Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Normalobjektiv till landskap??

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Jag fotar mest landskapsmotiv och använder mig av en ett Minolta 28-105/3.5-4.5. Jag tycker det är en helt klart okej glugg för ändamålet. Men visst hade det varit ännu bättre med ett skarpare objektiv.

Så..ett normalobjektiv, 50mm...är det en lämplig glugg för landskapsmotiv? Vilka begränsningar har ett normalobjektiv vid landskapsfotografering? Är det något man inte kan fota med "normalen" vad gäller landskap?

Ta gärna en titt på mina bilder så får ni ett hum om vilken typ av bilder jag är intresserad av att ta. Jag vill fortsätta ta liknande bilder, men med bättre skärpa.

Mvh
JP

Precis som Linus skriver :)
Personligen var jag väldans förjust i min Nikkor 85mm/F1.8 med kanonfin skärpa och trevlig vinkel..fungera perfa till både porträtt och landskap..men det är min smak ;-) mvh/Kim

Beror lite på vilken typ av landskapsmotiv du eftersträvar..

Öppna vidder = 24-28 mm
Valda delar av landskapet = 80-135 mm
Och logiskt då mitt i mellan = 50mm

Ibland kan jag ångra mig att jag gjorde mig av med mitt 22-55 som jag nästan bara använde i 22-28 området. Nu har jag "bara" 28 som kortaste. Så jag ska försöka få tag i ett fast 20 eller ett 20-35/3.5-4.5 USM billigt. Men det är ju så som jag tycker om att fotografera.

Det är ju lite att svära i kyrkan, men jag tycker normalen är rätt trist vid landskapsfotografering. Kanske undantaget om motivet bara är ett objekt (t ex mitt träd) och förhållandet till för- och bakgrund är oväsentligt.

Naturligtvis har jag också en sån där femtia liggande, du är nog inte den första att gå igenom den där processen :) Inte ångrar jag det inköpet iofs, men då snarare för att jag är glad att ha ett ljusstarkt och mycket lätt objektiv för inomhusbilder och partaj. Åså lite närbilder förstås.

Testar du din 28-105 mot en femtia på de bländare som oftast är aktuella vid landskapsfotografering, f/8 och mindre, så kommer du nog att upptäcka att skillnaden är ganska liten. Femtian har bättre motljusegenskaper och förmodligen mindre distorsion men i skärpa på de bländarna blir det nog dött lopp.

På vilket sätt har du problem med skärpan? Jag slår vad om att ditt objektiv har den minsta betydelsen i det problemet, det är nog annat i processen som ställer till det.
  • Vad för film?
  • Hur tas filmen om hand?
  • Stabilt stativ och trådutlösare?
  • Påläst på hyperfokusering och skärpedjup?
  • Rätt bländare?
  • Rätt ljus? Många tänker inte på att kontrastfattigt ljus blir kontrastfattigt även i slutresultatet.

Senast ändrad:
Tack för era svar!

Som jag skrev så är jag ganska nöjd med 28-105:an..och för landskapsfoto är det inte ljusstarka objektiv man först och främst vill ha. Jag är alltså egentligen inte missnöjd med skärpan som min glugg ger..men är/var nyfiken på om ett 50mm skulle kunna "kräma ur" ännu mer av den biten. Men det ligger säkert mycket i det du säger Jim..det kan vara idé att gå andra vägar än en annan glugg.

Jag använder mig av svartvit C-41 film..och redan där tappar man förmodligen skärpa. Att använda stativ är också viktigt. Där har man säkert en hel del att vinna vad gäller skärpa!? Du pekar på ett flertal viktiga punkter som jag ska se över..framförallt då stativ och trådutlösare.

Mvh
JP

forstheim skrev:
Du pekar på ett flertal viktiga punkter som jag ska se över..framförallt då stativ och trådutlösare.
Japp, använder du inte stativ idag kommer det att öppna upp en helt ny värld av möjligheter. Du kan välja bländare efter önskat skärpedjup istället för önskad slutartid och som enskilt element i ett system är stativet den största skärpeskaparen av alla.

Har du något bra och prisvärt tips på stativ för landskapsfotografering?

Det bör vara någorlunda lätt att bära, stabilt och av god konstruktion. Inget skräp!! :)
Jag är inte i nuläget beredd att lägga ut ett flertal tusenlappar på ett stativ. 1000-1500 kr tycker jag är ganska rimligt. Hur är Velbons modeller, typ CX-660 för 545:- hos ScandinavianPhoto?

Ser också att ScandinavianPhoto säljer ett Manfrotto Jubileums kit för 1595:- med ett Manfrotto 055, 141RC huvud, benvärmare, spik- och gummifötter samt väska och bärrem. Kan det vara något tro?

Benvärmare..är det vad jag tror att det är..för ens stackars frusna fingrar som annars skulle få köldskador av det kalla stativet?

Vad bör man tänka på vid införskaffande av stativ och trådutlösare..då främst avsett för landskapsfotografering?

/JP

Velbon går bort, de är rangliga och oflexibla. Lägg på 200 kr så får du ett Manfrotto 190 med en snikkula. Lägg på ett par hundra till så får du en bättre kula.

055 är ett ruskigt bra stativ och förmodligen förstahandsvalet för många. Lite tyngre än 190 dock, känn på det och fundera på hur långt du brukar gå.

Trådutlösare finns det inte så mycket att säga om. Antingen passar en mekanisk standardvariant och då köper du en sån för en hundring, eller så behöver Dynaxen en speciell elektronisk som bara går att köpa från Minolta för en massa boyarder. Då köper du en sån eller nöjer dig med kamerans självutlösare.

Benvärmare är för fotografens stackars fingrar, ja.

Beträffande benvärmare vill jag tipsa om rörisolering i skumplast som finns hos VVS-firmorna. Flera olika utföranden, bl.a. en ganska tunn självhäftande variant som är suverän att använda på stativ, smidig, lätt och ffa värmande.
Stativ är väl något man inte kan vara utan men man bör titta på begagnade eftersom andrahandsvärdet är tämligen lågt. Köpte ett Gitzo Studex med panoramahuvud för ca 800:-. Inte lättvikt precis men bär tung utrustning utan vidare.

Senast ändrad:
Jag har ett Velbon Sherpa 600
Aluminium stativ som funkar bra benen är tredelade så det kan bli aningens vingligt på högsta läget (jag har inte haft några negativa erfarenheter där dock).
Kolla in:
http://www.velbon.com.au/Sherpa_600.html

jag skulle dock vilja ha en kulled till så det står på min önskelista

Jag skulle rekommendera ett Manfrottostativ valfritt 190 eller 055 (055 är högre och något tyngre) samt kulleden 308 RC.
"RC" innebär att den har snabbfästesplatta.

Den kulan verkar vara bland det bästa man får i den prisklassen att döma av reaktionerna från de här på fotosidan som har den.

Det är såvitt jag vet Manfrottos billigaste Proball. Ska man ha något värre får man gå upp i uppåt tusenlappen (enbart för kulleden).
Den är väl inte 100% stabil men den dumpar inte hälften så mycket (sökarbilden flyttar sig något när man släpper skruven och kameran) som t.ex. billiga paketstativ som man köper på t.ex. Expert.
Det lilla den dumpar beror också mest på kraften när man drar åt skruven (kulan flyttar sig lite men det går att minimera, se specifik tråd).
Med relativt korta brännvidder som din 105 ska det inte vara några problem.

Jag tror att www.cyberphoto.se har bland de bättre priserna på de här grejerna. Iaf. när jag köpte mina men kolla gärna runt lite också.

Orsaken till att jag rekommenderar en kulled framför ett 3D-huvud är att en kulled är mycket smidigare att hantera, speciellt vid landskapsfoto.
Med ett 3D-huvud kan man t.ex. tycka att horisonten är "tillräckligt" rak och då inte idas justera på den ledden och sedan upptäcka att man har fått en sned horisont på bilden.
Med en kulled har man närmast total frihet att rikta kameran som man vill...
Ett 3D-huvud (en skruv per axel) kan möjligen vara smidigt i studio.

Slutligen är det en god idé att söka på forumet. Det måste finnas femtioelva diskussioner (minst!) om stativ och stativhuvuden.

Kan rekommendera manfrottos stativ - har ett Manfrotto 190 NAT och ett kulledshuvud med snabbkoppling.
För att få bra och räta horisonter bör du även investera i ett vattenpass också. Det finns sådana som sätts fast i kamerans blixtsko. Bra att ha speciellt då man använder kulled.

// npet

Ja, jag har kollat runt lite här på forumen och kommit fram till att både 190 och 055 är populära. Vad gäller huvuden så har jag konstaterat att kulled är det klart smidigaste. Det känns som det lutar åt ett 055 med kulleden 308RC. Det verkar vara en bra och prisvärd kombination.

Nu finns det ju olika varianter av stativet 055. Vad är det som skiljer dem åt? Dem beteckningar som jag har sett på 055:an är "Nat tracker", "Pro", "AB" och "CIB". Vilket är att föredra?

/JP

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar