Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Normalzoom till 5D mkII (24-70 vs 28-75 vs 24-105)

Produkter
(logga in för att koppla)

swanvillage

Avslutat medlemskap
Jag har sökt efter en tråd som innehåller all den information jag behöver för att jämföra de objektiv som torde vara vanligast på 5D II som normalzoom, men gått bet tycker jag. Det finns mkt matnyttigt där 24-70 vs 24-105 stöts och blöts, men sällan får Tamrons 28-75 vara med på ett hörn i tillräckligt stor utsträckning.

Så här ligger det till. Jag äger ett Tamron 28-75 f2.8 idag. Dock är det något konstigt med det, byter jag till manuell zoom så måste jag lossa gluggen för att få tillbaka AF. Detta och att jag inte är supernöjd med hur gluggen presterar i kvalitetsväg i övrigt gör att jag funderar på Canons 24-70 f2.8 L eller Canons 24-105 f4 L. Då är frågan. Hur mycket bättre är dessa gluggar jämfört med mitt Tamron? Jag kan ju köpa ett nytt Tamron också, det är inte uteslutet, men jag skulle vilja ha lite bättre bildkvalitet, lite snabbare zoom och snyggare bokeh.

Användningsområde: bröllop (ej porträtten, där kör jag min 50/1.8 eller 90/2.8) och som "standardglugg".

Betalar man bara för den röda ringen eller är det en avsevärd skillnad i bildkvalité mellan Tamrons och Canons gluggar i detta fall? Hjälp! :)
 
Jag har/har haft alla tre.

24-70/2,8 sålde jag för att den var tung och kantskärpan för dålig med vidvinkel. Det blev inte snyggt.

Sen har jag kört med 28-75/2,8 ett tag. Det är mycket skarpt men känns billigt i mekaniken. Vinjetteringen på största bländaröppningen är stor.

Eftersom jag vill filma har jag skaffat 24-105/4 som har stabilisering. Dessutom är 28mm för snävt som normalzoom på min 1D Mark IV. Mekaniken i 24-105/4 är bättre än i 24-70/2,8.
 
Jag har/har haft alla tre.

24-70/2,8 sålde jag för att den var tung och kantskärpan för dålig med vidvinkel. Det blev inte snyggt.

Sen har jag kört med 28-75/2,8 ett tag. Det är mycket skarpt men känns billigt i mekaniken. Vinjetteringen på största bländaröppningen är stor.

Eftersom jag vill filma har jag skaffat 24-105/4 som har stabilisering. Dessutom är 28mm för snävt som normalzoom på min 1D Mark IV. Mekaniken i 24-105/4 är bättre än i 24-70/2,8.

Tack för ett grymt bra svar. Hur upplevde du skärpan på maximal bländaröppning på de olika? Jag tycker att Tamronet är rätt kasst på 2.8.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.