har med mig en "normalzoom" så lockas jag av 15-85 eftersom det är vidvinkligare. Jag lockas inte av kort skärpedjup så EF-S känns vettigt.
Jag har haft Olympus E300 i många år, och där har deras 11-22 nästan varit mitt standardobjektiv. Motiven är huvudsakligen järnväg, industri och industrihistoria. Jag är mera vinkel- än telefotograf kan man säga. Familjebilder tar jag mest med Ixus 100 eller G12. För de som undrar så har systemkameror tidigare varit Konica TC, T3, två FT1, senare också Nikon F801 och F4. Ingen utrustning från den tiden är kvar.