Annons

Normalzoom med intern zoom och fokusering?

Produkter
(logga in för att koppla)

the_chunk

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en normalzoom till en Canon EOS 30D. Har kikat runt på priser på såväl canon som tredjeparts och det är ju en djungel. Beroende på var man läser så kan ett objektiv bli antingen rosat eller risat.

För att eventuellt minska urvalet lite så tänkte jag höra vilka normalzoomar som finns på marknaden som inte ändrar storlek vid zoom eller roterar vid fokusering? Canon 17-40 F4 L är väl ett sådant, men finns det fler och isåfall vilka?

/Niklas

Om du har lite tålamod.....

...tycker jag att du skall vänte på Tokina's AT-X 16-50/2.8.
Samma optik som Pentax d.o. (och OBS bara till APS-C sensor).
Jag har stor tro på denna; med erfarenhet från Tokinas nya AT-X 50-135/2.8., och från de få tester som har dykt upp.
mvh Erik J

the_chunk skrev:
Jag är på jakt efter en normalzoom till en Canon EOS 30D. Har kikat runt på priser på såväl canon som tredjeparts och det är ju en djungel. Beroende på var man läser så kan ett objektiv bli antingen rosat eller risat.

För att eventuellt minska urvalet lite så tänkte jag höra vilka normalzoomar som finns på marknaden som inte ändrar storlek vid zoom eller roterar vid fokusering? Canon 17-40 F4 L är väl ett sådant, men finns det fler och isåfall vilka?

/Niklas
Jag tror de flesta ändrar storlek, men en del är gjorda på så sätt att motljusskyddet är monterat med bajonett utanför de rörliga delarna, så att optiken aldrig sticker utanför motljusskyddet. 17-40 är nog en bra optik.

Ett 17-40 kanske

17-40 4L tycker jag skulle vara ett bra val för dig. 24-70 2.8L kan också vara ett alternativ. De är oftast de dyrare objektiven som har den uppbyggnaden med ett fast yttre. Själv ska jag komplettera mitt system inom några dagar med ett 50 1.4 eller liknande för att kunna ta porträtt i ljussvaga miljöer och också fylla ut glappet mellan 40 mm och 70 mm, kanske ngt för dig så småningom. Urvalet är inte jätte stort av dessa objektiv om du bl a vill ha en kort brännvidd. Mitt förslag är alltså ett 17-40 som jag själv har mycket goda erfarenheter av. Är de ngn som är mer kunnig om Sigma, Tamron o Tokinas objektiv vore ju de bra.

Eftersom du äger en 30D så tycker jag du skall ha en glugg som börjar på 16,17 eller 18 mm. 17-40 är lätt att få tag i begagnat till överkomligt pris. Den är dessutom välbyggd , väderskyddad och skarp, tycker inte att tredjepartstillverkarnas alternativ riktigt kan stå upp mot den.

Tack för era svar. Det kanske får bli en 17-40 då även om jag helst hade velat hitta ett billigare alternativ. Synd att den inte ingår i Canons cash back bara.

Hur är autofokusen på den jämfört med 70-200 F4 L? Jag älskar snabbheten i 70-200:an framförallt vid sportfoto. Jag gissar att 17-40 har samma autofokusmotor då båda är L-objektiv, eller har jag fel? Hur är tredjepartarnas motsvarigheter när det gäller autofokusen?

Autofokus hastighet.

Jag skulle vilja säga att 17-40 har lite snabbare autofokus. Testade båda snabbt men skillanden är marginell jag tror knappast att de blir mycket snabbare än så här (rätta mig om jag har fel). Men de känns som om autofukoshastigheten är en paradgren hos L objektiven. Titta på ett begagnat, men var försiktig, testa objektivet nogrant. Lycka till.

Om man går upp lite i prisklass från 17-40 och hamnar på 17-55 2,8 IS. Är den konstant i storlek eller växer den när man zoomar eller fokuserar? jag har läst att den har snabb AF, men är den snabbare eller långsammare än 17-40?

Om man istället går ner i prisklass till exempelvis Tamrons eller Sigmas 2,8 zoomar. Då får man ju inget objektiv med konstant storlek, men om man bortser från det och riktar in sig på autofokusen. Hur är snabbheten på dessa jämfört med Canon (och egentligen 70-400 4 som är den jag har som referens)?

Vad jag är ute efter är något som funkar bra på sport.

the_chunk skrev:
Om man går upp lite i prisklass från 17-40 och hamnar på 17-55 2,8 IS. Är den konstant i storlek eller växer den när man zoomar eller fokuserar? jag har läst att den har snabb AF, men är den snabbare eller långsammare än 17-40?

EF-S 17-55 f/2.8 IS USM "växer" när man zoomar, den blir då ungf som EF 24-105mm.

/Daniel

the_chunk skrev:

Om man istället går ner i prisklass till exempelvis Tamrons eller Sigmas 2,8 zoomar. Då får man ju inget objektiv med konstant storlek, men om man bortser från det och riktar in sig på autofokusen. Hur är snabbheten på dessa jämfört med Canon (och egentligen 70-400 4 som är den jag har som referens)?

Vad jag är ute efter är något som funkar bra på sport.
17-55 2,8 är nog den som funkar bäst på sport med tanke på något bättre omfång, samt fast bländare 2,8. Att den skulle expandera (ca 4-4,5 cm) är ju mest en fråga om hantering och har nog endast betydelse (marginell) vid macrofotografering. men det är ju som sagt en EF-s optik och kan så ledes inte användas vid en framtida uppgradering till FF eller kamera med 1,3x crop.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar