ANNONS
Annons

Normalzoom/reseobjektiv till Canon 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

LinaGranrot

Ny medlem
Hej!

Jag står just nu och försöker slå mig fram i objektivdjungeln. Min kameraväska innehåller just nu ett 50mm 1.8, ett Sigma 17-70 2.8-5.6 och min guldklimp 70-200 4L.

Anledningen till att jag är inne på att köpa nytt är att jag märker att jag mer och mer undviker Sigmat till förmån för 70-200. Jag älskar det mesta med detta objektiv och tycker att framförallt färgåtergivningen är alldeles underbar.

Jag är alltså ute efter ett objektiv som kan matcha (eller iallafall komma i närheten av) 70-200 bildkvalitésmässigt men med en lägre brännvidd.

De objektiv jag hittills spanat på är Canon EF-S 17-55 2.8 och EF-S 15-85 3.5-5.6. Det som lockar med 17-55 är väl främst den fasta bländaren, vissa trådar jag läst har även påstå att detta objektiv har bättre bildkvalité. 15-85 lockar med den högre brännvidden. När jag kollar tidigare bilder märker jag att jag betydligt oftare ligger på 50-70 än 17-30 på Sigmat så jag är lite orolig för att jag ska känna mig för begränsad med 17-55. Tanken är även att jag ska kunna åka iväg på kortare resor utan att behöva ta med mig de andra objektiven. Det är ju dessutom enklare att ta med sig 50mm för ljusstyrkans skull än vad det är att ta med 70-200 för brännviddens.

Det största kriteriet är däremot fortfarande bildkvalitén. Är det så att 17-55 är ett betydligt bättre alternativ både gällande färgåtergivning och skärpa så är det ju det jag är intresserad av. Har varit väldigt missnöjd med Sigmat, och då spelar det ju ingen roll att brännvidden känns bra om jag ändå inte vill använda det.

Jag kan också tillägga att jag inte har några planer att inom den närmsta framtiden gå över till FF, så om de är kompatibla med FF eller inte har inte någon större relevans för mig. :)

Vilket tror ni hade passat mig bäst? Är det stor skillnad på objektivens bildkvalité eller är det brännvidd kontra bländare som är den stora skillnaden? Eller finns det rentav ett annat objektiv ni tror hade passat bättre?

Tack på förhand! :)

Canon EF 24-105mm f/4L IS USM

Fungerar fint även till 60D. Finns dessutom många ute på begagnatmarknaden till en rimlig peng.

Det kan man ha olika åsikter om. Jag skulle sakna vidvinkel och hellre köra på 17-55/2,8 eller 15-85.

Jag tror du blir nöjd med en EF-S 17-55/2.8. Kostar lite mer men tycker det är värt pengarna. Finns på annonsmarknaden lite nu och då. EF 24-105/4 är bra, men är lite ljussvag och den är inte tillräckligt vidvinklig som en normalzoom på en APS-C kamera.

Jag hade en EF 24-105/4 och en EF-S 10-22 till en 40D. Det var en himla bytande av objektiv.
/Lars

Jag använde både EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM och EF 24-105 mm f/4L IS USM när jag fotograferade mycket med 40D och 7D, alltså kameror med samma sensorstorlek som din 60D. När jag visste att det skulle bli motiv på lite längre avstånd (typ idrott på någorlunda nära håll utomhus) fungerade 24-105 utmärkt. Inomhus och som mer generell zoom blev det 17-55 mm.

Bildkvalitén hos 17-55 är utmärkt, men man får ta i för att se skillnad gentemot 15-85, som också är bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar