Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Normal nivå av VPN?

Produkter
(logga in för att koppla)

lawa

Medlem
Hej,
har precis fått min nya K10D med en DA 21 Limited. Verkligen en fin kamera (och glugg) som jag snabbt blivit vän med. MEN jag upplever att bilder på höga ISO visar MYCKET VPN.

Här kan man se ett exemel:
http://www.flickr.com/photos/lawa/798020801/
(klicka "ALL SIZES" för större versioner)

Kan någon här svara på om jag drabbats av ett måndagsexemplar eller det är något man skall leva med...

~ Lars

Det betyder Vertical Pattern Noise och gör att bruset ii bilden blir randigt på höjden (om bilden är liggande :)

~ Lars

lawa skrev:
Hej,
har precis fått min nya K10D med en DA 21 Limited. Verkligen en fin kamera (och glugg) som jag snabbt blivit vän med. MEN jag upplever att bilder på höga ISO visar MYCKET VPN.

Här kan man se ett exemel:
http://www.flickr.com/photos/lawa/798020801/
(klicka "ALL SIZES" för större versioner)

Kan någon här svara på om jag drabbats av ett måndagsexemplar eller det är något man skall leva med...

~ Lars
Högt ISO tillsammans med mörka miljöer var ett problem med första firmwaren. Sedan jag uppgraderade har jag haft betydligt mindre problem.

Jo, jag har den senaste firmware 1.30. Jag tycker dock att det är lite underligt att kameran levererades med firmware 1.00...

Det är som när man köper program, uppdateringarna finns att hämta på Internet. Version 1.30 kommer dock in i kameran från start under höstens produktion som startar efter sommaren.

Ja, mig gör det inte så mycket som sitter framför en dator hela dagarna och är lätt skadad av RSS-feed och ständiga uppdateringar :)

Men åter till frågan, ser era ISO 1600 bilder ut på samma sätt? Är ni nöjda med det?

~ Lars

nu kan jag förvisso absolut ingenting om hur bra K10D är på brus osv men exempelbilden är i princip "lika illa" som min Nikon D1x som är en äldre kamera vars brusnivåer är högre än nyare kamerors..

K10D är ju en ny kamera och ja tycker den borde prestera bättre.. men kanske är det jag som ser fel.. vem vet

ISO 1600 och lågdagrar ger inte bra resultat, men mig veterligen finns det ingen 10M (APS-C) kamera som ger bättre resultat. Will man kunna använda ISO 1600 skall man ha en 6MP som t.ex. K100D. Jag skulle önska att det fanns en K10DL med 6MP sensorn för just högISOfoto (jag vill ha samma grässnitt som K100).
Å andra sidan spekulerade vi lite här för några veckor sedan om det eventuellt är så att om man skalar ner en 10MP bild till 6MP så försvinner motsvarande mängd brus vilket i så fall skulle göra 10MP lika bra som 6MP vad gäller brus i 6MP upplösning. Dock är det ingen som testat detta fullt ut än och kan visa att så är sant.

Även min 6 mp istD kan ge VPN på höga ISO. Plåtar sällan på högt ISO men min begränsade erfarenhet är att problemet blir mindre om man exponerar rätt och att ljusa upp bilden efter exponeringen inte är någon bra idé. Nivån av VPN sägs också vara beroendea av ljusets sammansättning och kan därför variera mellan olika motiv.

harryett skrev:
nu kan jag förvisso absolut ingenting om hur bra K10D är på brus osv men exempelbilden är i princip "lika illa" som min Nikon D1x som är en äldre kamera vars brusnivåer är högre än nyare kamerors..

K10D är ju en ny kamera och ja tycker den borde prestera bättre.. men kanske är det jag som ser fel.. vem vet

Enligt Ljud & Bild så har K10D både högre upplösning och lägre brus än Nikon D200 som kostar ännu mer, å andra sidan så har Nikons D80 lägre brusnivå än k10D - och de använder precis samma processor från Sony. Däremot så har K10D högre upplösning och detaljeringsnivå än D80:n har. Förklaringen ligger i kamerornas skilda brusreduceringsalgoritmer.

Med D80 så har Nikon satsat på en kraftfull brusreducering, som visserligen sänker brusnivån - men som samtidigt smetar ut detaljer i bilden. Pentax har valt att tillåta högre brus för att mer av bildens detaljer ska komma fram, vilket är tacksamt för upplösningen i hög- och mellandagrar.

Ironiskt nog så är Sonys A100 den som är sämst både i fråga om upplösning och brus, och det är ändå Sony som har uppfunnit sensorn som K10D, D80 och A100 använder. Jaja... fast i Sonys fall lär det beror på att deras bildprocessor adderar extra brus (både Nikon och Pentax använder sina egna bildprocessorer).

Hälsar
R

harryett skrev:

Det kan nog vara svårt att avgöra från en bild utan jämförelsematerial men K10D får inte kritik för högt brus i några tester, snarare tvärt om. Brusreduseringen i jpg kan iof vara högre hos en del andra kameror med då brukar det också vara på bekostnad av detaljerna.

"The printed results tell more of that story. The K10D's images really impressed us. We noticed the detail hold together far better, especially in the reds of our test target. Reds are almost always pumped excessively, but the K10D's more conservative approach preserves detail like few we've seen. And that holds true even at ISO 1,600. The ISO 1,600 Still Life shot looked amazing at 11x14. ISO 100 images from the K10D looked great at 16x20."

http://www.imaging-resource.com/PRODS/K10D/K10DA.HTM

Nu ska det sägas på en gång att jag inte är någon expert vare sig på VPN eller hög-ISO-fotografering....

Icke desto mindre - häromkvällen tog jag mina första konsert-bilder. Av 150 blev ett 30-tal någotsånär hyfsade, och en eller två bra. Svårt det där... :)

Nåväl, denna bifogade bild är tagen med följande inställningar:

Pentax K10D med Samsung 50-200 vid 80 mm
ISO 1600
1/100
f/4,5
SR på
auto WB
JPG direkt från kameran (sRGB)
P-automatik -2/3 kompensering
bright mode
kontrast -1

Samma bild i full storlek finns på http://erro.se/temp/6192.jpg där det enda jag gjort är att lägga på en vattenstämpel och spara i JPG i högsta kvalitet (12).

Visst finns det brus, men knappast mer än vad jag förväntar mig under dessa förhållanden. De eventuella tendenser till VPN som möjligen finns tror jag snarare beror på att det finns veck i bakgrundstyget och tröjan.

Bilagor

• 6192.jpg
    6192.jpg
    95.2 KB · Visningar: 239
när du är så nära så du bara behövde 80mm brännvidd kunde du säkert använt långsammare tider och iso800 eller möjligen lägre, men jag är ingen expert jag heller.. tänkte bara som tips till nästa gång, skakreduceringen hjälper och han ser inte ut att hoppa runt som en galen, eller?

Jag går själv helst inte över iso640 på min K10D, det känns "lagom".. Över det är det lite väl brusigt, men som sagts förr, det beror på användningsområde..

hellre skarpa brusiga bilder än brusfria suddiga bilder iaf.. ;)

Robert Olssons bild ser ju betydligt bättre ut än mina tester. Det finns alltså kanske lite variationer i produktionen av K10D. Och jag har inga större probem med brusnivåerna på K10D, bara man slipper en massa randning att retuchera...

Kanske eller så är det tex ljuset skiljer. På min istD är det också negativt om kameran skriver till kortet när en bild tas. Kan vara så att batterigrepp i vissa spelar in. Utan att ha testat speciellt varför så kan jag få bilder på 1600 helt utan VPN. Din bild har ju rätt mycket, speciellt om det inte är ett extremefall eller att den är uppljusad i nått program.

Min erfarenhet pekar på att det har större betydelse hus mycket (litet) ljus det är frågan om än vilken ISO som är vald. Åtminstone på högre ISO. Det blir alltså inte någon större skillnad mellan ISO 800 och ISO 1600 i samma ljusförhållanden. Men det är inga vetenskapliga tester bakom det.

Ser att du ockå bor i Stockolm Lars, om du vill kan vi testa din kameran mot min under samma förutsättningar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar